תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד דואר ישראל בנושא נגישות לבעלי מוגבלויות

14:34 12.11.2021

קטגוריות: דואר/שירותי דואר נגישות/הנגשה

תגים:

לבית-משפט השלום בטבריה הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות) נגד חברת דואר ישראל ונגד ע.ע. כנא סנטר.

התובע בתיק זה הוא טארק מוסטפא מכפר כנא, “אדם עם מוגבלות אשר מתנייד עם כיסא גלגלים באופן קבוע. מוגבלות המבקש מחייבת אותו לתכנן [מראש] את ביקורו בכל מקום ציבורי וזאת באמצעות בדיקה כללית לגבי הסדרי הנגישות והתאמות הנגישות למקום, כדי שיידע אם יצטרך עזרת הזולת, ‘מלווה’, במדיה ויתברר כי אין לו את היכולת העצמית להסתדר באותו המקום”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “המשיבות מחוייבות לפי חוק […] להנגיש את המקום הציבורי לבעלי המוגבלויות כדי שיוכלו להגיע למרכז מסירת הדואר”.

“[…] בצער רב, המבקש ניגש לסניף הדואר של משיבה מס’ 2, והוא תמיד נתקל במצב מביך שאינו יכול להיכנס לתוך הסניף ולקבל את המוצרים שהוזמן לקבל במסירה אישית אלא מקבל עזרת נציגי המשיבה מס’ 2 או אחרים אשר נוהגים להביא לו את המוצרים”.

“ביום 8.9.2021 החליט המבקש ללכת ולקחת את החבילה שלו מהמרכז למסירת דואר של משיבה מס’ 2. ברגע הגעתו למקום הוא הופתע שאין הסדרי נגישות כפי שרשות באתר המשיבה. המרכז למסירת דואר נמצא בתוך סופרמרקט אחואנה בקומה השנייה והדרך היחידה לעלות למרכז היא דרך המדרגות ואין במקום מעלית. הוא נאלץ לעזרת הזולת שיביאו לו את החבילה. וחשוב לציין שגם אין חנייה נגישה במקום לבעלי מוגבלויות”.

“המבקש יטען כי חש תסכול וכעס וכן כי כבודו כאדם עם מוגבלות נפגע מכך שהמשיבה לא טרחה להנגיש את המרכז למסירת דואר וכי אין מעלית במקום, דבר שפגע בו קשות. היו לו רגשות שליליים, דבר שגרם לו אי נוחות, הרגשה של הדרת כלל זכויותיהם של בעלי מוגבלויות”.

“המבקש יטען כי זכותו – כמו זכותם של יתר חברי הקבוצה – לדעת מהם הסדרי הנגישות הקיימים אצל המשיבה החל מהכניסה לחניון, חניה לנכים, שימוש במעלית, מעבר נגיש, קבלת שירות בעמדה נגישה, שירותים נגישים ועוד”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד מוחמד ספורי.

הערת עורך Read IT Now: מעניין אם הממונה על הנגישות בדואר ישראל מכיר את ממ”ס דואר בכפר כנא: לפי כתב התביעה מסירת החבילות נעשית בקומה השנייה אשר חייבים לעלות אליה במדרגות ואין במקום מעלית. איך בדיוק נכים אמורים לקבל שירות במקום כזה, בדיוק כמו כל אדם שאינו בעל מוגלות? יודגש כי אין זו התביעה הראשונה בנושא בעיות נגישויות בסניפי דואר ישראל [כמו למשל כאן].