רשות התקשוב מציגה הנחייה לגבי תפיסת שדרת המידע הממשלתי כשירות ומתן הנחייה טכנית מפורטת אודות מימוש תקן REST עבור שירותי API המפורסמים בשדרת המידע הממשלתי

08:46 15.04.2022

קטגוריות: כללי

תגים:

רשות התקשוב הממשלתי פירסמה (11.4.2022) הנחייה של ראש התקשוב לגבי תפיסת שדרת המידע הממשלתי כשירות ומתן הנחייה טכנית מפורטת אודות מימוש תקן REST עבור שירותי API המפורסמים בשדרת המידע הממשלתי. ההנחייה נכתבה ע”י קרן בר-לב ורחל רן, ואושרה בידי מוריה זיסוביץ’. היא גובשה בשיתוף צוות שדרת המידע במימשל זמין.

“רשות התקשוב הממשלתי מקדמת מדיניות כוללת לשיפור העברת המידע הממשלתי, מתוך תפיסה הרואה בנתונים כלי משמעותי לייעול עבודת הממשלה ושיפור השירות לאזרחים. על מנת למצות את הערך הגלום במידע ולאפשר שיתוף מהיר, פשוט ויעיל של נתונים, מגבשת הרשות מתודולוגיות וכלים ליישום העברת מידע, הן בפן העסקי והן בפן הטכנולוגי. נדבך מרכזי של שיפור העברת המידע הוא היכולת לייצר ממשקי שיתוף נתונים מתקדמים ומונחי-משתמשים (API as a Product).

“במסגרת זו, ההנחיה כוללת את הרכיבים הבאים: תפיסת ההפעלה של שדרת המידע כשירות; הנחייה מפורטת ומדריך טכני ליישום תקן Open API בשירותי REST, בהתאם למדיניות הממשלתית.

“הנחייה זו מהווה נוהל עבודה רוחבי לפיתוח ופרסום שירותי REST API בשדרת המידע ועל כן תוכנה מחייב את קהל היעד”.

בפרק העוסק ב”חזון שדרת המידע” במסמך נאמר כי “משרדי ממשלה מתאפיינים בריבוי מערכות מידע, עד כדי מאות מערכות שונות במשרד בודד. מערכות אלו פותחו לשרת צרכים תפעוליים, ולרוב אינן יודעות “לדבר” אחת עם השנייה ישירות ולהעביר ביניהן נתונים באופן מובנה, קל וחומר בין משרדים שונים. לצורך יישום מוצלח של שילוב מערכות מרובות (אינטגרציה) באופן אחיד, יש לייצר שכבת ממשק המסדירה את הגישה למידע.

“תפיסה זו נועדה לקדם שיתוף וזרימת מידע בין משרדי הממשלה, רשויות ציבוריות וגופים חיצוניים, לטובת שימוש דינמי בנתונים בזמן אמת ככלי לייעול עבודת הממשלה ושיפור השירות לאזרחים, תוך שמירה על בטחון מידע והגנת הפרטיות.

“בנוסף, שדרת המידע בתפיסה זו מהווה מסגרת עבודה להעברות מידע בממשלה מבוססת על פיתוח ממשקי מידע סטנדרטיים, אחידות ממשלתית של הישויות, המילונים, והמונחים, על בסיס מיפוי מידע וצרכים רוחבי, וניהול מרוכז שלהם על גבי תשתית אחודה.

“חשוב לשים לב להבדל בין העברות מידע בין מערכות בתוך המשרד, לבין העברות מידע בין משרדים שונים.

“בעת החצנת, או העברת מידע בין מערכות בתוך המשרד, נדרש לחשוף את השירות ברכיבי התקשורת השונים במשרד בלבד. שדרת המידע נועדה לשמש כפתרון לשירותים אותם נדרש לחשוף לצרכנים מחוץ למשרד, החל ממשרדים מקבילים ועד אזרחים.

“שדרת המידע הינה תפיסה שדרכה ניישם באמצעות טיפול על פי שכבות בהעברות המידע – החל מפתרונות טכנולוגיים ליישום התשתית ועד לממשק עבודה שבאמצעות המשתמש יכול לחפש, לאתר ולהשתמש בשירות שפורסם.

“שדרת המידע משמשת שחקן מרכזי בכדי לממש את המעבר לטכנולוגיות הענן. השדרה מאפשרת פתרונות מבוססי ענן לחלוטין ופתרונות למשרדים אשר פועלים בשיטה היברידית, המשלבת החצנת שירותים בענן והחצנת שירותים המותקנים בסביבת ה-  On-Prem של המשרד”.