ריכוז חדשות בנושאי נגישות לאנשים עם מוגבלות [רשות התקשוב, משרד הרווחה, מצרים, איגוד התקשורת העולמי וייצוגית נגד משרד הפנים]

להלן מספר ידיעות בנושאי נגישות לאנשים בעלי מוגבלויות בארץ ובעולם:

רשות התקשוב: פורסמה הנחייה חדשה שמטרתה להנחות את משרדי הממשלה בדבר פיתוח או רכש של מערכות ושירותים טכנולוגיים, באופן שיהיו נגישים לאנשים עם מוגבלות בהתאם לתקנות הנגישות

רשות התקשוב הממשלתי במשרד הדיגיטל הלאומי פירסמה הנחייה חדשה הנגשת בנושא שירותים דיגיטליים חדשים לאנשים עם מוגבלות. את ההנחייה חיבר גרי גורודיסקי.

בהנחיות נאמר בין השאר כי “לאנשים עם מוגבלות זכות להשתתפות מלאה ושוויונית בכל תחומי החיים. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות הנגישות נועדו להבטיח מימוש זכות זו.

“תקנות הנגישות לשירות עוסקות בהסרת חסמים כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו לקבל שירות באותה רמת נוחות ואיכות, כפי שמקבל כלל הציבור, ויוכלו לנהל חיים עצמאיים ומלאים ובלי תלות בזולת.

“תקנות הנגישות לשירות עוסקות במגוון רחב של תחומים וביניהם: הנגשה פיזית של המקומות בהם ניתן השירות, התאמה של הדרכים והאמצעים בהם ניתן השירות, האופן שבו נמסר מידע לציבור וכן הנגשה של ערוצי השירות השונים.

“משרדי הממשלה עושים שימוש באינטרנט כערוץ למתן שירותים ומידע לציבור. כדי שציבור האנשים עם מוגבלות יוכל לקבל שירות באמצעות האינטרנט כשאר הציבור, יש לבצע התאמות באתרים ובאפליקציות המספקים את השירות או המידע, בין אם בפיתוח מקומי ובין אם בפיתוח על ידי ספק שירות חיצוני”.

“התאמות הנגישות מאפשרות לאנשים עם מוגבלויות שונות לעשות שימוש אפקטיבי בשירותים ובמידע המוצעים באתר”.

בין היתר קובעת ההנחייה: “אתרים רבים לא מטפלים בהנגשה מראש עבור אנשים עם מוגבלות ונאלצים לבצע התאמות לאחור ברכיבי האתר. התאמה לאחור דורשת השקעה רבה, מלווה בקשיים וגוררת עלויות גבוהות וזמן. אתרים שלא הונגשו מראש אף חשופים לתביעות על אי עמידה בתקנות הנגישות. לכן, ישנה חשיבות רבה לטיפול בנגישות כבר בשלבי התכנון והאפיון. על הארגון ובעלי האתר לזכור כי הנגשה דיגיטלית לאנשים עם מוגבלות הינה חלק בלתי נפרד מכל שירות או מערכת. טיפול בשלבים המוקדמים מייצר פתרון איכותי וחסכוני במשאבים,  תקציב וזמן.

“כאשר הקמת שירות טכנולוגי מתבצעת על ידי פיתוח מקומי של צוותים בארגון, על הצוותים להתייחס לכל היבטי הנגישות, הן ברמת הקוד והן ברמת העיצוב וחוויית המשתמש. לפני העלאת השירות על הארגון לבצע בדיקת נגישות על ידי מורשה לנגישות ולקבל אישור על כך שהשירות עומד בתקנות הנגישות. חשוב להיעזר במורשה נגישות עם ניסיון מוכח בהנגשת שירותים דיגיטליים.

“כאשר הקמת שירות טכנולוגי מתבצעת על ידי רכש חיצוני, יש להכניס לתנאי ההתקשרות את נושא הנגישות. על הארגון לדרוש מהספק אשר מבצע עבורו את ההקמה, שהשירות יעמוד בתקנות נגישות השירות ויספק חוויית משתמש טובה לכלל המשתמשים ובתוכם גם אנשים עם מוגבלות. מומלץ לבקש מהספק אישור על כך שהשירות שפותח עבור הארגון עומד בתקנות הנגישות לפני פרסום השירות למשתמשים.

“לאחר עליית שירות טכנולוגי לאוויר, נדרש לתחזק את נושא הנגישות באופן שוטף ולוודא כי כל שינוי שמתבצע באותו שירות לא פוגע בהנגשת האתר עבור אנשים עם מוגבלות.

“על המשרד לבצע ביקורת נגישות לשירות טכנולוגי על ידי מורשה נגישות לפחות אחת לשנה”.

משרד הרווחה: פרסום כוונה להתקשרות בפטור ממכרז, לצורך ביצוע פעילות לשינוי עמדות הציבור לגבי אנשים עם מוגבלות בראייה ובשמיעה

משרד הרווחה והשירותים החברתיים פירסם הודעה בדבר כוונה להארכת ההתקשרות בפטור ממכרז עם מוזיאון הילדים בחולון, לצורך ביצוע פעילות לשינוי עמדות הציבור לגבי אנשים עם מוגבלות בראייה ובשמיעה.

ייצוגית נגד משרד הפנים: “המשיבה לא הנגישה כדין לאנשים עמדות שירות בסניפי משרד הפנים במערכות עזר לשמיעה, ולא פירסמה איזה התאמות נגישות בוצעו בסניפים”; היקף התביעה הקבוצתית: 36 מיליון ש”ח

מרדכי לב, אדם עם מוגבלות בשמיעה, הגיש ב- 9 באפריל 2021 (באמצעות עו”ד ערן פלסר ושלומי אבני) תביעה ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית נגד משרד הפנים בטענה ש”המשיבה לא הנגישה כדין לאנשים עמדות שירות בסניפי משרד הפנים במערכות עזר לשמיעה, ולא פירסמה איזה התאמות נגישות בוצעו בסניפים”; היקף התביעה הקבוצתית: 36 מיליון ₪.

מצרים: ערב תחילת חודש הרמאדן, הוראה לחברות המובייל במדינה לספק ללא תשלום יישומים ניידים המתוכננים עבור אנשים בעלי מוגבלויות

עפ”י דיווחים שונים, רגולטור התקשורת במצרים [National Telecom Regulatory Authority, NTRA] הורה לחברות הסלולר במדינה לספק – ללא כל תשלום ועד תחילת הרמאדן (שחל השבוע) – יישומים ניידים מסויימים שנועדו במיוחד עבור אנשים בעלי מוגבלויות. המטרה: לאפשר גישה קלה לטלקומוניקציה ולאינטרנט עבור משתמשים בעלי מוגבלויות.

בתוך כך, היישומון Wasel (המיועד למוגבלי שמיעה) שבאמצעותו ניתן לבצע שאילתות לגבי שירותי תשתיות ושירותי חירום באמצעות שפת הסימנים דרך ויעוד חוזי – כבר זמין כיום בחינם לאנשים בעלי מוגבלויות במצרים.

איגוד התקשורת העולמי: באירופה פועלים בצורה נמרצת לטובת הנגשת טכנולוגיות מידע וטלקום ליותר מ- 80 מיליון בעלי מוגבלויות ביבשת

לדברי איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU], באירופה פועלים בצורה נמרצת לטובת הנגשת טכנולוגיות מידע וטלקום (information and communication technologies, ICTs) ליותר מ- 80 מיליון בעלי מוגבלויות ביבשת.

הארגון והנציבות האירופית [European Commission, EC ] קיימו במחצית השנייה של מארס 2021 – זו השנה השלישית – אירוע בשם Accessible Europe 2021 בנושא זה עם 240 משתתפים מיותר מארבעים מדינות.

לרגל האירוע פורסם דו”ח חדש בשם ICT accessibility assessment for the Europe Region. בהקדמה נאמר בין היתר כי “בהתחשב בכך שכ- 15% מאוכלוסיית העולם, או כ- 1 מיליארד איש, חיים עם מוגבלות כלשהי, הגישה ל- ICT הפכה להיות רלבנטית ונוצה יותר מאשר אי-פעם בעבר”.