שר התקשורת חתם על תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ”א) (תיקון מס’ 2)

ב- 19 באוגוסט 2021 פורסם ע”י משרד התקשורת/הייעוץ המשפטי ומינהל כלכלה נוסח תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ”א) (תיקון מס’ 2). שר התקשורת יועז הנדל חתם על התקנות ארבעה ימים קודם לכן.

לתקנות צורפה חוות דעת כלכלית מיום 30 ביוני 2021 של ד”ר עופר רז-דרור סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה שכותרתה “המלצה בדבר קביעת תשלומים מירביים לשימוש הדדי של בעלי התשתית בשירות גישה לתשתית פסיבית”.

בסיכומה של חוות הדעת נאמר כי “הטענות שהועלו בשימוע [מ- 2018] לא ביססו צורך או הצדקה לדיפרנציאציה בתעריף שמשלם מפ”א אחר עבור שימוש בשירות הגישה לקנים לעומת התעריף שמשלמים ספקי השירות, הן מבחינת העלויות המושתות והן מבחינת מערך התמריצים, ולכן מומלץ לקבוע כי תעריף שירות הגישה לקנה של בעלי התשתית עבור מפ”א אחר יהיה זהה לתשלומים שנקבעו  בתקנות השימוש עבור שימוש ספקי השירות”.

בין השאר נאמר במסמך: “נדגיש כי כבר כיום, כאשר השימוש בשוק הסיטונאי הפסיבי טרם הגיע למיצוי, מושחלים, בממוצע, למעלה משני כבלים בכל מטר תשתית פסיבית (100% פרישת נחושת של בזק, 60% פרישת סיב של בזק, 40% פרישת תשתית הוט העושה שימוש ברשת בזק, ומעל 25% פרישת תשתית של ספקי השירות)”.

בהקשר אחר נאמר במסמך כי “משרד התקשורת אינו מכתיב לחברות בשוק אפיק טכנולוגי זה או אחר ולכן אינו מוצא לנכון לקבוע מסגרת אסדרתית אחרת מתוך הנחה, ציפייה או הכוונה של הוט לפעולה במתכונת מסוימת […] האסדרה והתשלומים שמוצע לאמץ מוודאים כי חסמי הפרישה והשדרוג יהיו נמוכים ככל הניתן בכל טכנולוגיה שתיבחר, והכל תוך מתן החזר לעלות הנורמטיבית הכרוכה בשימוש בתשתית הפסיבית של בזק, ובכך מקודמות מטרות המשרד לעידוד תחרות בין תשתיות”.

* עתה נותר להמתין ולראות מתי והאם בכלל מיודענו מומחה הטלקום יתייחס לנושא זה באתר שלו.