רשות התחרות פירסמה עמדתה ביחס לטיוטת הצעת חוק עקרונות האסדרה של אספקת תכנים אודיו ויזואליים לציבור

רשות התחרות פירסמה עמדתה ביחס לטיוטת הצעת חוק עקרונות האסדרה של אספקת תכנים אודיו ויזואליים לציבור, שהופצה להערות הציבור ביום 9.8.2022.

הדברים מובאים במכתבה של מיכל כהן הממונה על התחרות מיום 1.1.2023 אל לירן אבישר בן-חורין מנכ”לית משרד התקשורת היוצאת.

“להלן נציג את עיקרי עמדתנו, מבלי לגרוע מהערות שהעברנו אליכם בהתכתבויות קודמות. עמדתנו כוללת שני סוגי הערות. הראשון מתייחס לחלקים בהצעת החוק שנוגעים ישירות לתחומי פעילותה של רשות התחרות; לחוק התחרות הכלכלית, תשמ”ח – 1988; ולחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, תשע”ד – 2013. הערות אלה נוגעות בעיקר לכך שהצעת החוק כוללת סעיפים שונים שלא מתאימים למצב החוקי הקיים ומייצרים כאוס אסדרתי שיקשה על פעילות בתחום. בעניינים אלו נדרש תיאום מלא בין משרד התקשורת לבין רשות התחרות בגיבוש וניסוח הוראות החוק הרלבנטיות כדי לשמור על מסגרת חוקית אחידה וקוהרנטית. סוג שני של הערות נוגע באופן ממוקד יותר בסוגיות המקצועיות בתחום השידורים שהצעת החוק מבקשת להסדיר, והשפעת ההסדרה המוצעת על התחרות בתחום” [הערה: ההדגשה – במקור].

“אנו ערים לכך שלאור תחילת כהונת הממשלה החדשה וחילופי השרים, ייתכן שיערכו שינויים משמעותיים בהצעת החוק, עם זאת העמדה שתוצג להלן כוללת הערות הנוגעות לכל שינוי שיקודם בתחום שידורי הטלוויזיה גם בעתיד”.

בסיכום עמדת רשות התחרות נאמר: “הצעת החוק עושה צעדים משמעותיים בדרך לאסדרת תחום השידורים והתאמתו למציאות הקיימת. כדי לוודא שחופש הפעולה של השחקנים השונים נותר גבוה ככל שניתן, והתערבות המועצה ורשות השידורים תיעשה באותם מקומות בהם אכן קיימים כשלי שוק שדורשים זאת יש לאזן זאת בהתאם להערותינו לעיל.

“בפרט, האסדרה המוצעת בתחום החדשות היא רחבה מדי ויש להתאימה לאסדרה המוצעת לגבי מפעלי ספורט בסיסיים. בנוסף, יש להתאים את הסמכויות הנוגעות לשמירה על התחרות לסמכויות הקיימות כבר בידי הממונה על התחרות כדי להקנות ודאות לשחקנים השונים בדבר הכללים בהם עליהם לעמוד כדי לא להימצא בהפרה של החוק.

“חוק הריכוזיות מאפשר למאסדרים לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ושיקולים של קידום התחרותיות הענפית בהקצאת זכויות, והוא קובע מסגרת ברורה לשקילת שיקולים אלו ולהתייעצות עם הוועדה לצמצום הריכוזיות ועם הממונה על התחרות בהקצאת זכויות. יש ליהנות מהניסיון שנצבר משימוש בהסדרים המורכבים שנקבעו בחוק הריכוזיות, במקום לנסות ולקבוע הסדרים חדשים שאינם ברורים.

“נודה להמשך שיתוף הפעולה אתכם בניסוח הצעת החוק שתובא לאישור הממשלה ובקידום החקיקה בכנסת”.