רשות התעופה האזרחית (רת”א) פירסמה כוונה להתקשרות עם רפאל מערכות לחימה מתקדמות לטובת ייעוץ לעניין ניהול סיכונים לתעופה האזרחית בזמן מלחמה

ב- 30.9.2022 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: רת”א מבקשת להתקשר עם רפאל/מחצ”ב “לשם ניתוח סיכונים לתעופה אזרחית בעת קונפליקט צבאי” [‘צוקי תקווה’] וכן לגבי תוכנה העוסקת סימולציות סיכונים צבאיים לתעופה האזרחית [שפותחה ע”י משרד הביטחון/מפא”ת].

עתה פירסמה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים/רשות התעופה האזרחית (רת”א) הודעה על כוונה להתקשרות עם רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע”מ לטובת ייעוץ לעניין ניהול סיכונים לתעופה האזרחית בזמן מלחמה.

מוטי שמואלי מנהל אגף תשתיות תעופתיות ברת”א כותב בין היתר בהודעת ההתקשרות כי “מזמן לזמן מתרחש במרחב האווירי של ישראל או במרחבים סמוכים קונפליקט צבאי שיוצר סיכונים פוטנציאליים לתעופה האזרחית המסחרית הבינ”ל והפנימית. האחריות לניתוח הסיכונים לתעופה האזרחית ולהחלטות על שמירת רמת בטיחות מזערית מקובלת מונחת על כתפי מנהל רת”א.

“בסמכות מנהל רת”א לפרסם הוראות תעבורה אווירית ולפתוח את המרחב האווירי הישראלי כדי לאפשר תעופה אזרחית בטוחה ויעילה.

“גם ארגון התעופה האזרחית הבינ”ל (International Civil Aviation Organization), שמדינת ישראל חברה בו ומחוייבת להוראותיו, מחייב ניתוח סיכונים כאמור, והיערכות מוקדמת של הרת”אות בעולם למשברי תעופה, שאחד מהם עלול להיות קונפליקט צבאי.

“משכך, ועל מנת לממש את אחריותה וסמכויותיה בעניין זה, פנתה רת”א למינהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא”ת) שפיתחה עבור רת”א ועבור חיל האוויר כלי ממוכן (תוכנת מחשב ייעודית) לניתוח הסיכונים הפוטנציאליים לתעופה האזרחית העלולה למצוא עצמה בחיכוך עם איום צבאי ובאזורי קרבות.

“התוכנה, כאמור, מאפשרת לנתח מספר דרכים להפחתת הסיכונים וניתוח מצבים שונים של הפעלת מטוסים אזרחיים בקרבה לאיומים צבאיים שונים בצורה יחסית בטוחה (מערכת “צוקי תקווה”).

“ניתוח הסיכונים הנ”ל באוריינטציה צבאית – מורכבים, ודורשים ידע ומיומנות ייחודיים, ויש צורך ביועץ חיצוני הבקיא בפרטיהם, על מנת לבצע את המחקר הדרוש, לנתח את הסיכונים, להפעיל את התוכנה האמורה, ולעדכן אותה מזמן לזמן. היועץ החיצוני יוכל להמליץ למנהל רת”א על הדרכים להפחתת סיכוני המלחמה לתעופה האזרחית בהתבסס על התוכנה, על הידע והמיומנות שלו ועל מחקרים שיבצע אד הוק.

“לאור האמור, רת”א מעוניינת להתקשר עם גורם חיצוני שישמש לה כיועץ אשר מערכת צוקי תקווה מוכרת לו והוא בקיא בה, לצורך מטלות של מחקר הסיכונים למטוסים אזרחיים בעת קונפליקט צבאי,  עידכון התוכנה, הפעלתה, שדרוגה, ותחזוקתה. אותו גורם ישתתף גם בצוות ניהול משברי תעופה בזמן אמת, בעת מלחמה, מבצעים צבאיים וקונפליקטים בעלי פוטנציאל לסיכון לתעופה האזרחית, ככל שיהיו כאלה.

“אחר התייעצות נוספת עם מפא”ת, הוחלט כי צוות המועסק על ידי חברת מחצ”ב/רפא”ל – חברה ממשלתית השייכת לתעשיות הביטחוניות – הוא הגורם המתאים לכך, כספק יחיד בנסיבות העניין.

“הצוות במחצ”ב/רפא”ל עונה על מאפיינים ייחודיים המצדיקים התקשרות כאמור, כלהלן: הצוות כולל אנשים בעלי השכלה מתאימה בתחום חקר הביצועים; סיווג ביטחוני מתאים; ניסיון מעשי בניתוח סיכונים של נוכחות מטוסים במרחב לחימה וסביבה בה מופעל חימוש אווירי ומערכות יירוט; שירות בחיל האוויר בתחום המקביל – ענף חקר ביצועים והמשך שירות של אנשי הצוות במילואים בחה”א בתפקידים רלבנטיים, כך שהידע הרלבנטי העדכני נשאר ברשותם, בקיאות במערכת ובתוכנה ויכולת להפעילה ולעדכנה.

“כאמור ההמלצה החד-משמעית של מפא”ת היא להתקשר עם חברת מחצ”ב/רפא”ל, כך שתפעיל לשירות הנדרש עובדים מסוימים מטעמה, העונים לדרישות הנ”ל.

“בנוסף, יצוין שרת”א שכרה את שירותי רפא”ל/מחצ”ב להפעלת צוות מומחים לביצוע מחקר ייחודי לניתוח סיכונים משלים למטוסים אזרחיים על הקרקע בשדות תעופה בזמן קונפליקט בין תעופה צבאית ואזרחית בהיבט של תשתיות תעופה, כגון משבר מסוג יירוט רקטות וטילים ע”י מערכות הגנה אקטיביות, ובכך נוצר ידע ומיומנות משלימים וייחודיים אצל אותו ספק.

“רת”א מעריכה שלקראת 2024 ולאור המצב הביטחוני השורר כיום במדינה, התפוקות שיידרשו ממחצ”ב/רפא”ל בהקשר לנושא ההתקשרות המדובר הן כדלהלן:

+ עדכון מערכת ‘צוקי תקווה’ לפי עדכוני תשתית אווירית

+ השתתפות וסיוע בתרגילי צוות ניהול משברי תעופה וכן במשברים בזמן אמת משותפים לרת”א וחיל האוויר

+ הכנת מצגות ו/או הרצאות לרגולטורים בארץ ובעולם בהיבטים של ניהול וניתוח סיכונים לעניין תעופה בזמן מלחמה

+ מחקרים בנושא סיכונים חדשים לתעופה בעת מלחמה, אד הוק, בהתאם לדרישות רת”א ולצרכים המתעוררים מזמן לזמן.

“יובהר כי אנו בתקופה של קונפליקט צבאי ככל הנראה ארוך טווח ועל כן תהיה לגורם המקצועי אפשרות לנייד את התקציב מתפוקה אחת לאחרת, במידת הצורך וע”פ שינוי הנסיבות הביטחוניות”.

“כוונת ההתקשרות עם מחצ”ב/רפא”ל כספק יחיד לשם ניתוח סיכונים לתעופה אזרחית בעת קונפליקט צבאי, הפעלה, עדכון, שדרוג, תחזוקה ותיקון תקלות בתוכנה העוסקת בסימולציות בנושא סיכונים צבאיים לתעופה האזרחית (מערכת “צוקי תקווה”). גורם זה הומלץ ע”י מפא”ת/משרד הביטחון אשר פיתח את התוכנה האמורה, כספק יחיד בתחומו בנסיבות העניין. מבוקשת התקשרות עם החברה לשם מתן השירותים הנ”ל הנוגעים למערכת ‘צוקי תקווה’ באמצעות עובדי מחצ”ב/רפא”ל למשך שנה אחת, במהלך 2024.