שירותי בריאות כללית: מכרז למערכת תמיכה בקבלת החלטות בעת מתן טיפול

הגוף המפרסם: שירותי בריאות כללית/חטיבת הלוגיסטיקה והתשתיות/אגף הרכש

נושא המכרז: מכרז למערכת תמיכה בקבלת החלטות בעת מתן טיפול

מס’ המכרז: 130/12

תאריך פרסום: 4 בדצמבר 2012

מועד אחרון: 7 באפריל 2013 (מועד חדש)

הערות: שירותי בריאות כללית מעוניינת לשלב במערכות התיק הרפואי שלה, מערכת חדשה לתמיכה בהחלטות הרופאים לגבי טיפול תרופתי, שתתבסס על מוצר שיכלול מאגר מידע תרופתי רחב היקף, מתוחזק ומתוקף ככל האפשר. הכללית מבקשת לקבל הצעות לרכישת רישיונות לשימוש במוצר, ולקבלת שירותים לצורך התקנת המוצר בחצרי הכללית, תפעולו השוטף ושילובו במערכת EMR של הכללית [Electronic Medical Record System; מערכת התיק הרפואי הממוחשב].

הזוכה במכרז, יספק לכללית את מאגר המידע והממשק, יהיה אחראי להקמת המאגר בכללית, להתאמת המידע במאגר לצרכי הכללית ולעדכונו מעת לעת. בנוסף, הזוכה במכרז יספק לכללית שירותים במטרה לסייע לה לממשק את המערכת החדשה במערכת EMR של הכללית, ולהתאימה לצרכיה של הכללית ולמדיניות הרפואית שלה.

המערכת החדשה תתבסס על מוצר הנמצא בשימוש מסחרי, המכיל את המרכיבים הבאים:

מאגר מידע בנושא תרופות הכולל מידע מתוקף, [Evidence Based Medicine, EBM] לפחות על כל התרופות המאושרות לשימוש במדינת ישראל, כולל: מרכיבי התרופות, מינונים מומלצים ע”פ גיל, משקל ופרמטרים נוספים, אינטראקציות בין תרופות, ומידע רפואי נוסף, כמפורט להלן.

ממשק גישה שהשימוש במאגר המידע ייעשה באמצעותו, המקבל פרטים אודות מטופל והתרופות שהוא מקבל, ומחזיר התרעות רפואיות הנוגעות לטיפול שמקבל המטופל. הכללית תעשה שימוש במערכת החדשה באמצעות הפעלת הממשק מתוך מערכות התיק הרפואי שלה, והצגת ההתרעה למשתמש תהיה באחריות מערכת התיק הרפואי.

הכללית מתכוונת לשלב תחילה את המערכת החדשה במערכת התיק הרפואי קמיליון, הנמצאת בשימוש נרחב בבתי החולים שלה. בהמשך, תשולב המערכת החדשה במערכות תיק רפואי נוספות הנמצאות בשימוש בבתי החולים של הכללית, ויתכן שאף במערכות תיק רפואי הנמצאות בשימוש במרפאות הקהילתיות.

לקוח המערכת הוא אגף רפואה בבתי-חולים; משתמשי המערכת הפוטנציאליים במאגר המידע הם רופאים בבתי-החולים והקהילה, ונותני שירות רפואי נוספים מסוגים שונים במתקני הכללית. שירותי בריאות כללית מעריכה כי לאחר פריסה מלאה של המערכת יעשו בה שימוש כ- 4,500 משתמשים.

יעדים ומטרות של המערכת החדשה: שיפור איכות הטיפול בלקוחות; העלאת בטיחות הטיפול הבטיחותי; שיפור תהליך ניהול הסיכונים הרפואיים; הגברת יעילות הטיפול בחולים; חיסכון בעלויות, בזכות הקטנת טעויות ובקרה; הקטנת כמות המקרים בהם נרשמת תרופה לא מתאימה ללקוח; הקטנת הטעויות במתן תרופה היוצרת אינטראקציה שלילית עם תרופה אחרת; הקטנת אחוז הטעויות במתן מינונים שגויים; הקטנת עלויות ישירות ועקיפות, הנובעות מטעויות במתן תרופות.

בעיות במצב הקיים: כיום רישום התרופות ללקוח מבוצע על ידי נותן השירות הרפואי בבתי-החולים במערכת EMR או ידנית, ללא בקרה מיידית, בעת מתן ההוראה לטיפול בתרופה. ההחלטה על התרופה המתאימה ללקוח והמינון הראוי, מבוצעים לפי שיקול דעתו של איש הצוות הרפואי, היכרותו עם מצב הלקוח והידע הרפואי שיש בידיו, בלי שמערכת EMR תתמוך בתהליך זה.

שירותי בריאות כללית מפעילה מגוון של מערכות לניהול תיק רפואי של מאושפזים בבתי-החולים שלה. מערכות אלו מטפלות במידע על מאושפזים בבתי-החולים של הכללית ומנהלות את תהליך הטיפול בהם.

בין תנאי הסף: המציע הוא היצרן והבעלים הבלעדי במאגר המידע התרופתי המוצע, או שלחילופין המציע הוא חברה הרשומה אצל רשם החברות הישראלי והמשמשת כנציגו / סוכנו הרשמי בישראל של היצרן והבעלים של המאגר; יצרן המוצר מעסיק במועד הגשת ההצעה לכל הפחות 25 עובדים מקצועיים במשרה מלאה בתחום עדכון המידע במאגר התרופות; המוצר המוצע פועל בסביבת ייצור אצל עשרה ארגוני בריאות לפחות ב-5 השנים האחרונות ברציפות, ונמצא במועד הגשת ההצעה בשימוש לפחות על ידי 300 משתמשים בכל אחד מעשרת הארגונים.