שרת הפנים לגבי המאגר הביומטרי הנוסף שהתגלה: “נתתי הנחייה לעשות עבודת מטה זריזה: או שהמאגר יימחק או שנביא תיקון חקיקה”

שרת הפנים איילת שקד אמרה בכנסת כי עד אמצע חודש ספטמבר השנה צפוייה החלטה מה לעשות לגבי המאגר הביומטרי הנוסף ‘שהתגלה’ לפתע.

הדברים נאמרו בתשובה לשאילתה של ח”כ שרן מרים השכל. בשאילתה נאמר: “לאחרונה התפרסם תחקיר שחשף שרשות האוכלוסין וההגירה יצרה בשוגג מאגר ביומטרי, ומעוניינת להכשיר אותו בחקיקה. המאגר לא מאובטח, מאפשר ריגול אחר אזרחים חפים מפשע, ולכן שלוש השאלות הן: כיצד מתאפשר למשרד ממשלתי לבנות מאגרי מידע בניגוד לחוק? אילו פעולות ננקטו למחיקת ומניעת האפשרות של דליפת המאגר? האם קיימים מאגרים בלתי חוקיים נוספים?

שרת הפנים אמרה בתשובתה כי “ערכתי ישיבה בנושא, ומסתבר שבערך לפני שנה וחצי הממונה על יישומים ביומטריים התריע בפני רשות האוכלוסין וההגירה, שהם מחזיקים מאגר, שהיה אמור להיות בסדר – אבל הוא לא בסדר, ואני אסביר.

“רשות האוכלוסין וההגירה החזיקה מאגר של תמונות מופחתות, בשביל שימוש שלה בלשכות ובנתב”ג, וכל עוד התמונות האלה נחשבות מופחתות – זאת אומרת שאי-אפשר להשתמש בהן במקום אחר; אי-אפשר לזהות אותן כי מטשטשים ומורידים איכות – זה היה בסדר.

“לפני שנה וחצי הסתבר שהמנועים הטכנולוגיים השתכללו, ככה שהתמונות האלה לא מופחתות מספיק. לכן יש שלוש אפשרויות: למחוק את המאגר או לבצע עוד הפחתה על התמונות – אבל צריך לומר את האמת, עוד הפחתה של התמונות תייצר שוב בעיה בעוד כמה שנים, כי הטכנולוגיה כל הזמן מתקדמת – או לבצע תיקון חקיקה שיאפשר לרשות האוכלוסין להחזיק בתמונות האלה.

“אני שאלתי: זה היה לפני שנה וחצי, למה לא עשיתם שום דבר? הם השיבו: פשוט לא הייתה כנסת מתפקדת ולא היה אפשר להעביר את תיקון החקיקה. בגדול, נתתי הנחייה לעשות עבודת מטה זריזה: או שהמאגר יימחק או שנביא תיקון חקיקה”.

בעקבות כך הייתה שאלה נוספת לח”כ גבי לסקי ששאלה: “האם נכון שבגלל הפעולה הזאת, שנתגלתה, ישונה החוק, כך שיורחב מספר מאגרי המידע הקיימים בחוק, כאשר במשרד קיימים כבר שני מאגרים ביומטריים – אמנם לא זהים, אבל כבר קיימים – תוך הגברת האפשרות לדליפת מידע אישי של האזרחים בגלל הבעייתיות של המאגרים?”.

תשובת שרת הפנים: “יש מאגר ביומטרי, שמי שאחראי עליו זה הרשות הביומטרית. זה מעוגן בחקיקה. זה נכון שאם – אמרתי שיש שלוש אפשרויות, ואם נבחר באופציה לא למחוק, אלא לחוקק ולאפשר את המאגר הזה, אז יהיה עוד מאגר. אומנם הוא של תמונות מופחתות, אבל יצטרכו להשתמש בכל האמצעים הטכנולוגיים, כדי להגן על המאגר הזה. אם זה יהיה המסלול שנבחר. אני שוב אומרת, יכול להיות שנבחר פשוט למחוק אותו”.

ח”כ השכל הציגה שאלה נוספת לשרת הפנים: “מה סד הזמנים? כמה זמן נתת לצוות לעבוד על זה, על מנת לתת תשובות ולהחליט לאיזה כיוון הולכים?”  ועל כך השיבה השרה: “בגלל שעכשיו אמצע אוגוסט ואחר כך החגים, אמרתי להם שיעשו את כל מה שצריך עד אמצע ספטמבר. אני גם נפגשת על הממונה על היישומים הביומטריים בעצמי, ואז נחליט מה עושים”.