הממשלה אישרה הקמת רשות סייבר לאומית; יופעל גם ה- CERT הלאומי (מרכז לסיוע בהתמודדות עם איומי סייבר)

הממשלה אישרה בישיבתה ביום ראשון 15.2.2015 את הקמת רשות סייבר לאומית שתנהל את פעולות ההגנה כדי לתת מענה מקיף נגד תקיפות סייבר, לרבות טיפול באיומים ובאירועים בזמן אמת.

הרשות החדשה תפעיל גם את ה- CERT הלאומי (מרכז לסיוע בהתמודדות עם איומי סייבר [Cyber Event Readiness Team]) במטרה לחזק את חוסנם של כלל הארגונים והמגזרים במשק.

בהודעת משרד ראש הממשלה נאמר כי הממשלה אישרה תכנית מקיפה להיערכות הלאומית במרחב הסייבר, זאת בנוסף למכלול התהליכים והמאמצים שקידם מטה הסייבר הלאומי מאז הקמתו לפני שלוש שנים לביצור עוצמת  מדינת ישראל במרחב הסייבר.

הרשות הלאומית להגנת הסייבר תישא באחריות הלאומית הכוללת להגנת הסייבר ותוקם במתווה תלת-שנתי הדרגתי. החלטה זו מסכמת עבודת מטה מקיפה ויסודית, שהצביעה על הצורך בגוף אופרטיבי ייעודי שיוביל את פעילות הגנת הסייבר בישראל בהסתכלות ארוכת טווח מול האיומים הגוברים והמתפתחים.

הרשות תפעל לצד מטה הסייבר הלאומי, אשר ימשיך בהובלת המדיניות הלאומית, בבניין כוח טכנולוגי פורץ דרך ובחיזוקה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחום הסייבר. הרשות והמטה יהוו מערך סייבר לאומי אחוד במשרד ראש הממשלה בראשות ראש המטה ד”ר אביתר מתניה.

בנוסף אישרה הממשלה החלטה העוסקת במהלך לאסדרת שוק שירותי הגנת הסייבר – הכולל בעלי מקצוע, מוצרים ושירותים רלוונטיים באמצעות יחידה ייעודית שתוקם במסגרת הרשות החדשה. לצד זאת, אושרה אסדרה של היערכות הארגונים במשק בתחום הגנת הסייבר, מתוך כוונה להתבסס ככל האפשר על העצמת הרגולטורים הקיימים. בתוך כך, תגובש תכנית להפעלת מנגנוני סיוע ותמרוץ לארגונים במשק שיפעלו להעלאת רמת מוכנותם לאיומי סייבר.

בנוסף, החלטה זו אישרה מהלך שיחייב את הממשלה בהטמעת סטנדרטים גבוהים בהגנת הסייבר, הן כדי לשפר את הגנת נכסיה הדיגיטליים של מדינת ישראל והן כדוגמה לציבור ולמשק.

במרכזו תעמוד היחידה להגנת הסייבר בממשלה (יה”ב) שתקום בתקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה ותהווה גוף הכוונה והנחיה מקצועית עבור כלל הממשלה.

היחידה גם תקים SOC, Security Operations Center  ממשלתי – מרכז שליטה ובקרה ממשלתי למול איומי סייבר.

ראש מטה הסייבר הלאומי ד”ר אביתר מתניה אמר בישיבת הממשלה כי “זו החלטה היסטורית שתעצב את ההתמודדות של מדינת ישראל עם איומי הסייבר בעשורים הקרובים. מהלכים אלה יבצרו את חוסנו של המשק ויעודדו את הצמיחה בו. מדינות מפותחות רבות רואות בישראל מודל לחיקוי בגישתנו החדשנית והפרואקטיבית להזדמנויות ולאיומים בעידן הסייבר. ההחלטה תבסס את מעמדה החשוב של ישראל כמובילה גלובלית בתחום זה. מעמדה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחום הסייבר הולך ומתחזק, במידה רבה בזכות תעשייה פורצת דרך ברוחב עשייה ובמגוון פעילויות יוצאים מן הכלל. תעשיית סייבר משגשגת מהווה נדבך מרכזי בכלכלת ישראל, ובמקביל היא מביאה תרומה ייחודית בבניין ההגנה הלאומית ומסייעת למדינות בכל העולם בהתמודדותן עם האיומים במרחב הסייבר”.

ראש מטה הסייבר הלאומי דיווח בישיבת הממשלה כי תעשיית הסייבר הישראלית רשמה הישגי שיא בשנת 2014 : כ- 30 חברות סייבר גייסו מעל 200 מיליון דולר (גידול של כ- 40% יותר מאשר ב- 2013). שמונה חברות סייבר ישראליות נרכשו אשתקד בסכום כולל של כ-700 מיליון דולר.  במקביל ניכרת התבגרות והתפתחות של חלק מחברות הסייבר הישראליות לקראת הנפקות.

הערה: ידיעות קודמות בנושא זה פורסמו כאן באתר.