רשות התקשוב הממשלתי קיימה הערכת מצב עם מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע בנושא ההיערכות לקיום רציפות עסקית ולעבודה מרחוק של משרדי הממשלה

מ”מ ראש רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה  שחר ברכה פירסם הנחייה המפרטת את היערכות אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדי הממשלה לרציפות עסקית ולעבודה מהבית לאור התפתחות אירוע קורונה.

המסמך נכתב ע”י מוריה זיסוביץ’ מנהלת ארכיטקטורת הנתונים הממשלתית ברשות התקשוב הממשלתימטרת המסמך: להורות למשרדי הממשלה ויחידות הסמך להיערך להמשכיות עבודה רציפה ומתן שירותים חיוניים לציבור. למפות את הפעולות המקדימות הנדרשות מהמשרדים על מנת למפות את הפונקציות והצרכים החיוניים למשרד. לפרט את הכלים העומדים לרשות המשרדים על מנת לאפשר התחברות מרחוק לרשת המשרד וכן את הדרך לרכוש אותם. לשתף על מגוון כלים חלופיים המאפשרים קיום פגישות דיגיטליות וכן יכולת שיתוף מרחוק של מצגות וקבצים. “מעצם טבעו של המצב הנוכחי שהינו דינמי ומשתנה תדיר, הנחייה זו הינה מתגלגלת ותתעדכן בהתאם לעדכונים שיגיעו”. יצויין כי הנחיה זו מהווה שילוב של מסמך מדיניות ונוהל עבודה רוחבי, ועל כן תוכנה מחייב את קהל היעד.

כחלק מן ההיערכות, ערך היום (11.3.2020) מ”מ ראש רשות התקשוב הממשלתי הערכת מצב לבקרה אחר התקדמות היערכות משרדי הממשלה. הערכת המצב נעשתה בשיחת ועידה דיגיטלית (video conference) עם מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע. מנהלים אלה אמונים על מתן פיתרונות טכנולוגיים לעבודת הממשלה ולשמירה על הרציפות העסקית ועל היערכות הממשלה לעבודה מהבית ומתן שירות לאזרחים בהתאם להתפתחות אירוע נגיף קורונה.

בהודעה של הרשו נאמר כי המעבר לעבודה מהבית דורש תשתיות ופתרונות טכנולוגיים שיאפשרו לעובד חיבור לרשת המשרדית ומתן אפשרות עבודה מרחוק, תוך שמירה על רמת אבטחת המידע הנדרשת, בכדי לאפשר את המשכיות העבודה, מתן שירותים לאזרחים ולעסקים וכן תמיכה בשירותים ממשלתיים דיגיטליים בערוצים שונים.

בהערכת המצב דיווחו מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדי הממשלה על רמת המוכנות וההערכות של משרדם לתרחישים שונים להם יצטרכו לתת מענה בהתאם להתפתחויות.

לאור המצב, מטרות ההנחיה להורות לאגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע להיערך לאפשרות של מתן יכולת להמשכיות עבודה רציפה של משרדי הממשלה ומתן שירותים ציבוריים חיוניים לציבור. למפות את הפעולות המקדימות הנדרשות מהאגפים על מנת לאפשר שימוש מיטבי ומתועדף בכלים העומדים לרשות המשרד. כמו כן, מפורטות בהוראה יכולות השימוש במגוון כלים חלופיים המאפשרים קיום פגישות דיגיטליות וכן יכולת שיתוף מרחוק של מצגות ומידע.

הנחייה זו פורסמה בהתאם להיערכות כלל ממשלתית למקרה של צורך בעבודה מרחוק והכפוף להוראות נציבות שירות המדינה.

עוד נאמר בהודעה כי לאור המצב הדינמי והמשתנה תדיר נערכים אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע בהנחיית רשות התקשוב הממשלתי ובאמצעות יחידת מימשל זמין ברשות להתאמת היכולות הטכנולוגיות של הממשלה על מנת לתמוך באירועים המתפתחים.

כחלק מכך, מ”מ ראש רשות התקשוב מקיים הערכות מצב לכל המנמ”רים הממשלתיים על פי התפתחות האירועים.

לדברי שחר ברכה, “בעת הזו, תפקידם של מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידעלאפשר לממשלה לנצל את כלל הפתרונות הטכנולוגיים והדיגיטליים העומדים לרשותה, על מנת לאפשר המשכיות עסקית ולצמצם למינימום את הפגיעה האפשרית בשירותים הניתנים לציבור. בנושא היערכות לשמירה על המשכיות עסקית פועלת רשות התקשוב הממשלתי בהתאם להוראות נציבות שירות המדינה, מספקת פתרונות מרכזיים ומנחה את מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרדים להיערכות מיטבית לאירועים”.