קול קורא של המשרד להגנת הסביבה: פניה להגשת הצעות מחקר בנושאים “אפידמיולוגיה סביבתית” ו”היבטי סביבה – מפרץ חיפה”

הגוף המפרסם: המשרד להגנת הסביבה/לשכת המדענית הראשית

נושאי המכרזים: פניה להגשת הצעות מחקר בנושאים “אפידמיולוגיה סביבתית” ו”היבטי סביבה – מפרץ חיפה”

תאריך פרסום: 4 באפריל 2016

מועד אחרון: 20 ביוני 2016

+ באזור מפרץ חיפה חיים כ- 530 אלף תושבים ומתבצעת בו פעילות אינטנסיבית תעשייתית כגון: ייצור חשמל, זיקוק דלקים, אחסון דלקים, מפעלי תעשייה כימית ופטרוכימית, נמל הכולל נמל מטענים, מסוף דלק, נמל נוסעים, מסוף כימיקלים ושדה תעופה. באזור יש ריכוז גדול של חומרים מסוכנים והפעילות התעשייתית האינטנסיבית מתקיימת בסמוך לאזור מטרופוליני מאוכלס בצפיפות. פוטנציאל הזיהום אינו מוגבל רק לאיכות האוויר אלא גם איכות הקרקע, הנחלים, ומקווי מים בכלל כולל הים. כתוצאה מהפעילות התעשייתית הכבדה, מהעומס התחבורתי ומהמבנה הטופוגרפי סובל אזור מפרץ חיפה מבעיות של זיהום סביבתי. חשיפה לחומרים מסוכנים ממקורות זיהום שונים העלולים להשפיע, תחת תנאים מסוימים, על בריאות הציבור.

ב-  6.9.2015 אימצה ממשלת ישראל תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה (החלטה מספר 529). סעיף 11 ב’ בהחלטת הממשלה קובע: “במטרה להרחיב את בסיס המידע הבריאותי, אשר ישמש בסיס לקביעת מדיניות וסדרי עדיפויות בנושא הגנה על בריאות הצבור מזיהומים סביבתיים- להטיל על השר להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות לפרסם קולות קוראים למימון מחקרים וסקרים אפידמיולוגים לבדיקת הקשרים בין מרכיבים שונים ורמות שונות של זיהום האוויר במפרץ חיפה, לבין תחלואה במחלות שונות, בקבוצות אוכלוסייה שונות ובאזורים שונים”

היקף התקציב הכולל לקול קורא זה הוא עד תשע  מיליון ₪. מובהר כי היקפי התקציב האמור לעיל הינו משוער, וכל הקצאה תקציבית בפועל כפופה למקורות שיעמדו לרשות המשרד במועד ההחלטה על חלוקת כספי מימון מחקרים ובכפוף לתקצוב הסכומים בסעיף תקציבי רלבנטי על ידי אגף תקציבים.

+ באזור מפרץ חיפה חיים כ- 530 אלף תושבים ומתבצעת בו פעילות אינטנסיבית תעשייתית כגון: ייצור חשמל, זיקוק דלקים, אחסון דלקים, מפעלי תעשייה כימית ופטרוכימית, נמל הכולל נמל מטענים, מסוף דלק, נמל נוסעים, מסוף כימיקלים ושדה תעופה. באזור יש ריכוז גדול של חומרים מסוכנים והפעילות התעשייתית האינטנסיבית מתקיימת בסמוך לאזור מטרופוליני מאוכלס בצפיפות. פוטנציאל הזיהום אינו מוגבל רק לאיכות האוויר אלא גם איכות הקרקע, הנחלים, ומקווי מים בכלל כולל הים. כתוצאה מהפעילות התעשייתית הכבדה, מהעומס התחבורתי ומהמבנה הטופוגרפי סובל אזור מפרץ חיפה מבעיות של זיהום סביבתי. חשיפה למזהמים סביבתיים עלולים להשפיע, תחת תנאים מסוימים, על בריאות הציבור.

ב- 6.9.2015 אימצה ממשלת ישראל תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה (החלטה מספר 529). סעיף 12 בהחלטת הממשלה קובע: “במטרה להרחיב את בסיס המידע לגבי השפעת הזיהום הסביבתי על מדיות הסביבה השונות והמערכות האקולוגיות השונות באזור מפרץ חיפה, להטיל על השר להגנת הסביבה לגבש תכנית מחקרים וסקרים בנושא זה ולפרסם קולות קוראים למימון מחקרים וסקרים כאמור. לצורך כך יקצה מתקציבו המשרד להגנת הסביבה סך של 5 מיליון ₪ לשנים 2015 – 2016”.

בהמשך  להחלטת הממשלה הנ”ל מפורסם קול קורא זה. המדובר בנושאים להם נדרש ידע נוסף למשרד במסגרת תכניות העבודה של המשרד בנושא “השפעת הזיהום הסביבתי על מדיות הסביבה השונות והמערכות האקולוגיות השונות באזור מפרץ חיפה”. המחקרים והסקרים המבוצעים במסגרת זו משמשים, בין היתר, לגיבוש מדיניות המשרד ולקביעת דרכי פעולה מועדפים בתחום. הנושאים הנדרשים למחקר בקול קורא גובשו  ע”י המדענית הראשית של המשרד בהתייעצות עם האגפים המקצועיים הרלוונטיים במשרד להגנת הסביבה.