תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד בזק בינלאומי: אינה אוספת ציוד שלה חזרה מבית הלקוח בעת אספקת ציוד חדש במקומו ומטריחה את הלקוחות באופן החזרת הציוד לחברה

לבית-משפט השלום בחיפה הוגשה (26.12.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד בזק בינלאומי: “בלב תובענה זו עומדת התנהלות שיטתית של הנתבעת אשר לא מקיימת את חובתה בדין לאסוף את הציוד אותו היא משאילה ללקוחותיה מבית הלקוח באת אספקת ציוד חדש תחתיו. תחת זאת הנתבעת ‘מגלגלת’ את עלויות החזרת הציוד ללקוחותיה, באופן שמחייב אותם להשיב את הציוד באמצעות דואר ישראל, על חשבון הלקוח”.

התובעים בתיק זה הם רחל ואילן שקד שהיו לקוחות החברה. בכתב הטענות נאמר בין היתר כי רכשו בעבר חבילת גלישה מחברת בזק בינלאומי. בסוף יולי השנה שידרגו התובעים את חבילת הגלישה. “השדרוג אותו הזמינו מהנתבעת כלל החלפת נתב, שהיה בידי התובעים עוד קודם, בנתב חדיש יותר. שליח מטעם הנתבעת התייצב בביתם של התובעים וסיפק לתובעים את הנתב החדש. אולם, השליח סירב לבקשת התובעים לאסוף את הציוד הישן (נתב), בטענה כי בהתאם לנהלי הנתבעת על התובעים להשיב את הנתב לתחנת איסוף, במישרין או באמצעות דואר ישראל.

“התובעים פנו לשירות הלקוחות של הנתבעת, אולם גם שם הובהר להם כי החזרת הנתב מתבצעת ע”י הבאתו פיזית לאחת מנקודות האיסוף או משלוח הנתב באמצעות דואר ישראל, כשעל התובעים לשאת בעלויות ההחזרה או המשלוח.

“[…] מכאן התובענה הנוכחית, בה יטענו התובעים כי התנהלות הנתבעת כאמור לעיל מהווה הפרה בוטה של הדין החל המחייב את הנתבעת לאסוף את הציוד הישן מבית הלקוח על חשבונה, ולא ‘לגלגל’ את עלויות החזרת הציוד על הלקוח.

“בא כוח התובעים פנה לנתבעת בכתב וביקש לקבל את התייחסותה של הנתבעת להתנהלות המתוארת בבקשה זו. עד למועד זה לא מצאה לנכון הנתבעת להשיב לפנייה המוקדמת.

בין היתר נאמר בכתב הטענות כי חלות במקרה זה הוראות חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, תשע”ב – 2012. “[…] להשלמת התמונה יצויין כי פריט 6 לתוספת הראשונה לחוק קובע במפורש כי הציוד אותו סיפקה הנתבעת לתובעים, כמו כל ציוד המסופק ע”י הנתבעת לכלל חברי הקבוצה, נכלל בחוק […] הנה כי כן, חלה על הנתבעת החובה לאסוף את הציוד הישן שהשאילה ללקוחותיה בעת אספקת ציוד חדש”.

בהמשך כתב התביעה מוזכרת הודעה של משרד התקשורת מ- 12 באוגוסט 2019 בדבר עריכת שימוע הנוגע להשבת ציוד קצה (נתב/מודם) לחברות התקשורת “בהתאם להודעה, בכוונת משרד התקשורת לפעול לשינוי רישיונות לאספקת שירותים לפיה חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, שהוענקו לספקיות שירותי אינטרנט (ובהן הנתבעת) יהיו חייבות לנקוט באחת מהאפשרויות הבאות, לפי בחירת הלקוח: לאסוף את הציוד שהושאל מבית הלקוח ללא תמורה, לאפשר ללקוח למסור את הציוד בתחנות שירות או לשלוח את הציוד בדואר ללא תמורה. [הערה: ההדגשה – במקור].

“הגם  שתכלית השינוי הנ”ל, לפי הודעת השימוע, הינה להגביר את התחרות בתחום ע”י הסרת אחד מהחסמים המקשים על הלקוחות להתנתק מספק אחד ולהתחבר לספק אחר, התובעים סבורים שהדבר מלמד גם על ענייננו: אם בסוף ההתקשרות חייבת הנתבעת לאסוף את הציוד הישן מבית הלקוח, הרי שבמקרה של החלפת ציוד ישן בחדש בוודאי חלה על הנתבעת חובת איסוף כאמור”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד עידו שטיינר.

הערת עורך Read IT Now: ב- 12.8.2019 פירסם משרד התקשורת 4 שימועים:

+ שימוע – סיום התקשרות והחזרת ציוד קצה נייח;

+ שימוע – החזרת ציוד קצה לבעלי רישיון מיוחד לשירותי אינטרנט;

+ שימוע לחברת הוט טלקום בנושא: סיום התקשרות והחזרת ציוד קצה.

+ שימוע לחברת בזק בנושא: סיום התקשרות והחזרת ציוד קצה.