רשות התקשוב הממשלתי פירסמה הנחיות לגבי הגירה ומעבר של משרדי הממשלה לענן

מטה רשות התקשוב הממשלתי פירסם (17.2.2022) את הנחיות ראש רשות התקשוב הממשלתי לגבי הגירה ומעבר (מיגרציה) של משרדי הממשלה ויחידות הסמך למחשוב ענן. המסמך נכתב בידי קרן בר-לב CTO ממשלתית ואושר ע”י מוריה זיסוביץ’ ברשות התקשוב.

“מטרת ההנחייה היא להנחות את קהל היעד בדבר ביצוע מיפוי מצב קיים של המערכות הקיימות במשרד, במטרה לבחון ולהכין אותן לקראת מיגרציה לענן נימבוס“.

“מהות המסמך: הנחיה זו מהווה מסמך מדיניות ותקן ממשלתי, ועל כן תוכנה מחייב את קהל היעד”.

“הנחייה זו מסדירה את הנושאים הבאים:

+ היערכות מקדימה למעבר לענן  (Cloud Migration Preparation).

+ בחינת התאמת המערכות למיגרציה, מיפוי מערכות ואופן המיגרציה (Cloud Migration Assessment).

+ בניית תוכנית מיגרציה לענן (Cloud Migration Planning).

בפתח המסמך נאמר כי “האסטרטגיה הממשלתית למעבר הממשלה לענן ציבורי היא יצירת סביבת שירותים מרובת עננים (Multi Cloud). במכרז נימבוס זכו שני ספקי ענן – חברת Amazon Web Services, AWS ו-  Google Cloud Platform.  שתי ספקיות הענן הנבחרות מאושרות לשימוש הממשלה באופן שווה”.

עוד נאמר כי “ספקי הענן הזוכים יקימו איזור (Region) בישראל בהתאם לדרישות מכרז נימבוס. מכרז זה פותח למשרדי הממשלה ויחידות הסמך את האפשרות להשתמש בשירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית הממוקמת בגבולות מדינת ישראל וכפופה לחוקיה. בתקופת הביניים שעד לסיום בניית האזור בישראל, יינתן מענה לשימוש בשירותי ענן בחו”ל על ידי ספקי הענן באמצעות האזור הזמני בחו”ל. תהליך הגירת המערכות לאזור בישראל ילווה על ידי ספקי הענן כחלק ובהתאם למחויבת ספקי הענן במענה למכרז נימבוס.

החלטת ממשלה מס’ 231 מסדירה את מעבר משרדי הממשלה לענן. מדיניות המעבר לענן תלווה על ידי מדיניות First Cloud, קרי – ברירת המחדל של פיתוח מערכות חדשות הינה בענן ובמקרים חריגים יאושר פיתוח מערכת בתצורת Premise On. משמעות החלטה זו הינה תחילת תהליך הגירת מערכות המחשוב של הממשלה לענן. בהתאם לאסטרטגיית First Cloud יש להיערך למיגרציה מלאה של מערכות המשרד הקיימות לענן וכן כל מערכת חדשה תתוכנן מראש בתצורה עננית, כאשר הבחינה הטכנולוגית תתבצע עבור כלל המערכות (תהליך זה לא מתרחש כאשר אסטרטגיית הענן איננה First Cloud)”.

לדברי המסמך, “מעבר לענן הינו פרויקט אסטרטגי בממשלה וככזה יוקצו תקציבים אשר יסייעו למשרדים במיגרציה לענן. במסגרת זו יתפרסם קול קורא אשר יאפשר למשרדים להגיש בקשה לקבלת התקצוב. את הבקשה יש להגיש לוועדת התמרוץ למיגרציה לענן נימבוס בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר ובהשתתפות נציגים ממשרד ראש הממשלה ומרשות התקשוב הממשלתי.

“הרשות מכירה בכך שפרויקט הגירה לענן של משרד או יחידת סמך כרוך בראש ובראשונה בהכשרת כוח האדם העוסק בתחום בנושאי ענן, כחלק ממכרז נימבוס הספקיות מעמידות לרשות הממשלה תוכנית הכשרה במטרה להקנות את הידע הדרוש למשתמשי הממשלה במקצועות הענן להתאמת בעלי התפקיד לעבודה בסביבת ענן בממשלה. תכנית הכשרות הענן הנה ללא עלות למשרדים ותקפה כחלק ממכרז נימבוס. מידע נוסף על תוכנית ההכשרה ניתן לקרוא בהנחיית ראש רשות פרויקט נימבוס – הכשרות ענן. תוכנית ההכשרות מציעה מגוון רחב של מסלולי למידה שכוללים קורסים בתחומים שונים”.

בפרק ‘קווים מנחים‘ נאמר בין היתר במסמך כי “השלב הראשון וההכרחי במסגרת ההיערכות למעבר לענן הוא שלב מיפוי נכסי המידע ובחינת ייעול מנגנוני ניהול המידע. זאת, גם לטובת שיפור היכולות לשתף ולהשתמש בנתונים. לפני בניית תוכנית המעבר, מומלץ לבצע הערכה של מידת ההתאמה של המערכות השונות לדרישות העסקיות הקיימות ועתידיות וליעדים ממשלתיים, לדוגמה –  לדיגיטציה ומתן שירות לאזרח. במידה ונמצאה מערכות שאינה מותאמת לדרישות אלו יש לשקול טיפול במסגרת מודרניזציה (ולא מיגרציה של מערכת קיימת). מערכות שיעברו מודרניזציה יפעלו בענן, בהתאם לתפיסת First Cloud. עבור כל מערכת ייצור שתועבר לענן יש לתכנן את סביבת הבדיקות, אינטגרציה וכל סביבה אחרת משלימה למערכת הייצור”.

“אחד השלבים הראשונים בהגירת מערכות לענן הוא שלב הקמת מערכות תשתית אפליקטיביות בענן. מערכות אלו כוללות תשתיות אינטגרציה, תשתיות פיתוח, אבטחת מידע ועוד. רק לאחר הקמת התשתיות האפליקטיביות המתאימות לענן ניתן להתקדם להגירת מערכות אפליקטיביות”.

בנושא ‘ניהול סיכוני סייבר ואבטחת מידע‘ נאמר בין היתר במסמך כי “בתקופת הביניים ובהתאם להנחיית יה”ב [היחידה להגנת הסייבר בממשלה] בנושא העלאת מערכת לענן, על המשרד לפנות לוועדת ענן בכל בקשה להעלאת מערכת לענן. ועדת הענן ברשות התקשוב, בשיתוף עם הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ומערך הסייבר הלאומי, דנה בבקשות המשרדים ובוחנת כל בקשה בהתאם למהות המידע והתהליכים הקיימים במערכת המבוקשת. ועדת ענן הינה ועדה מאשרת ועל כן החלטת הועדה מחייבת את המשרד מגיש הבקשה”.