קטלוניה חונכת פרוייקט DNA ענק בניסיון לזהות מקצת מ- 114,000 אנשים שנעלמו במהלך מלחמת האזרחים בספרד

21:34 12.09.2016

קטגוריות: כללי

תגים:

הקהילה האוטונומית קטלוניה [Catalunya/ Cataluña] שבספרד הודיעה ביום רביעי 8.9.2016 כי היא חונכת פרוייקט DNA ציבורי ענק בניסיון לזהות מקצת מ- 114,000 הקורבנות שנעלמו במהלך מלחמת האזרחים בספרד [יולי 1936 עד אפריל 1939].

מדובר בנושא בעל רגישות רבה בספרד שהותיר פצעים פתוחים עד היום. לפי וויקיפדיה, “מספר הקורבנות במלחמה זו שנוי במחלוקת. ההערכות מדברות על בין חצי מיליון למיליון הרוגים, רבים מהם שלא בלחימה, כי אם בהוצאות להורג המוניות בהן נקטו שני הצדדים. אינטלקטואלים ואמנים ספרדים רבים נהרגו או יצאו לגלות, ואנשי כמורה רבים נרצחו”.

Raul Romeva העוסק בנושאי שקיפות בממשלה האיזורית הקטלונית אמר כי מדובר ב”צעד החלטי לשימור הזיכרון ההיסטורי וחובה דמוקרטית. הוא הוסיף כי הדבר היה צריך להתחיל כבר לפני ארבעים שנה בהתייחסו למותו של הרודן Francisco Franco ובעקבות כך המעבר לדמוקרטיה.

במסגרת הפרוייקט ייצרו מדענים מסד נתונים לפרופילי DNA של אלה שנעלמו באותן שנים, יאספו ממצאים מקברי אחים וינסו – באמצעות ה- Institute of Legal Medicine and Forensic Sciences  שבברצלונה – למצוא התאמה השוואתית.

זה הפרוייקט הראשון מסוגו בספרד. פרוייקט דומה נחנך גם בברצלונה אך הוא קטן בהרבה וממומן ע”י שני צאצאים של אנשים שנעלמו. בפרוייקט זה נאספו במהלך חמש שנים 125 דוגמאות גנטיות אולם אלה לא עברו בדיקה השוואתית כלשהי משום שלא ניתנה גישה לקברי ההמונים.