תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד APPLE, איי דיגיטל סטור ואייקון גרופ בשל היעדר ספק כוח באריזות מכשירים שיוצרו בידי חברת אפל אינק

09:18 18.02.2022

קטגוריות: משפט

תגים: , , ,

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה לאחרונה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן) נגד APPLE [הממוקמת בקליפורניה; באמצעות נציגותיה בישראל], איי דיגיטל סטור ואייקון גרופ. סכום התביעה הקבוצתית הוא 13.9 מיליון ₪.

הגדרת הקבוצה היא” כל מי שרכש מכשיר אלקטרוני בעל סוללה נטענת (לרבות טלפון סלולרי) שייצרה אפל אינק’, שבאריזתו לא נכלל ספק כוח”.

התובע בתיק זה הוא עידו בן עמי, חייל בשירות חובה, בנה של ב”כ המבקש [הערת עורך Read IT Now: התובע בתביעה זו הוא גם התובע בתביעה שהוגשה בחודש יולי 2021 נגד חברת בן אנד ג’ריס בנושא החרם על שיווק מוצרי החברה בשטחים עליה דיווחתי כאן, כאשר בחודש אוקטובר הוגש בתיק ההוא כתב תביעה מתוקן].

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של בקשת האישור בחברה גלובלית בעלת נתח שוק גדול, שמוכרת מוצרים אלקטרוניים פופולרי, מתקדם ומשוכלל, בעלות אלפי שקלים, שלא ניתן להשתמש בו אלא אם רוכשים אביזר נוסף בנפרד – ספק כוח, שהוא למעשה ראש מטען, תקע המתחבר מצידו האחד לשקע החשמל, ומצידו השני לכבל ההטענה. [נטעות- במקור]. עסקינן במכשירים אלקטרוניים בעלי סוללה נטענת שבאריזתם חסר חלק הכרחי מהמטען!”

לגבי הנתבעות נאמר בכתב הטענות כי “כל אחת מהן בתורה שותפה להוצאת ספק הכוח מהאריזה ומכירת המכשיר בלעדיו, ושל מכירת ספק כוח בעלות נוספת. כל אחת מהן בתורה מרוויחה ממכירת המכשירים ללקוחות ללא ספק הכוח, וממכירת ספק כוח בנפרד“.

[…] “את המהלך הריווחי קישטה אפל אינק’ בטענה כי נעשה לצורך שמירה על איכות הסביבה – הקטנת אריזות המוצרים כדי להוזיל עלויות הובלה, והפחתת כמות הרכיבים האלקטרוניים (והפסולת) בשוק בטענה שללקוחות יש כבר ספק כוח מתאים בביתם”.

[…] “מדובר בטענות מופרכות […] מטרתה היחידה של אפל אינק’ בהוצאת ספק הכוח מן האריזה הייתה רווח כספי נוסף, שלא כדין, על חשבון חברי הקבוצה, לה ולשאר החוליות בשרשרת השיווק, המשיבות 2-3. בראותה כי טוב, חברת אפל הרחיבה את המהלך המקומם לדגמים נוספים של מכשירים, לרבות אלה שנמכרו בעבר עם ספק הכוח”.

מחיר רכישת ספק כוח בנפרד הוא 139 ₪ ליחידה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד אורלי בן עמי.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך בדיוק במסמך המקורי].

= = = = = = = = = = = = = = =

תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד Samsung Electronics איי דיגיטל סטור ואייקון גרופ בשל היעדר ספק כוח באריזות מכשירים שיוצרו בידי חברת אפל אינק.

11 ימים לאחר הגשת התביעה הקודמת, עו”ד אורלי בן-עמי מגישה תביעה נוספת בנושא דומה לבית-המשפט המחוזי בתל אביב (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן)  וזאת בשמה של התובעת יעל שבי.

התביעה החדשה היא נגד Samsung Electronics (באמצעות נציגותה בישראל חברת סמסונג אלקטרוניקס ישראל) ונגד חברת קיי אס פי וחברת סאני תקשורת סלולרית.

סכום התביעה הייצוגית במקרה זה הוא 9.9 מיליון ₪.

במקרה זה, הגדרת הקבוצה היא “כל מי שרכש מכשיר אלקטרוני בעל סוללה נטענת (לרבות טלפון סלולרי) שייצרה סמסונג אלק’, שבאריזתו לא נכלל ראש מטען”.

= = = = = = = = = = = = = = =

הערת עורך Read IT Now: ב- 21.1.2022 פורסם במספר אתרי אינטרנט כי אתר החדשות ISTOÉ דיווח שהחברות Apple ו- Samsung נקנסו בברזיל על כך שמכרו טלפונים ניידים ללא מטען. כלל הקנסות לשתי החברות הסתכמו בכ- 26 מיליון ריאל ברזילאי. הסיבה היא שבברזיל אסורה הפרקטיקה של מכירות המכונות “tie-in sales”  [רכישת מוצר מסויים מותנית ברכישת מוצר אחר]. לשתי החברות האפשרות לערער על הקנסות שהוטלו עליהן.

= = = = = = = = = = = = = = =