שתי התקשרויות בפטור נוספות של מ”י לקראת מירון 2022: “בועה סלולרית” ו”מערכת תקשורת דיגיטלית לחוזי מוטס”

לקראת אירועי ל”ג בעומר תשפ”ב שיתקיימו ב- 18-19 במאי 2022 בהר מירון, משטרת ישראל (מ”י) פירסמה עוד התקשרויות בפטור ממכרז:

■ פטור מפכ”ל מאושר להתקשרות עם פלאפון תקשורת [עפ”י תקנה 3(20) – רכישת ציוד מבצעי עבור משטרת ישראל]: אושר ע”י וועדת הפטור ממכרז בראשות ניצב דני קריבו ראש אגף תכנון וארגון.

בנימוקים לאישור ההתקשרות [בהיקף של 275,000 ש”ח] נאמר בין היתר כי “במסגרת היערכות משטרת ישראל למבצע מירון הוצג בפנינו הצורך המבצעי הדורש יכולת סלולרית שוטפת גם במקרה של קריסת אתרי הסלולר במהל האירוע. נכון להיום, כלל המכשירים הניידים המבצעיים אשר מחוברים על גבי רשת הסלולר שנמצאים בידי המשטרה פועלים באמצעות כרטיסי סים של חברת פלאפון וזאת על בסיס מכרז חשכ”ל המרכזי.

הובהר לנו גם כי פיתרון בועת סלולר לא קיים במסגרת המכרז המרכזי וכי הפיתרון היחיד בנמצא לאור לוח הזמנים הקצר הוא הסדרת פטור מבצעי לנושא זה.

“עוד נמסר לנו כי נושא זה ייכלל במסגרת המכרז החדש שמינהל הרכש שוקד על כתיבתו בימים אלו, מה שיאפשר בעתיד לבצע רכש בועה סלולרית על בסיס מכרז, במידת הצורך.

“הוועדה מאשר את פירסם ההחלטה ללא הנספחים לה וזאת על מנת שלא לחשוף פרטים מבצעיים ביחס להיערכות המשטרה למבצע מירון”.

“ההחלטה דורשת אישור מפכ”ל, כנדרש בדין”.

קדמה לכך החלטת וועדת המכרזים המשרדית בה נאמר בין השאר כי “משטרת ישראל נערכת בכל שנה לשכירת אתר קשר ייעודי עבור מירון על בסיס המכרז המרכזי שירותי סלולר 01/16.

“באסון מירון בשנה שעברה התברר כי גם קיומו של אתר סלולרי ייעודי אינו מבטיח קיומה של תשתית סלולרית מספקת לכוחות המשטרה באירוע של נפילת רשת הסלולר. עוד נמסר לנו כי אתר הסלולר לא מספק שירותי רק עבור המשטרה וככל שהמשטרה מבקשת לייחד שימוש עבור צרכיה, הדרך היחידה בה ניתן להבטיח את האמור הוא רכש “בועה סלולרית”.

“הוצגה בפנינו התייחסותו של נציג מינהל הרכש הממשלתי, מר ניסים בן צרפתי, ממנה עולה כי פיתרון של “בועה סלולרית” לא קיים במסגרת המכרז הממשלתי וכי מוצע להסדיר פיתרון לצורך זה באמצעות “פטור מבצעי”.

“[…] בהתאם לנתונים שנמסרו לוועדה, על-מנת לוודא יכולת סלולרית שוטפת גם במקרה של קריסת אתרי הסלולר, יש צורך מבצעי בפריסת אתרי סלולר בתצורת “בועה” לאירוע מירון. עוד נמסר לנו כי הצעתה של חברת פלאפון כוללת תמיכה ב- 50 סימים של דאטה ועוד 350 סימים של סלולר אשר יוגדרו מראש ע”י פיקוד האירוע.

“לשאלת הוועדה הוסבר לנו כי לא ניתן לקבל את השירותים מחברת סלולר אחרת וזאת נוכח העובדה שחברת פלאפון תקשורת היא זכיינית המכרז המרכזי לשירותי סלולר ועל כן מכשירי הסלולר של השוטרים וכן המערכות הפועלות בתווך הסלולרי מצויידות בסימים של חברת פלאפון. ככל שהמשטרה הייתה מבקשת לקבל שירות זה מחברה אחרת, היה עליה להחליף את כלל הסימים לסים של אותה חברה, מהלך שאינו ישים מבצעית וכלכלית בנסיבות העניין”.

“[…] לעניין פרסום ההחלטה – הוועדה לא מוצאת לנכון למנוע את פרסום ההחלטה. יחד עם זאת, על-מנת שלא לחשוף פרטים מבצעיים ביחס לתקנים שהוקצו למשטרה למבצע מירון, הוועדה מורה כי ההחלטה תפורסם ללא הנספחים לה”.

■ פטור מפכ”ל מאושר להתקשרות עם ב.א מיקרוגלים בע”מ  [עפ”י תקנה 3(20) – רכישת ציוד מבצעי עבור משטרת ישראל]: אושר ע”י וועדת הפטור ממכרז בראשות ניצב דני קריבו ראש אגף תכנון וארגון.

בנימוקים לאישור ההתקשרות [בהיקף של 250,000 ש”ח] נאמר בין היתר כי “לאחר ששוכנענו כי היעדר יכולת שידור מיטבית מהמסוק לקרקע במבצע מירון עשוייה לפגוע בפעילותה המבצעים של משטרת ישראל ולאור העובדה שמערכות הספק הנ”ל מוטמעות כבר שמסוקי המשטרה ומתוחזקות על ידו, הרי שהמענה המוצע הינו היחיד הניתן למימוש בלוחות הזמנים הקצרים לקראת מבצע מירון.

“בהתאם להנחיות הוועדה לדיוק נושא הפטור, בוצע שינוי שם הפטור מ”מערכת חוזי מוטס דיגיטלית למירון” ל”מערכת תקשורת דיגיטלית לחוזי מוטס למירון” ובכפוף לציין שמדובר ברכש חד-פעמי לקבלת שירות לאירוע הקרוב בלבד ובמקביל אם יימשך העניין רכישת המערכת באופן קבוע במסגרת הליך תחרותי.

“ההחלטה דורשת אישור מפכ”ל, כנדרש בדין”.

קדמה לכך החלטת וועדת המכרזים המשרדית בה נאמר בין השאר כי “המשדרים הקיימים במסוקים הינם אנלוגיים ואינם תומכים בשידור תמונה באיכות HD.

“בהתאם להנחיית המפכ”ל, נערכה מחלקת הקשר בלוחות זמנים קצרים למציאת פיתרון שיאפשר שידרו תמונה באיכות HD מהמסוק לקרקע.

“נציין כי ככלל, משטרת ישראל ביצעה הליך של RFI לנושא זה וקיבלה 8 מענים אשר נבחנו כבר לפני למעלה משנה ע”י המחלקה.

“מחלקת הקשר מובילה מהלך של היערכות לקראת יציאה למכרז בנושא זה אולם עד כה לא אותה תקציב מתאים ולפיכך הליך המכרז לא קודם. בהתאם לנתונים שנמסרו לנו, השלב בו מצוי המכרז בימים אלו הינו היערכות לקראת יציאה להליך תחרותי לבחירת יועץ לכתיבת המכרז.

“[…] וועדת המכרזים ביקשה מנציגי מק”ש להסביר מדוע לא נבחנו אלטרנטיבות לשירות המבוקש. נציגי מק”ש מסרו לנו כי החלופות לא נבחנו בעיקר נוכח לוחות הזמנים וכיוון שהנחיית המפכ”ל ניתנה רק בימים האחרונים. מחלקת הקשר מובילה כאמור מהלך של יציאה למכרז עבור שדרוג מערכות השידור מהמסוקים אולם עד כה המכרז לא הבשיל בעיקר נוכח פערים תקציביים והיעדר תיעדוף ארגוני.

“נוכח הצורך המבצעי שהוצג וכיוון שעמדת גורמי המקצוע כפי שהוצגה בפנינו היא כי היעדר יכולת שידור מיטבית מהמסוק במבצע מירון עשוייה לפגוע ביעילותה המבצעית של המשטרה וזאת גם נוכח ממצאי הביניים של וועדת החקירה הממלכתית לאירוע מירון.

“[…] נוכח הנסיבות הייחודיות של הפטור סברנו כי אין מקום להימנע מפרסום ההחלטה. יחד עם זאת, כיוון שחלק מהנספחים כוללים מסמכים מסווגים, מורה הוועדה כי ההחלטה תפורסם ללא הנספחים לה.

“ההחלטה טעונה אישור וועדת הפטור המשרדית ולאחריה את אישור המפכ”ל, כנדרש בדין.

“נוכח אישור וועדת הפטור באוצר להתקשרות עבור חוזי ממסוקים, מורה הוועדה כי העתק מהחלטה זו יועבר לידיעת חברי וועדת הפטור באוצר”.