תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד סלקום בשתי עילות שונות; אחת מהן: החברה מחייבת את לקוחותיה בתשלום עבור מוצרים שהוצגו במפורש ככאלו שניתנו במתנה מטעם סלקום

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת סלקום ישראל בע”מ, “חברה המעניקה שירותי טלפוניה סלולרית, ומוכרת מכשירי קצה שונים (מכשירים סלולריים, טבלטים וכדומה) והיא פועלת עפ”י רישיון שניתן לה ע”י משרד התקשורת”.

התובעים בתיק זה הם שני לקוחות שונים של חברת סלקום: חברת נובה שיווק והנדסה בע”מ [חברה להשכרה ומכירת שטיחים] ופרופ’ גיל קלעי [פרופסור אמריטוס למתימטיקה באוניברסיטה בעברית בירושלים וחבר המרכז הבינתחומי בהרצליה].

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “עניינה של תובענה זו בניסיונותיה השיטתיים של סלקום ישראל בע”מ להכביר עלויות על לקוחותיה, בדרך של הוספת חיובים ללא ידיעת הלקוח ובניגוד להוראות הקוגנטיות של הדין.

“זוהי ‘שיטת מצליח’ המפורסמת, שהפכה למכת מדינה של ממש. בליבתה של שיטה זו, ניסיון למנוע את מלוא המידע מהלקוח, על-מנת שייתן הסכמה, בין אם במחדל (באי התנגדות) ובין אם באופן פוזיטיבי, להשתת עלויות נוספות עליו.

“זאת, באמצעות שתי פרקטיקות אסורות ופסולות של המשיבה, שמטרתן התעשרות שלא כדין על חשבון קהל לקוחותיה: האחת – שליחת חשבונית באמצעות מסרון בלבד, באופן שנוגד את הוראות חוק הגנת הצרכן, ובהתאמה הפרת הוראות החוק לעניים הודעה לציבור לפני שינוי תעריף; השנייה – פרקטיקה פסולה, מטעה ולא חוקית למכירת מוצרים שבה נוהגת החברה, שבמסגרתה מחייבת סלקום את לקוחותיה בתשלום עבור מוצרים שהוצגו במפורש ככאלו שניתנו במתנה מטעם סלקום.

בכך חייבה המשיבה את חברי הקבוצה ביתר בסכום של מאות ואלפי שקלים לכל אחד ושילשלה לכיסיה כספים אלה, שלא כדין“.

בהמשך כתב הטענות מתואר כי בתחילת שנת 2019 הגיע מנהל התובעת מס’ 1 לקניון G בכפר סבא והתעניין בדוכן של סמסונג ברכישת מכשיר מתוצרתה. ניגשה אליו נציגת סלקום מדוכן סמוך ולאחר שלמדה כי הוא לקוח חברתה, הציעה לו מכשיר בסכום דומה פלוס מספר מוצרים במתנה.

“מנהל המשיבה השיב לאותה נציגה כי אין לו כל צורך באותם מוצרים, וכי הוא אף נחשף בכלי התקשורת לפרקטיקה בהן נוהגות חברות הסלולר, שבמסגרתה אנשים שהובטחו להם מתנות ‘בחינם’ נאלצו בדיעבד לשלם אלפי שקלים עבור אותן מתנות. הנציגה השיבה שכך אכן היה בעבר, ואולם טענה שבעקבות אותם פירסומים חדלה סלקום מהפרקטיקה הקלוקלת וכי כיום המתנות באמת ניתנות בחינם וללא כל חיוב מכל סוג.

“לנוכח האמור, הסכים מנהל המבקשת לרכוש את המכשיר דווקא בדוכן של סלקום וקיבל לחזקתו מספר מוצרים […] יוער כי למנהל המבקשת לא היה רצון או צורך בכל הפריטים, ואולם נציגת השירות הפעילה עליו מסכת לחצים של ממש והפצירה בו לקחת את אותם הפריטים, שלכאורה ניתנו ללא כל חיוב”.

“[…] לאחר בירור קצר במרשתת גילה המבקש כי כמותו ישנם עוד עשרות רבות של לקוחות שמתארים כי נפלו קורבן לאותה פרקטיקה פסולה – ואשר מספרים כולם את אותה מסכת עובדתית: כיצד נציג מכירות של סלקום ‘דחף’ להם מוצרים בהם הם כלל לא היו מעוניינים, תוך הבטחה מפורשת שמדובר במתנות ללא חיוב. נראה שנציגי החברה לא בוחלים בשום אמצעים ולא מרחמים על אף אדם בדרך להשגת מבוקשם. המצבור הרב של עדויות ספונטניות, נפרדות ועצמאיות בעניין זה יש בו כדי ללמד כי אין המדובר בטעות ארעית, אלא בשיטה מכוונת וברורה אותה הנהיגה המשיבה, באמצעות נציגיה אשר פעלו כמצוותה“.

[הערה: כל ההדגשות כאן מופיעות כך במסמך המקורי].