שני פטורים ממכרז חדשים (נפרדים) של 2 משרדי ממשלה בניסיון להתמודד עם תופעת נוער הגבעות

פורסמו שני פטורים ממכרז חדשים (נפרדים) של שני משרדי ממשלה בניסיון להתמודד עם תופעת נוער הגבעות ביו”ש.

+ משרד החינוך פירסם הודעה על כוונה להתקשרות עם ‘הרועה העברי’ [עמותה רשומה] כספק יחיד לביצוע תכניות חברתיות לנוער באזורי יהודה ושומרון.

” אגף א’ חינוך ילדים ונוער בסיכון במנהל הפדגוגי משרד החינוך,  מבקש להתקשר עם עמותת הרועה העברי ע”ר 580577922 לצורך קיום תוכנית חינוכית חברתית  לנוער בנשירה (גלויה או סמויה) השוהה באזורי איו”ש, במטרה להחזירם למשפחתם ולמסגרת חינוכית מתאימה וזאת בהיותה ספק יחיד לעניין זה, כפי שיפורט להלן.

“מטרות התוכנית: מניעת נשירה של נערים ונערות בסיכון בין היתר מרשויות מקומיות מחוץ לאזור יהודה ושומרון ומניעת הגעתם לאזורי יהודה ושומרון; איתור צרכים ומתן שירותים חינוכיים לבני נוער בנשירה אשר דרים באזורי יהודה ושומרון (“נוער גבעות”); שילובם מחדש של בני נוער אלו במוסד חינוכי וחזרתם  לקהילה ולמשפחתם.

“התוכנית כוללת: ליווי וטיפול פרטני של בני נוער בשטחי יהודה ושומרון. עדכון וליווי הורי בני הנוער, לחיזוק הקשר עם ילדם. השתלמויות לצוותים מקצועיים חינוכיים במוסדות החינוך וברשויות מהם מגיעים בני הנוער. סדנאות לנערים, לנערות ולהוריהם ופעילויות לרכישת מיומנויות למניעת התנהגויות סיכון. הכנה וליווי בני הנוער לשילובם במסגרת חינוכית ולגיוס לצה”ל/שירות לאומי.

“ההתקשרות: מידי שנה עוזבים עשרות בני נוער מכל הארץ את מוסדות החינוך (לרוב ישיבות) בהם הם לומדים ועוברים להתגורר בחוות ובגבעות שביהודה ושומרון. בני נוער אלו מצויים בסכנת נשירה ממערכת החינוך על כל המשתמע מכך כולל לעניין התנהגויות סיכוניות.

“עמותת הרועה העברי פיתחה תוכנית ייחודית המיועדת לקהל היעד המוגדר: נערים/ות בגיל לימוד חובה  אשר שוהים ללא השגחת דמויות חינוכיות בוגרות באזור יהודה ושומרון. התוכנית פועלת לאיתור בני הנוער בסיכון לנשירה והגעה לגבעות ביהודה ושומרון, שילובם בפעולות חינוכיות נורמטיביות ושילובם מחדש במשפחתם ובמסגרות החינוכיות ו/או בשירות משמעותי בצה”ל/שירות לאומי.

“עמותת הרועה העברי  הינה הגורם היחיד היכול לבצע את התוכנית הנדרשת  בשל עמידתה במכלול הדרישות החיוניות הבאות, כולן יחדיו, באופן מקצועי ובלעדי באזור יהודה ושומרון: יכולת וניסיון בהכשרת צוות מקצועי ייעודי  הכולל הכשרה ייחודית וייעודית לנושא הנוודות  וקהל היעד.  ניסיון בביצוע ליווי ובניית הקשר מול הנער\ה מאוכלוסיית היעד האמורה והוריו. ניסיון בניתוב חיוני לנער/ה והוצאתו/ה מאפשרות לקשר עם גורמי סיכון. פריסה גאוגרפית מקיפה ברחבי יהודה ושומרון כולל חווה חינוכית בשטח המאפשרת מתן קורת גג זמנית המאפשרת פעילות חינוכית מתאימה. נגישות פיזית לנער/ה בשטח – הפעלת צוות “סיירת לימודית” (כיתה ניידת). ניסיון בחיבור והתאמה לתכניות השכלה ולמידה משמעותית לכלל הנערים\ות. ניסיון בפעילות חקלאית – חינוכית והכשרה מקצועית בתחום עבודת כפיים וחקלאות. ניסיון בחיבור הנער/ה למערך הגיוס לצה”ל והשירות הלאומי, וליווי הנערים המלשב”ים לקראת השירות, וכן ניסיון בהפעלת תוכנית הכנה לצה”ל וליווי בעת השירות הצבאי או הלאומי. תפעול צוות חינוכי טיפולי המלווה את צוותי ההדרכה והטיפול בשטח , המכיר את הנוער על הרצף שבין נשירה סמויה ובין ניתוק ממוסדות חינוך, הכולל איש טיפול ייעודי לנושא. עבודה וניסיון עם כלל מעגלי הליווי לנער/ה על פי נתיבו/ה ותנועותיו/ה בשטח – קבוצת הורים, קבוצת פעילים מהקהילה, ליווי צוותי הוראה, ליווי רכזי נוער בישובים.  ניסיון ועבודה מול גורמי השטח הפועלים מול הנער/ה – גורמי משפט ופרקליטות המדינה, גורמי אכיפה שונים, המנהל האזרחי, החטיבות המרחביות בצה”ל ביהודה ושומרון, פיקוד מרכז, אוגדת איו”ש, שירות המבחן לנער, יחידות קידום הנוער וגורמי רווחה שונים. ניסיון בתכניות מניעה  בבתי הספר והישובים ביהודה ושומרון – פעילות התוכנית מקיפה את נתיב הנער\ה אל נקודות המוצא שלו/ה – ישיבה\ אולפנה\ ישוב.

“ליווי קהילתי – הקהילה הינה מרכיב משמעותי בנשיאת האחריות החינוכית – ערכית, קבוצת פעילים מתנדבים מתוך הקהילה יוצרים קשר ומלווים את הנער\ה בקשר אישי משמעותי. בכדי להשיג את מטרות התוכנית, השבת הנערים והנערות לקהילה, למסגרות החינוך הפורמליות והשתלבות במסגרות לאחר תום תקופת הלימודים המחייבת, נדרשת פעילות הרואה את בני הנוער על מכלול מרכיבי החיים, האישיים, המשפחתיים, והחברתיים, במטרה להביאם מניתוק לשילוב ולתפקוד נורמטיבי במסגרות החינוכיות ובשירות הצבאי או הלאומי. התוכנית הנדונה הינה התוכנית היחידה הנותנת מענה למכלול הדרישות”.

* תקופת ההתקשרות:  ההתקשרות מתוכננת לתקופה של שנה אחת  מיום 1.8.23 ועד ליום 31.7.24 למשרד שמורה זכות להאריך את ההתקשרות לשנתיים נוספות, שנה בכל פעם.

** היקף ההתקשרות: היקף ההתקשרות המתוכנן לתקופה הנ”ל הינו 4 מיליון ₪ לשנה.  סה”כ ההתקשרות המתוכננת לשנה: 4 מיליון ₪. סה”כ עלות לתקופה מ- 1.8.2023 עד 31.7.2026 היא 12 מיליון ₪.

+ משרד הרווחה והשירותים החברתיים פירסם התקשרות בפטור ממכרז עם מועצה אזורית מטה בנימין (500274733) להפעלת מסגרת פנימייתית-ישיבתית לבני נוער מנותקים בגבעות יהודה ושומרון.

“מדובר בהתקשרות בפטור ממכרז עם מועצה אזורית מטה בנימין, להפעלת מסגרת פנימייתית-ישיבתית לבני נוער מנותקים בגבעות יהודה ושומרון. מדובר בהפעלת פנימייה עבור, בבני נוער, בגילאי 13-18, המצויים במצבי סיכון חמורים, בחלק מהמקרים בני הנוער מוכרים לשירותי הרווחה ולשירות המבחן.

“בני נוער אלו, המגיעים אל שטחי יהודה ושומרון מכל רחבי הארץ, בוחרים את שטחי יהודה ושומרון כאזורים בהם הם יכולים ‘לרדת אל מתחת לרדאר’ ולעשות ככל העולה על רוחם. כל זאת כאשר הם מצויים במצבי סיכון חמורים ביותר, הן ברמה הפלילית, והן ברמה האישית והסוציאלית, לאור ניתוק ממערכת לימודים סדירה, היעדר תנאי מחייה בסיסיים, היעדר מזון באופן סדיר וקורת גג ללינה.

“תופעת השוטטות של בני נוער ביהודה ושומרון הינה תופעה כאובה, כאשר מדובר במאות בני נוער המשוטטים בגבעות, מנותקים ממערכות החינוך ומתגוררים במקומות ארעיים ושאינם סדירים. במקרים רבים בני נוער אלו אף מעורבים בפעולות שונות שאינן חוקיות, לרבות בפעולות ונדליזם ולעיתים אף בפעולות לאומניות כלפי תושבי הרשות הפלסטינית וכלפי תושבי האזור.

“על אף התנהגויות הסיכון המשמעותיות הנ”ל, “נוער הגבעות” מתאפיינים כדתיים-לאומיים, בעלי פאות ארוכות וזקנים וכיפות סרוגות גדולות. המגורים בגבעות הינם מתוך אידיאולוגיה דתית ואף קיימים רבנים מסוימים התומכים בבני נוער אלו.

“על פי דיווח של המשרד לביטחון פנים, בשנת 2021 בני נוער אלו היו מעורבים ב- 308 מקרי אלימות בשטחי יהודה ושומרון, אשר שמונה מתוכם אף הוגדרו על ידי השב”כ כאירועי טרור.

“מועצה אזורית מטה בנימין, אשר מרבית מבני הנוער המשוטטים מצויים באזור הגיאוגרפי המצוי תחת אחריותה, תפעיל מסגרת פנימייתית-ישיבתית עבור בני נוער אלו, תוך כדי רתימתם להליך הטיפולי.

“מסגרת זו, אשר תמוקם בנחליאל (ותתבסס על מסגרת קיימת איתה אין כיום למשרד התקשרות) תבצע באופן שוטף חיזור אחרי בני נוער, בכדי לרתום אותם להליך הטיפולי.

“המאפיינים הדתיים האמורים של בני הנוער ישמשו כגורם משמעותי לרתימתם לטיפול, כאשר במסגרת הישיבה יועסק צוות רב-מקצועי הכולל עובדים סוציאליים, אשר יוכלו לסייע לבני הנוער בהתמודדות עם האתגרים הפסיכו-סוציאליים שלהם, תוך חיזוק הקשר עם משפחתם ופעולות אקטיביות בכדי לצמצם את התנהגויות הסיכון. במסגרת יתקיים סדר יום לימודי ישיבתי-תורני, בשילוב עם לימודי השכלה והשלמת בגרויות, כל זאת בכדי להעניק לבני נוער אלו כלים מיטביים להשתלבות מיטבית בחברה הדתית כבוגרים, ומתוך ראיית הקהילה והמשפחה כגורם משמעותי בהליך הטיפולי והשיקומי.

“בהתאם לדברי הגורם המקצועי, כיוון שמדובר בסוגיה חדשה יחסית עבור המשרד, אשר יש ללמוד אותה לעומק, לרבות את המאפיינים השונים ואת הפעולות אשר יוכלו לסייע בהתמודדות למול אתגר זה, מתבקשת התקשרות לתקופה של שלוש שנים. במהלך תקופה זו המסגרת תלווה באופן צמוד על ידי הפיקוח המחוזי של המשרד ועל ידי מטה מינהל תקון, זאת בכדי לדייק את מודל ההפעלה, את אוכלוסיית היעד, את התשומות הניתנות ואת היעדים ותוצאות המצופות.

“בתום תקופה, במקביל האגף יפעל לפרסום מכרז ארוך טווח להפעלת המסגרת, בהתאם לממצאי הפיילוט”.