ראשון (19.7): הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה צפויות לאשר הצע”ח השידור הציבורי (תיקון) הקובעת מועד חדש לתחילת החוק [31.3.2016] ועד אז תממן הממשלה פעילות רשות השידור

בחלון המבזקים של אתר זה ב- 14 ביולי 2015 בשעה 19:53 דיווחתי כי משרד התקשורת פירסם תזכיר חוק: הצעת חוק השידור הציבורי (תיקון), התשע”ה – 2015 האומר בין היתר כי “נוכח התמשכות הליכי הקמתו של תאגיד השידור הציבורי, נראה כי התאגיד לא יהיה ערוך להתחיל בשידוריו ב- 1.10.2015 וכי נדרש זמן נוסף להליכי ההקמה. על כן, מוצע לקבוע מועד חדש לתחילת החוק והוא יום 31 במרץ 2016”.

בנוסף נאמר בהצעה כי “מוצע לתקן סעיפים נוספים בחוק ובהם הסעיף המחייב לגבות אגרה עד ליום התחילה. חלף גביית האגרה, גובש מנגנון מימון בידי הממשלה מתקציב המדינה, שיאפשר את פעילותה של רשות השידור עד ליום התחילה”.

בסדר היום של ישיבת הממשלה ליום ראשון 19.7.2015 נאמר בין היתר כי הממשלה תבקש מהכנסת להקדים את הדיון בהצעת החוק ולהתיר את הקריאה השנייה על הצעת החוק ביום הנחתה על שולחן הכנסת.

העלות התקציבית של הצעת החוק [עד 31 במארס 2016] מוערכת בכ- 550 מיליון ₪ והיא תגיע מאוצר המדינה.

שר האוצר משה כחלון יתמוך בחוק בתנאי שייערך קיצוץ משמעותי במספר עובדי רשות השידור [בפירוק] החל מ- 1.10.2015 ופינוי מתחם רשות השידור בשרונה.

בכפוף לאישור הממשלה ביום ראשון בבוקר תדון גם וועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק השידור הציבורי (תיקון), התשע”ה – 2015.

ביום 11 באוגוסט 2014 פורסם חוק השידור הציבורי התשע”ד – 2014. עניינו של החוק הוא בהקמת משדר ציבורי חדש, יעיל ועצמאי שיחליף את פעולתה של רשות השידור הפועלת מכוח חוק רשות השידור התשכ”ה – 1965.

החוק קובע את אופן פעולתו של תאגיד השידור הציבורי, וכן קובע הוראות לגבי האורגנים שלו ואופן בחירתם, הוראות לגבי תקציבו של התאגיד, הוראות הנוגעות לתכני השידור ולנושאים נוספים הנוגעים לפעילות התאגיד. לצד זאת, החוק מסדיר את אופן סגירתה של רשות השידור, ואת מינויו של כונס הנכסים הרשמי כמפרק רשות השידור.

בהתאם לאמור בחוק, מיד עם פרסום החוק מונה כונס הנכסים הרשמי כמפרק רשות השידור.

בהתאם לקבוע בסעיף 92 לחוק, יום תחילתו של חוק השידור הציבורי נקבע ליום 1 באפריל 2015, והוא המועד בו היו אמורים להתחיל שידורי תאגיד השידור הציבורי ולהסתיים שידורי רשות השידור. בצד זאת, קובע הסעיף סמכות לשר לדחות את יום התחילה בשתי תקופות של שלושה חודשים כל אחת מהן.

ביום 29 במארס 2015 חתם שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, על צו הדוחה בשלושה חודשים את יום התחילה, וביום 29 ביוני דחה שר התקשורת בצו בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בפעם השניה את יום התחילה, עד ליום 1 באוקטובר 2015.

ואולם, נוכח התמשכות הליכי הקמתו של תאגיד השידור הציבורי, נראה כי התאגיד לא יהיה ערוך להתחיל בשידוריו במועד זה, וכי נדרש זמן נוסף להליכי ההקמה. על כן, מוצע לקבוע מועד חדש לתחילת החוק והוא יום 31 במארס 2016.

בנוסף, מוצע לתקן סעיפים נוספים בחוק ובהם הסעיף המחייב לגבות אגרה עד ליום התחילה. חלף גביית האגרה, גובש מנגנון מימון בידי הממשלה מתקציב המדינה, שיאפשר את פעילותה של רשות השידור עד ליום התחילה.

בין היתר נאמר עוד בהצעת החוק כי מוצע להוסיף לשם החוק את הביטוי “הישראלי”, כך ששם החוק יהיה “חוק השידור הציבורי הישראלי”, ובכך הוא יבטא את היותו של השידור הציבורי-ישראלי. מוצע לקבוע כי שמם של שידורי הרדיו של תאגיד השידור הציבורי יהיה “קול ישראל”.

בשל התמשכות הליכי ההקמה של תאגיד השידור הציבורי ועל מנת להבטיח כי שידורי תאגיד השידור הישראלי יתחילו במועד המוקדם ביותר האפשרי, מוצע כי המנהל הכללי הזמני יהא רשאי לקבל לעבודה עד 400 עובדים הנדרשים לאפשר את תחילת שידורי תאגיד השידור הישראלי ביום התחילה.

על מנת לשמר את עצמאותה של רשות השידור גם כאשר מימון פעילותה נעשה בידי המדינה, מוצע לקבוע כי לא יהיה באופן מימון זה כדי לאפשר התערבות בתוכן שידוריה.