שאילתה בכנסת לשר התקשורת בנושא “תעריפים גבוהים בשיחות לחו”ל ללקוחות מזדמנים”

ח”כ אורי מקלב הגיש (30.1.2022) שאילתה בכנסת לשר התקשורת יועז הנדל בנושא “תעריפים גבוהים בשיחות לחו”ל ללקוחות מזדמנים”.

בשאילתה נאמר: “בשנים האחרונות – בעקבות העברת אנשי-קשר הכוללים קידומת מפעיל בינלאומי, בוואטספ – מנויים רבים מתקשרים בטעות באמצעות מפעיל אחר ומחוייבים באלפי ₪. בדיון שערך ח”כ טסלר ב- 2020, התחייב המשרד למצוא פיתרון.

רצוני לשאול: מה נעשה בנדון? מדוע לא יוכנס ברישיונות המפעילים הבינ”ל, חובת הודעה לפני תחילת השיחה “שים-לב הנך מתקשר באמצעות מפעיל-חיצוני ויתכנו עלויות גבוהות” בדומה להודעה “הנך מועבר לתא-קולי”?

* ב- 23.12.2020 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: “ח”כ יעקב טסלר יו”ר הוועדה לפניות הציבור הודיע (22.12.2020) שיפנה לשר התקשורת ולמנכ”לית המשרד לירן אבישר בן-חורין כדי שיבדקו את תעריפי השיחות לחו”ל הנגבים מלקוחות שאינם משויכים לאחת מן החברות המפעילות את השיחות לחו”ל.

בישיבה שהתקיימה אתמול בוועדה לפניות הציבור בעניין תעריפי השיחות לחו”ל עלה כי לקוחות — שבטעות מבצעים שיחה לחו”ל שלא באמצעות חברת התקשורת אליה הם משוייכים (כגון בזק בינלאומי, פרטנר 012, 013 נטוויז’ן, 018 אקספון, 019 טלזר, הוט 017,  בזק בינלאומי, פרטנר 012, 013 נטוויז’ן, 018 אקספון, 019 טלזר —  מחוייבים בתעריפים מופרזים.

עו”ד אביטל פריזמנט בוטון מהמועצה הישראלית לצרכנות אמרה שבשנת 2019 התקבלו במועצה 319 תלונות שנושאן חיוב מופרז בגין שיחות לחו”ל. לדבריה, “בעלי הרישיונות מנצלים את העובדה שאין הגבלה על התעריפים וגובים מחירים מופרזים”. היא קראה לרגולטור לפעול להגנת הצרכנים שנפגעים מהפרצה. “אנחנו סבורים שמשרד התקשורת צריך לבחון את התעריפים ולקדם פיקוח על מנת למנוע פגיעה בצרכנים”, אמרה בוועדה.

אליעזר גרינוולד סיפר שבטעות ביצע שיחה שלא באמצעות החברה אליה הוא משויך ונדהם לגלות שעבור 20 דקות שיחה לבלגיה נאלץ לשלם כ- 200 ₪. “פניתי למשרד התקשורת וקיבלתי מהמשרד תשובה מתחמקת”. לדבריו,  יש הרבה מקרים שאדם בטעות מחייג דרך מזדמן. “יש לי סבתא ששילמה 10,000 ש”ח כי היא טעתה כשחייגה כמה פעמים לחו”ל באמצעות 017 במקום 013. היום כשהולכים לסופר יש חוק והתעריפים רשומים וכך גם צריך להיות עם שיחות לחו”ל”.

הוא הציע שבכל פעם שצרכן מבצע שיחה לחו”ל תקדים את השיחה הודעה שתודיע לו שהשיחה נעשתה שלא באמצעות חברת התקשורת איתה נרשם לשיחות לחו”ל.

דניאל בנאלי ממונה מערכות מיוחדות באגף פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת אמר בוועדה כי משרד התקשורת מודע לתלונות והמשרד נכון לבחון את הנושא. “שוק המכשירים הבינלאומיים עובר שינויים כי יש היום הרבה פתרונות אלטרנטיביים ואנחנו צריכים לחשוב על רגולציה מתאימה”.

יו”ר הוועדה ח”כ יעקב טסלר הודיע כי יפנה עוד היום לשר התקשורת ולמנכ”לית המשרד כדי שימצאו פתרון לבעיה  – הן לתעריפים המופרזים עבור שיחות לחו”ל שאינן באמצעות המפעיל והן לעצם יידוע הלקוח כשהוא מבצע שיחה באמצעות מפעיל אחר שעלולה לעלות לו כסף רב.​