שב”ס מתכוון להפעיל פיילוט ליישום מערכת לשירותי רפואה מרחוק (טלה-רפואה) לטובת רפואת האסיר

שירות בתי-הסוהר (שב”ס) הודיע כי בכוונתו להפעיל פיילוט ליישום מערכת לשירותי רפואה מרחוק (טלה-רפואה) לטובת רפואת האסיר. השב”ס פירסם הודעה על כוונת התקשרות בנושא זה לתקופה של חמש שנים.

בהודעה נאמר כי “מערך הרפואה מניע מהלך של הגירה לשירותי טלה-רפואה (רפואה מרחוק) לאסירי שב”ס במטרה: לטייב את הטיפול הרפואי לחולים בכלל, ולחולים כרוניים בפרט; להגביר את הביטחון באמצעות צמצום ככל האפשר של הוצאת אסירים מהאגף/מהיחידה; להוזיל את השירות האמבולטורי ע”י: הסטת הבדיקות לבתי-חולים ממשלתיים המחייבים את שב”ס עפ”י מחירון ב’ משרד הבריאות, במקום בתי-חולים המחייבים לפי תעריף א’ וצמצום ליווי אסירים לבתי-חולים; לעבור בצורה מדורגת לרפואה מונעת ולזיהוי מוקדם של בעיות רפואיות הדורשות התערבות רופא.

“בימים אלו נבנה הסכם התקשרות בין שירות בתי-הסוהר ובין חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים של משרד הבריאות לקבלת שירותי רפואה מקוונים עבור אסירים, וזאת לאחר הסכמה עקרונית על מתווה השירות.

“חברת DATOS HEALTH פיתחה פלטפורמת ייחודית לניהול חולים מרחוק, פלטפורמה אשר מאפשרת לצוות הרפואי לאפיין ולהטמיע תוכניות טיפול קליניות (לדוגמה: סכרת, יתר לחץ דם) בצורה מהירה ונוחה. הפלטפורמה מאפשרת איסוף מדדים, זיהוי מצבים הדורשים התערבות רופא וקיום שיחות מקוונות עם רופאי בתי החולים הממשלתיים תוך הצגת המדדים שנאספו.

“חברה DATOS HEALTH זכתה במכרז של חטיבת המרכזים הרפואיים של משרד הבריאות לתקופת ההתקשרות בת 5 שנים, והמשמעות היא כל בתי החולים הממשלתיים (23) מספקים שירותי טלה-רפואה על-בסיס פלטפורמה זו. עובדה זו תאפשר בהמשך לבחון שימוש בתוכניות הטיפול שמוגדרות במרכזים הרפואיים של משרד הבריאות.

“בתחילת השנה בוצע פיילוט עם חטיבת בתי החולים של משרד הבריאות במסגרתו נוסתה היכולת לקיים ביקור רפואי מקוון לאסיר, תוך שימוש בפלטפורמה הטכנולוגית הבסיסית של חברת DATOS, הפיילוט צלח.

כעת מערך הרפואה בשב”ס מעוניין לבחון את תפיסת ההפעלה הרחבה של חברת DATOS, ובאמצעות אותה פלטפורמה שמוטמעת בבתי החולים הממשלתיים.

“יובהר כי עבודה בפלטפורמה אחידה מול בתי החולים מקנה לרופאים גישה נוחה ומאובטחת לנתונים הרפואיים של האסיר במעמד הביקור הרפואי המקוון.

“יודגש כי מכוח ההסכם בין שב”ס ומשרד הבריאות, המידע שיועבר לרופא המומחה הינו בבחינת “מידע רגיש”, ויחולו עליו הוראות כל דין לרבות הוראות חוק הגנת הפרטיות, וחוק זכויות החולה, וכל הוראות משרד הבריאות בעניין שמירת פרטיותו של המטופל.

“התוכנית היא לערוך פיילוט בשלוש מרפאות למשך כחמישה חודשים לבחינת תפיסת ההפעלה הרחבה, ובסיום הפיילוט להחליט האם להמשיך בתפיסת הפעלה זו.

“יצויין כי יישום שירותי טלה-רפואה בשב”ס הינו חלק מתכנית “קברניט” של הנציבה, ובתור שכזה הנושא מצוי בתעדוף ארגוני גבוה כבר לשנת 2022.

מערך הרפואה מבקש את אישור הועדה להתקשר מול חברת DATOS בתצורה של ספק יחיד בנסיבות העניין, בהתבסס על זכייתם במכרז של חטיבת המרכזים הרפואיים של משרד הבריאות, להפעלת הפלטפורמה של שירותי הטלה-רפואה.