שלושה דיונים של וועדת הכלכלה בשבועיים הקרובים בנושאי תקשורת [במסגרת הדיונים בכנסת על הצעת חוק התוכנית הכלכלית/תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו- 2022]

וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון תדון הנושאי תקשורת שלוש פעמים במהלך השבועיים הקרובים:

+ ביום שני, 4.10.2021, יתקיים דיון בסעיף 81(1) – תיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב-1982 – פריסת סיבים אופטיים [במסגרת פרק ט”ו (תקשורת), למעט סעיפים 80-79 ו- 81(2) (בעניין מתקן שידור לתקשורת), מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו- 2022)].

+ ביום שני, 11.10.2021, יתקיים דיון בסעיפים 82-83 תיקון פקודת הטלגרף האלחוטי (נוסח חדש), התשל”ב-1972 [במסגרת פרק ט”ו (תקשורת), למעט סעיפים 80-79 ו-81(2) (בעניין מתקן שידור לתקשורת), מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו 2021].

+ ביום שלישי, 12.10.2021, יתקיים דיון בסעיף 81(1) – תיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב-1982 – פריסת סיבים אופטיים [במסגרת פרק ט”ו (תקשורת), למעט סעיפים 80-79 ו- 81(2) (בעניין מתקן שידור לתקשורת), מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו- 2022)].

= = = = = = = = = = = = = =

לרגל הדיונים שלח נדב סטרק (מנהל פיתוח כלכלי ואזורי התעשייה, החברה הכלכלית לפיתוח חבל אילות) מכתב אל יו”ר הוועדה בנושא “הערות החברה הכלכלית לפיתוח חבל אילות לתזכיר חוק התכנית הכלכלית תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו- 2022, התשפ”א – 2021, בעניין פרק התקשורת“.

בפתח המכתב נאמר כי “מטרת החוק המוצע היא לעודד קידום פרישת תשתיות תקשורת מתקדמות ובכלל זאת פרישת רשת מתקדמת נייחת. כידוע, משרד התקשורת קבע זה מכבר שתחום תשתיות התקשורת הנייחות במדינת ישראל נמצא בפיגור משמעותי אחר המדינות המפותחות בכל הנוגע לפרישת רשתות סיבים אופטיים. כיום, וביתר שאת לאור הצרכים שהתחדדו בזמן מגפת הקורונה, ברור שרשתות אלה הינם הכרח וכי הן יהוו גשר וקפיצת מדרגה טכנולוגיות ויביאו תועלות רבות לכלל הצרכנים משק ובפרט בפריפריה הרחוקה.

“תשתית האינטרנט העולמית לא חוצה את מדינת ישראל אלא מגיעה לישראל כנקודת קצה. מצב זה עתיד להשתנות עם הפריסה של חברת גוגל את סיב בלו שיחצה לראשונה את מדינת ישראל. להערכתנו, הפריסה של גוגל בישראל תפתח את הדלת לשחקנים בינלאומיים נוספים שיש למדינת ישראל עניין רב במשיכתם.

“יצוין כי למדינת ישראל יש אינטרס אסטרטגי שיונחו בתחומה תשתיות תקשורת נייחות ומגוון סיבים אופטיים גדול ככל שניתן שיהווה מנוע צמיחה לתעשייה עלית חדשנית בפריפריה של ישראל.

החסם העיקרי לפריסה של תשתיות אופטיות כאמור הינו היכולת להקים חדרי הגברה לתשתית אופטית נייחת שהקמתם נדרשת כל  90-70 ק”מ בתוואי הסיב.

“[…]  בהקשר הנדון, התזכיר המוצע אכן נותן מענה לתחום תשתיות הסלולר, אך יחד עם זאת חסר במסגרתו הטיפול הנדרש בסוגיית הנחת רשת אופטית מתקדמת (סיבים אופטיים) במרחב הציבורי.

“המצב הרגולטורי הקיים, כמו גם התיקון המוצע, עוסק אך ורק בהקלות והסדרים למיתקני שידור לרשת סלולר, במרחב הציבורי, אך אינו נותן מענה ואינו מטפל בהנחת קווי תקשורת לרשת מתקדמת נייחת, במקום שבו לא קיימת תכנית מפורטת”.

“במסגרת התזכיר הקיים, מוצעים מספר תיקונים לחוק התכנון והבניה, התשכ”ה – 1965, בהקשר של סמכות הוועדה לתשתיות לאומיות, ובהקשר לפטור ל- “מיתקן שידור לתקשורת בשיטה התאית”. לאור האמור בריישא למכתבנו זה, ועל מנת להרחיב את הטיפול הנדרש גם לרשת מתקדמת נייחת, מתבקש כי יוכנסו התיקונים להלן”.

המסמך מציע מספר תיקונים ולאחר מכן נאמר ביו כי “[…] משמעות התיקון: הקניית סמכות לוועדה לתשתיות לאומיות לאפשר הסרת חסמים מהירה באזורים בהם לא קיימות כלל קווי תשתית, וכן הקלה רגולטורית בהנחת תשתיות תקשורת נייחות מתקדמות במקומות בהם לא אושרה תוכנית מפורטת אך מונחים בהם קווי תשתית אחרים, כגון: כבישים, חשמל, גז, מים וכדומה.

“התיקון המוצע יסיר חסמים לקידום תשתיות תקשורת אופטית נייחת ויהיה קטליזטור לקידום הפריסה של תשתית אופטית נייחת. התיקון המוצע יעודד ויקדם הקמתם והרחבתם של תשתיות התקשורת הנייחות והניידות שמתאפיין בחסמי כניסה גבוהים. הותרת חסמי כניסה גבוהים רק יעכב את הפריסה בפריפריה ויגביר את השימוש בתשתיות הישנות שקיימות. יש לקדם ולעזור ולמנוע נחיתות סטטוטורית בבניית תשתית תקשורת נייחת חדשה.  הנושא לא טופל הרבה מאוד שנים ומייצר מגבלות בהקמת רשת לאורכה ורוחבה של המדינה. תיקון החוק המוצע יאפשר להאיץ את קצב פריסת התשתית ויאפשר מתן שירותי תקשורת מתקדמים והאצת קצב אימוץ טכנולוגיות מתקדמות”.

[הערה: כל ההדגשות כאן מופיעות כך במסמך המקורי].

= = = = = = = = = = = = = =