שב”ס החליט על פרוייקט ניסיוני למשך כחצי שנה לבחון היתכנות, אפקטיביות ויעילות של מתקנים לעיכול פסולת אורגנית, “דבר שיצמצם משמעותית את כמות הפסולת ועלויות הנלוות לכך ובנוסף יצמצם את הזיהום הנגרם כתוצאה מפסולת זו”

14:50 11.03.2022

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

שירות בתי-הסוהר (שב”ס) החליט על פרוייקט ניסיוני (פיילוט) למשך כחצי שנה לבחון היתכנות, אפקטיביות ויעילות של מתקנים לעיכול פסולת אורגנית, “דבר שיצמצם  משמעותית את כמות הפסולת ועלויות הנלוות לכך ובנוסף יצמצם את הזיהום הנגרם כתוצאה מפסולת זו”.

לצורך כך הודיע השב”ס על כוונת התקשרות בפטור ממכרז עם חברת אקוסיטי גרין בע”מ לשם יישום “עיכול פסולת אורגנית באמצעות מתקן תוף אקולוגי”. זמן ההתקשרות הוא מ- 1.3.2022 ועד 1.12.2022.

בנימוקי כוונת ההתקשרות נאמר בין היתר כי “סוגיית צמצום הפסולת במתקני שב”ס היא סוגיה מהותית בעלת חשיבות ערכית אשר משתלבת ביעדי שב”ס כארגון ירוק. בנוסף, ביחידות מסויימות בהן עלויות פינוי האשפה מושתות על שב”ס ולא באמצעות רשות מקומית, קיים לנושא מחיר כלכלי משמעותי ולכן בעל פוטנציאל התייעלות משמעותי.

“כחלק מקידום תהליכי קיימות והתייעלות בארגון, בוצעה חשיבה על אפשרות לצמצום כמות הפסולת במתקנים ללא צורך בפינויה, לצורך כך נבחנה אופציה של מתקנים לעיכול פסולת אורגנית, דבר שיצמצם משמעותית את כמות הפסולת ועלויות הנלוות לכך ובנוסף יצמצם את הזיהום הנגרם כתוצאה מפסולת זו.

“לצורך כך הוחלט על קיום פיילוט של כחצי שנה באחד ממתקני שב”ס (לצורך הפיילוט נבחר ביס”ר עופר), ע”מ לבחון היתכנות, אפקטיביות ויעילות של התהליך לפני שיתבצע רכש של מכשיר או יישום שלו במתקנים רבים.

“בקרב המתקנים הקיימים בשוק לעיכול פסולת אורגנית ללא צורך בשינוע הפסולת מחוץ למתקן, קיימות טכנולוגיות שונות לביצוע הפעילות.

“קיימות 3 טכנולוגיות רלבנטיות:

+ מתקן המאפשר הפיכת הפסולת לגז- מחייב חיבור לתשתיות גז;

+ מתקן המאפשר עיכול הפסולת והפיכתה למים והזרמתם לביוב – מחייב חיבור למפריד שמן וחיבור לתשתיות ביוב;

+ מתקן תוף אקולוגי המאפשר עיכול הפסולת והפיכה לקומפוסט.

“לאחר שבוצע סקר שוק ובחינה של טכנולוגיות אלו, הוחלט כי לצורך הפיילוט יתבצע שימוש בטכנולוגיה של מתקן עיכול פסולת אורגנית מסוג תוף אקולוגי שמבצע עיכול הפסולת בצירוף גזם וייצור קומפוסט נקי בסוף התהליך.

“הסיבות לבחירת טכנולוגיה זו לצורך הפיילוט:

+ אופן ההתקנה והתפעול – ללא צורך בחיבור לתשתיות, או הקמת תשתיות נוספות למעט חיבור חשמל סטנדרטי;

+ נוחות התפעול והיכולת להגביל את השימוש במתקן לתקופת פיילוט מוגדרת ללא השקעה משמעותית;

+ למיטב ידיעתנו ובהתאם להצהרה המצ”ב של הספק עצמו, הספק היחיד המספק שירות זה למיטב ידיעתנו ובהתאם להצהרה המצ”ב של הספק עצמו, הספק היחיד המספק שירות זה בהיקפים הנדרשים (בין 3-2 טונות) בעל ניסיון מוכח בארץ ושניתן לשכור ממנו מתקן כזה לתקופת הפיילוט הוא חברת אקוסטי גרין בע”מ אשר מספקת מתקני אקודרם ובעלת ניסיון משמעותי בישראל.

“כמו כן, מצ”ב חוו”ד מטעם מנכ”ל עמותת “צלול” שהיא מלכ”ר המקדמת פעילות בתחום איכות הסביבה המעידה כי ‘המוצר היחידי הפועל בשוק הישראלי הנותן מענה איכותי וכולל בתצורת קומפוסטר תעשייתי המונע פליטת מתאן ומאפשר טיפול מיטבי במקור […] יתרה מכך, זהו המתקן היחידי לו עשור של פעילות אינטנסיבית בישראל, לרבות טיפול בזרמי פסולת אורגנית מיוחדים, וכל זאת בהצלחה מלאה ותוך יכולת לעמוד על טיב המוצר באופן מלא”.

“לאור כך, נבקש כי תאושר ההתקשרות עם הספק “אקוסטי גרין” בע”מ לטובת השכרת מתקן אקודרם לעיכול פסולת אורגנית בטכנולוגיית קומפוסטציה באמצעות תוף אקולוגי ייחודי”.