שיתוף ציבור – קול קורא: מיקוד לקבלת התייחסויות לעבודת הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה

08:59 15.03.2022

קטגוריות: כללי

תגים: ,

משרד המשפטים פירסם – בשם הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה (וועדת דווידי) – קו קורא חדש.  המועד האחרון להגשת התייחסויות הוא 31 במארס 2022.

“הועדת בחרה לעסוק, בשלב הראשון, בשני תחומים מרכזיים הדורשים טיפול בסדר עדיפות עליון: פרסומים פוגעניים במרחב הדיגיטלי ופשיעה והונאה במרחב הדיגיטלית. בקול קורא זה אנו מבקשים התייחסות הציבור ביחס לתכנים פוגעניים”.

“כחלק מעבודתה, מבקשת הוועדה לפנות לציבור הרחב, לאנשי אקדמיה, עורכי דין, קליניקות משפטיות וארגוני חברה אזרחית העוסקים או חוקרים את הנושא על מנת למקד ולאפיין את הבעיות איתם הציבור מתמודד, לקבל מחקרים שנערכו בנושאים העומדים לדיון בוועדה וכן הצעות לכיווני פעולה אפשריים.

+ הגדרת תוכן פוגעני ברשת: אחד הנושאים הראשונים עליהם מבקשת הוועדה להתייעץ עם הציבור הוא הנושא של הגדרת תוכן פוגעני ברשת. תוכן פוגעני מוגדר כיום בחוק בצורה חלקית בלבד ובאופן שאינו ממצה וברור, כך שאינו נותן מענה מספק וכלים אפקטיביים לטיפול בכלל התופעה, ובפרט במרחב המקוון. החוק אינו מתייחס להיבטים ‘הרכים’ יותר המתקיימים בעת החדשה. לדוגמה: ביריונות, שיימינג והטרדה.

“בתוך כך עולה השאלה בנוגע למה הם סוגי הפרסומים אותם יש להגדיר כתוכן פוגעני ברשת? והאם יש להגדיר תוכן פוגעני באופן אחר כלפי אוכלוסיות בעלות מאפיינים שונים? האם יש לאחד הגדרות בין חוקים שונים ועוד התייחסות כללית בנושא זה.

+ הבעיות ודרכי התמודדות עם תוכן פוגעני ברשת: הועדה עוסקת בימים אלה בקידום פתרונות שונים להתמודדות וטיפול בתכנים פוגעניים ברשת. הועדה עמדה על כך שהבעיות בהתמודדות עם תוכן פוגעני נובעות מכך שהמרחב המקוון מאופיין באנונימיות משתמשים, היעדר בהירות אם בוצעה עבירה והאם קיימת יכולת לאכוף ולהעניש ביחס לפעולה. בנוסף, קיים קושי בפנייה לחברות הטכנולוגיות, בהכפפת הפלטפורמות לרגולציה ישראלית ובהעלמת התוכן הפוגעני מהרשת. דרכי הטיפול עם הבעיות עשויים לכלול בין היתר: חקיקה, כלים חינוכיים, נורמות התנהגות, מוקדי סיוע, ואמצעים לפנייה לפלטפורמות הרלבנטיות.

“ראשית, כאמור, נבקש לקבל התייחסות של גורמים בעלי ענין או שעוסקים בתחום ביחס לאופן שבו התכנים הפוגעניים במרחב הדיגיטלי משפיעים על הציבור ועל הפרט.

“סוגיה שנייה שבה מתבקשת עמדת הגורמים הרלוונטיים נוגעת לחשיבות שמירת עיקרון היסוד של חופש הביטוי ומציאת האיזונים המתאימים לטיפול בתכנים תוך שמירה על עיקרון היסוד.

“בתוך כך עולה השאלה כיצד נכון להתמודד עם התוכן הפוגעני ברשת, האם נכון לטפל בתוכן עצמו או שנכון לקדם פתרונות הנוגעים גם למפרסמי התכנים, ובפרט ביחס לחשיפת פרטי זיהוי?

“כמו כן, הועדה בודקת אפשרות להטלת אחריות לטיפול בתכנים פוגעניים גם על ידי הפלטפורמות הדיגיטליות באופן ישיר אל מול הציבור, ובפרט ביכולת של הציבור לעמוד בקשר עם החברות השונות.

“נשמח לקבל התייחסות לשאלות אלו ובנושאים משיקים, וכן לקבל כל חומר אחר שיכול לסייע לעבודת הצוות כגון – מחקרים, נתונים ודוגמאות, הפנייה למקרי בוחן וכדומה. הוועדה תשקול לזמן גורמים שונים לדיוניה, לאחר העברת עמדות בכתב”.

“אנו מזמינים את הציבור להגיב גם במסגרת הקול הקורא שיצא במשותף עם משרד התקשורת”.