רת”א מתכוונת להתקשר עם ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט”א לקבלת “מידע ונתונים לרבות חתכים ודוחות לגבי תנועות נוסעים בחברות תעופה בעולם”

רשות תעופה אזרחית (רת”א) במשרד התחבורה הודיעה על כוונת התקשרות עם ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט”א [International Air Transport Association, IATA] לקבלת “מידע ונתונים לרבות חתכים ודוחות לגבי תנועות נוסעים בחברות תעופה בעולם”.

ישי דון יחיא מנהל אגף בכיר כלכלה וקשרי תעופה ברת”א כותב בהודעה על כוונת ההתקשרות כי “ההתקשרות מחולקת לשני רבדים:

+ קבלת DATA  – בסיס נתונים ייחודי בהיקפו ובאיכותו, הכולל נתונים בהיקף גלובלי הכוללים בין היתר: ממוצעי מחירים, נקודות מכירה, נתוני תנועות נוסעים ברמת חברות תעופה הכוללים מקור ויעד הטיסות ותחזיות, אשר ישמש כמקור מידע של אגף קשרי תעופה (קש”ת) ברשות התעופה האזרחית (רת”א) לשלוש השנים הבאות;

+ ממשק משתמש מותאם – קבלת ממשק משתמש המותאם לקבלת המידע הרב, המתחוזק אוטומטית הן ברמת קודי שדות תעופה, קודי מפעילים אוויריים חדשים והן ברמת זמינות הנתונים ללא צורך בתחזוקה עצמית. כמו כן, הממשק מאפשר יכולת של יצירה ושמירה של שאילתות קבועות, יצירת דשבורדים בסיסיים, יצירת תחזיות והשוואות גלובליות, משמש כטבלת ציר דינמית לצורך תחקיר שאילתות שונות ואפשרויות נוספות.

“הממשק והנתונים המקיפים ישמשו את אגף קש”ת ככלי תומך החלטות ואמצעי חשוב הן לביצוע מעקב ובקרה עבור רת”א והן ככלי השוואתי בנוגע לתעופה הגלובלית וזאת במציאות של ענף תעופה ליברלי ובשוק של שמיים פתוחים החווה שינויים ותמורות בעצימות גדולה ולעיתים תכופות.

“הגישה של הארגון הבינ”ל הזר יאט”א לבסיס הנתונים, המבוקש על ידי אגף קש”ת ברת”א, נובעת מכך שהיא מפעילה באופן בלעדי את מסלקת התשלומים לכרטיסי טיסה [Billing and Settlement Plan, BSP] לכלל חברות התעופה החברות בארגון [כ- 80% מכלל חברות התעופה, ובכללן הגדולות והחשובות שבהן אלו שפועלות באמצעות עבור באמצעות מערכות ההפצה הבינ”ל [Global Distribution Systems, GDS].

“מרבית כרטיסי הטיסה הנמכרים לטיסות סדירות בינ”ל נמכרים באמצעות המערכות שצוינו לעיל וחלקם הגדול מטופל באמצעות המסלקה של יאט”א. משכך, יאט”א, כמפעילת המסלקה, מחזיקה במידע בלעדי על מכירת כרטיסי הטיסה בפועל של כל חברות התעופה העושות שימוש במכירת כרטיסי טיסה דרך מערכות ההפצה. צוות כלכלנים מומחים מטעם יאט”א דואג להשלים את הנתונים בדבר כרטיסי הטיסה שלא נמכרו באמצעות מערכות ההפצה (לדוגמה: מכירות ישירות באתרי האינטרנט של חברות התעופה), כך שנתוני המאגר ישקפו את כלל השוק הגלובלי.

“למיטב ידיעתנו המקצועית, ניתן לרכוש את בסיס הנתונים המבוקש רק מיאט”א כמו גם את ממשק המשתמש המתאים לנתונים אלו וכולל תחזוקה, עדכון ותפעול. לפיכך מבוקש להכיר ביאט”א כספק יחיד וזר לצורך אספקת השירות האמור”.

“אין מנוס ובסיס הנתונים כמו גם ממשק המשתמש הקיים אצל יאט”א נדרשים לרת”א ככלי תומך מיטבי יחיד לשם קבלת החלטות ואמצעי לבקרה ומעקב הנדרשים לאגף קש”ת ברת”א.”