שר האוצר הלבנוני מבטיח לראשי הרשויות המקומיות במדינה להעביר את הנתח המגיע להם מאז שנת 2010 מתוך כלל הכנסות הטלקום במדינה

Ali Hasan Khalil  שר האוצר הלבנוני קיים מסיבת עיתונאים במשרדו בביירות ב- 29 באוגוסט 2014 והבטיח כי הרשויות המקומיות במדינה יקבלו את הנתח המגיע להם מאז שנת 2010 מתוך כלל הכנסות התקשורת במדינה.

ככלל, 10% מההכנסות השנתיות של מגזר התקשורת אמורים להיות מועברים לרווחת הרשויות המקומיות בלבנון. ההכנסות השנתיות של מגזר הטלקום בלבנון הן מקור ההכנסות השלישי בגודלו במדינה לאחר הכנסות ממכס וממס ערך מוסף. ההיקף השנתי של ההכנסות הוא 1.2-1.4 מיליארד דולר.

לדברי שר האוצר הלבנוני הסכום המצטבר בתחום זה מאז שנת 2010 ועד סוף חודש מארס 2014 הגיע ל- 445 מיליון דולר.

הוא הוסיף כי סכום גבוה קצת יותר נוצר בשנים 2003-2009 והועבר ע”י חברות התקשורת במדינה למשרד האוצר אולם לא הועבר בסופו של דבר לרשויות המקומיות, כמקובל.

השר אמר עוד כי במשרד האוצר הלבנוני אין כל תיעוד לגבי ההכנסות שהיו מאז שנת 1994 [בה החלו לפעול רשתות הסלולר בלבנון] ועד שנת 2002 ומה הנתח שהיה צריך להיות מועבר לרשויות המקומיות. הוא העריך כי הכסף הועבר למשרד האוצר אולם איש לא טרח להעביר את הנתח הראוי לטובת הרשויות המקומיות במדינה.

במשך שנים האשימו ראשי רשויות מקומיות במדינה כי אינם מקבלים את מלוא הנתח מכלל הכנסות הטלקום. במהלך אותן שנים החליפו שרי התקשורת והאוצר בלבנון האשמות ביניהם בתחום זה ואף היו מספר צווים ממשלתיים שנועדו שוב ושוב להבטיח כי הכספים מגיעים ליעדם.

הוא ציין כי למרות בקשות חוזרות ונשנות שהופנו למשרד התקשורת לקבלת הערכת מפורטת לגבי נתח ההכנסות המיועד לרשויות המקומיות, הוא קיבל את הדו”ח בסופו של דבר רק בחודש יולי 2014.

שר האוצר הלבנוני הדגיש את מחוייבות הממשלה להעברת כל הכספים לרשויות המקומיות לאור כישלון שרים קודמים לעמוד במחוייבויותיהם. משרד האוצר בשת”פ עם משרד הפנים הלבנוני ניסח צו בנושא. בהיעדרו של מפקד אוכלוסין הרי שהקצאת הכספים לרשויות המקומיות תהיה מבוססת על מספר התושבים הרשומים בכל רשות ורשות, ובמידה פחותה יותר – על מספר מנויי הטלפוניה הקווית בכל רשות מקומית. לפני שיוקצו הכספים ינוכו מהם חובות של רשויות מקומיות למשרד האוצר.