שתי תובעות זהות הגישו 2 ייצוגיות נפרדות נגד Google ו- Meta בשל איסוף לכאורה של “מידע אישי, פרטי, רגיש, לרבות רפואי-בריאותי, של מי שעושים שימוש באתרי ספקי שירותי בריאות” תוך “הסתרה והטעייה ללא ידיעת/הסכמת המטופלים הסוברים כי המידע שלהם אינו נגיש לנתבעות”

12:53 11.08.2023

קטגוריות: בריאות/רפואה משפט

תגים: , , ,

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשו בנפרד (ע”י אותן התובעות) שתי תביעות ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות לפי חוק הגנת הצרכן,  נגד חברת Google ונגד חברת Meta Platforms בשאלה המשותפת האם הן פגעו בפרטיות חברי הקבוצה והאם יירטו, קצרו ואספו את המידע הרפואי-בריאות ו/או פרטי אחר של חברי הקבוצה שלא כדין מספקי שירותי בריאות בישראל [קופות החולים, בתי החולים, מכונים רפואיים ועוד].

התובעות בתיק זה נגד גוגל העולמית [Google LLC, לשעבר – Google Inc], באמצעות גוגל ישראל, הן מוניקה אפלמן אורג [חברה בקופ”ח מאוחדת מרכזית עממית] ועופרי סבח [חברה בקופ”ח לאומית שירותי בריאות].

התובעות בתיק זה נגד מטא [Meta Platforms Inc, לשעבר – Facebook Inc] [Meta Platforms Ireland Limited, לשעבר – Facebook Ireland Limited] הן מוניקה אפלמן אורג ועופרי סבח.

בכתבי הטענות [שאים זהים לחלוטין אם כי זהויות רבות בטקסט] נאמר בין היתר כי “עניינה של התובענה בהפרה חמורה ביותר של זכות הפרטיות של הציבור בישראל שמקבל שירותים מספקי שירותי בריאות – כגון קופות החולים, בתי החולים, מכונים רפואיים ועוד וכיוצ”ב – ע”י פייסבוק  [או גוגל], לרבות הפרת זכות המשתמשים שלא לחשוף בפני פייסבוק את המידע שלהם, בין היתר מידע רגיש ביותר – רפואי ובריאותי; וכן במצגי השווא החמורים של פייסבוק”.

לדברי כתב הטענות, כל אחת מהחברות הללו, אגרה לכאורה מידע אישי, פרטי, רגיש, לרבות רפואי-בריאותי, של מי שעושים בישראל שימוש באתרי ספקי שירותי בריאות. “היירוט והאיסוף של המידע הרפואי בקנה מידה יוצא דופן, מתבצע אגב הסתרה והטעייה, ללא ידיעת או הסכמת המטופלים וכאשר הם סוברים כי המידע שלהם אינו נגיש לה”.

התובעות טוענות כי המעשים והמחדלים של כ”א מהחברות הללו “נעשים לצרכיהן המסחריים, ובפרט כדי להעצים אפשרויות פרסום ממוקד לגופים המפרסמים אצלן, והכל מתוך אינטרס עסקי צר, ובמטרה לשיא רווחים על חשבון חברי הקבוצה, ותוך הפרה –בוטה ביותר – של זכויותיהם”.

לגבי חברת פייסבוק נאמר עוד כי המידע שהיא אוספת כולל את שם המטופל, מספר הזיהוי שלו, זהות המטפלים (כמו שמות הרופאים), תלונות רפואיות, אבחנות/דיאגנוזות, בדיקות שבוצעו, תוצאות הבדיקות (לרבות מועדי הבדיקות, היכן בוצעו, הבדיקות עצמן, הפיענוח), מרשמים, קביעת תורים, אישורי מחלה, תכתובות עם רופאים, התחייבויות כספיות ועוד.

התביעות הוגשו ע”י משרד עמית מנור – יוקי שמש, עורכי דין.