רשות התחרות מפרסמת חוו”ד (מושחרת חלקית) שהוגשה מטעמה לוועדה המייעצת לבחינת שירותי דואר בתחום השמור בנושא מרכזי חלוקת דואר

ב- 20 בינואר 2022 השיב משה לאו ראש צוות תקשורת ברשות לתחרות על בקשה מכוח חוק חופש המידע לקבלת עותק מחוות הדעת שהוגשה מטעם רשות התחרות לוועדה המייעצת לבחינת שירותי דואר בתחום השמור ביום 20.8.2020 בנושא מרכזי חלוקת דואר.

מדובר בחוות דעת שנשלחה ב- 17 באוגוסט 2020 אל לירן אבישר בן-חורין מנכ”לית משרד התקשורת. על המסמך חתומה מיכל הלפרין ראש הרשות (דאז).

הרשות החליטה להיענות באופן חלקי לבקשה ופירסמה את חוות הדעת כשהיא כוללת חלקים מושחרים.

“המידע שהושחר כולל סודות מסחריים ומקצועיים של מוסרי המידע אשר תהיה בגילויים פגיעה ממשית באינטרס המקצועי, המסחרי, או הכלכלי של מוסרי המידע או בנכונות של מוסרי המידע לשתף פעולה עם הרשות”.

המסמך המלא (כולל ההשחרות) נמצא כאן.

בחלק העוסק בעמדת הרשות בנושא נאמר בין היתר כי “ככלל, הרשות סבורה שרצוי יותר כי כל שחקן יחזיק ברשותו תשתית עצמאית. כך יוכלו  השחקנים השונים להתחרות באופן שווה וללא צורך לעשות שימוש בתשתית הנמצאת בבעלות מתחרה. אף על פי כן, גישה זאת אינה תמיד יעילה או מעשית, וכך גם בסוגיית פתיחת מרכזי החלוקה לתחרות”.

“בהיעדר יעילות או סבירות שבעלי ההיתר יקימו תשתית מרכזי חלוקה חלופית, עמדת הרשות היא כי הפיתרון היעיל ביותר הוא העברת מרכזי החלוקה שמפעילה דואר ישראל לגורם שאינו קשור בקשרי בעלות (ישירים או עקיפים) כלשהם לדואר ישראל או לבעלי ההיתר. הגורם הנייטרלי שיפעיל את מרכזי החלוקה יספק גישה פיזית חופשית לכלל בעלי ההיתר ולדור ישראל, תמורת תעריך אחיד ושיוויוני”.

“[…] לדעת הרשות, כל פיתרון אחר אינו מונע באופן מוחלט מדואר ישראל להערים קשיים שונים על בעלי ההיתר ולייצר לעצמה יתרון תחרותי מולם”.

“[…] לאור כל זאת, נראה כי העברת מרכזי החלוקה לגורם נייטרלי הוא המודל העדיף מבינה תחרותית. שכן, רמת התחרות בין דואר ישראל לבין בעלי ההיתר תגדל וכן גם צפוי שיפור בטיב השירות ומגוון המוצרים הזמינים ללקוחות מרכזי החלוקה. [מושחר] לאור זאת ישנה חשיבות לאפשר לבעלי ההיתר לחלק דברי דואר במרכזי החלוקה וכך להתחרות באופן שווה בדואר ישראל”.