קול קורא למחקרים יישומיים מבוססי דאטה של גופים ציבוריים לשנת 2023

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה פירסם קול קורא למחקרים יישומיים מבוססי דאטה של גופים ציבוריים לשנת 2023. המועד האחרון להגשת הצעות [באמצעות מערכת קידמת המדע] הוא בחודש אוגוסט השנה.

בהודעת המשרד נאמר כי “כחלק מפעילות המשרד לקידום המחקר היישומי בישראל, המשרד בשיתוף עם מערך הדיגיטל הלאומי מבקשים לקדם את הפעילות המחקרית במדע הנתונים, ובייחוד הנגשה של מאגרי הנתונים הקיימים כיום במגזר הציבורי לקהילת החוקרים מהאקדמיה.

“במסגרת תוכנית זו תוענק תמיכה לחוקרים ולצוותי מחקר שיערכו מחקר המתבסס על נתונים ממאגרי המידע הקיימים בגופים הציבוריים השונים.

“התוכנית שמה לה למטרה לקדם מחקר חדשני ופורץ דרך בנתוני עתק ציבוריים, שיביא לפיתוח מוצרים ושירותים, ויוביל לשיפור תהליכי תפעול, קבלת החלטות וקביעת מדיניות.

“בשנים האחרונות, מחקרים בנתוני עתק בתחומים כמו בריאות, רווחה, חקלאות, חינוך ותעסוקה הצליחו להציל את חייהם של מיליוני בני אדם, ולשפר באופן משמעותי את השירות הניתן לאזרח.

“בעוד שבמגזר הפרטי נעשה שימוש אינטנסיבי בנתוני עתק, השימוש בנתונים ציבוריים במגזר הציבורי עודו בחיתוליו.

“חיבור בין גופים ציבוריים לאקדמיה יאפשר לשפר באופן משמעותי את השירות הציבורי בישראל, ולקדם את רווחתם של התושבים.

יעדי התוכנית:

+ קידום מחקר מבוסס נתונים העוסק באתגרי הליבה של המגזר הציבורי בישראל;

+ עידוד שיתוף פעולה בין חוקרים במוסדות להשכלה גבוהה ומכוני מחקר בארץ לבין גופים ציבוריים;

+ הנגשת מודלים, כלים תומכי החלטה ותוצרי המחקר הנוספים שיווצרו בעקבות המחקר;

+ קידום הנגשת בסיסי נתונים ייחודיים על בסיסם התבצע המחקר לגופים הציבוריים ולקהילת החוקרים;

+ פיתוח ושכלול גישות ושיטות ניתוחיות (אנליטיות) וחישוביות חדשניות לקידום המחקר ליצירת מוצרים, שירותים ומדיניות מבוססת נתונים בשירות הציבור;

+ מיסוד אקו-סיסטם של מחקר ופיתוח בנתוני גופי ציבוריים והגדלת ההשקעה של גופים ציבוריים בהנגשת מאגרי המידע שלהם.

תחומי ונושאי מיקוד: קול קורא להגשת הצעות למחקרים לשנת 2023, למחקרים יישומיים ייחודיים ופורצי דרך המתבססים על נתוני מאגרי מידע ציבורי.

“הקול קורא פתוח לתחומים הבאים: רווחה, חינוך והגיל הרך, תעסוקה, מיסוי, אקלים וסביבה, שלטון מקומי, יוקר המחייה, שוויון מגדרי, תחבורה פיננסים, משפטים וחקיקה, בריאות, מדיניות ציבורית, בטחון פנים, עלייה וקליטה, תכנון ובינוי,  דיור ותשתיות, תעשייה ותיירות.

“בכוונה להותיר את אופי המחקר והשיטות המוצעות פתוח ליוזמה ולחדשנות הקול הקורא אינו מפרט את סוגי המחקר או את הכלים הנדרשים. הקול הקורא פתוח לכל מחקר שיקדם את השימוש היישומי בנתוני מאגרי מידע של הגופים הציבוריים, כולל, בין היתר, כלים ושיטות לזיהוי תהליכים ומגמות, אלגוריתמים לחיזוי ארועים או תופעות, ומערכות לניתוח ומיפוי לתמיכה בגיבוש מדיניות וקבלת החלטות.

“מטרת הקול הקורא היא לקדם קבלת החלטות מבוססת נתונים במגזר הציבורי, ולכן על המחקר לכלול תוצרים ישימים, כגון: מערכות תומכות החלטה, אלגוריתמים, כלים ומודלים, שיאפשרו ליישם את התובנות העולות ממנו בעבודת היומיום של המגזר הציבורי.

תקציב: הפעילות בתחום זה מתוקצבת בסכום של עד 5 מיליון ₪ בכפוף לזמינות משאבים תקציביים. המימון המרבי למחקר (לתקופה של עד 3 שנים) הוא 500,000 ₪.”