פסיפס – המיזם הלאומי לרפואה מותאמת אישית הושק רשמית בבית נשיא המדינה; פרויקט פסיפס בניהולו של פרופ’ גבי ברבש “צפוי לשנות את עולם הרפואה בישראל”

במשכן נשיאי ישראל הושק רשמית ב- 8.3.2023 מיזם פסיפס  לרפואה מותאמת אישית [להתאים טיפול לכל אחד וכך לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה, ואף למנוע מחלות מראש].

באתר משרד הבריאות נאמר לגבי המיזם כי “אתגרים רבים עומדים בפיתחם של שירותי הבריאות במאה ה-21 בדמות הזדקנות אוכלוסיית העולם, עלייה בשכיחותן של מחלות כרוניות והתפשטותם של סגנונות חיים בהם המבחר הקיים אינו בריא.

“רוב הפתרונות הרפואיים כיום הנם גורפים, ולכן אינם יעילים לרוב המטופלים. בשנים האחרונות מתפתחת בעולם הרפואה מגמה חדשה הדוגלת בהתאמה אישית של טיפולים רפואיים על פני גישה של ‘מידה אחת המתאימה לכולם’. גישה זו נקראת רפואה מותאמת אישית והיא פועלת למניעת מחלות ולטיפול ממוקד במחלות קיימות.

“בין היתר, הגישה נשענת על ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת ריצוף של הגנום האנושי יחד עם ירידה מתמשכת בעלויות הפענוח של הגנום, במקביל להתפתחות יכולות מחשוב מתקדמות המאפשרות ניתוח נתונים מסוגים שונים ובכמויות גדולות מאוד (Big Data)  כך גם נוצרים כלים טכנולוגיים המאפשרים להפיק תועלת משמעותית מהמידע הרפואי הקיים במערכת הבריאות ולרתום אותו לטובת מחקר רפואי.

“ניתוח נתוני עתק, לרבות נתונים קליניים, גנטיים והתנהגותיים, מאפשר את ההתאמה של הטיפול הרפואי היעיל ביותר בעבור הפרט, מה שמביא לשיפור משמעותי של סיכויי הצלחת הטיפול ושיעורי ההישרדות, וכן לצמצום מספר הטיפולים שאינם חיוניים.

“ישראל היא מקום מתאים ביותר למחקר ולפיתוח בתחום הזה, בזכות הכלכלה החדשנית שלה, עובדת היותה מקום בסיסן של חברות הזנק (סטרט-אפים) רבות בתחומי הבריאות, נתוני בריאות דיגיטליים מקיפים מ- 20 השנים האחרונות ואף מוקדם יותר, ובזכות הובלת תחום הביו-אינפורמטיקה וחקר ההרכב הגנטי של האוכלוסייה. סיבות אלה הן בסיס להנחה כי רפואה מותאמת אישית בישראל בעלת פוטנציאל משמעותי להתפתח הן ברמת  המחקר המדעי והן כאמצעי לשיפור בריאות התושבים.

“פסיפס, המיזם הלאומי לרפואה מותאמת אישית, יקים וינהל תשתית מידע ודגימות ביולוגיות למחקר בתחומי הרפואה  המותאמת אישית. במארס 2018 קיבלה ממשלת ישראל החלטה שמספרה 3709 לקדם בריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה של מדינת ישראל, כאשר פסיפס מהווה מרכיב משמעותי במסגרת ההחלטה.

“במסגרת פסיפס ייאספו נתונים רפואיים ודגימות ביולוגיות ממאות אלפי מתנדבים ומתנדבות, דבר שיביא להתבססותה של קהילת מתנדבים. התובנות שתתקבלנה מהמחקרים שייעשו באמצעות פסיפס תסייענה בפיתוח טיפולים רפואיים מותאמים אישית למגוון הקבוצות האתניות המרכיבות את האוכלוסייה הישראלית.

אנו מבקשים להקים תשתית מחקר לאומית שתשרת חוקרים מהאקדמיה, מהתעשייה ומארגוני הבריאות, על מנת לקדם בריאות על ידי:

+ מציאת דרכים חדשות להארכת תוחלת החיים האנושיתמניעת מחלות ואבחון מוקדם של מצבים מסכני-חיים על ידי ניתוח של מספר גורמים משולבים, וכך למטופלים בעלי המאפיינים השונים יהיו חיים בריאים יותר וארוכים יותר.

+ יצירת טיפולים רפואיים חדשים, שיתחשבו במאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומטופל, ובכך יגדילו את סיכויי ההישרדות, יפחיתו את משך הטיפול וימנעו תופעות לוואי חמורות וסיבוכים רפואיים.

+ מציאת תרופות חדשות ושיפורן של תרופות ישנות, על-מנת לתת טיפול תרופתי מותאם אישית למטופל במינון הנכון ובזמן הנכון. התאמה אישית שכזו עשויה לשפר בצורה ניכרת את יעילות הטיפול הרפואי ולצמצם את תופעות הלוואי הבלתי-רצויות.

“חזון המיזם הוא שישראל תוביל את מהפיכת הרפואה המותאמת אישית למען בריאותם ורווחתם של הדורות הבאים ותייצר תשתית מדעית חדשנית ומובילה לקידום המדע, המחקר והפיתוח בתעשייה ובאקדמיה בתחום האמור, אשר תוביל לצמיחה כלכלית”.

יעדי מיזם פסיפס הם: שיפור הבריאות לכלל הציבור בישראל; יצירת תשתית לאומית חדשנית לקידום המחקר הבסיסי והמו”פ היישומי הגנומי-קליני במוסדות המחקר, בתעשייה ובארגוני הבריאות; פיתוח תעשייה וסביבה טכנולוגית מאפשרת (אקו-סיסטם) של הרפואה המותאמת אישית בישראל.

“משרד הבריאות מוביל את מיזם פסיפס בשיתוף עם גופים ממשלתיים נוספים: הרשות לחדשנות, המועצה להשכלה גבוהה, מערך הדיגיטל הלאומי ומשרד האוצר ביחד עם המִינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא”ת) במשרד הביטחון ובשיתוף עם קופות החולים, בתי-החולים והאקדמיה.

“כל השותפים פועלים למען מימון והקמת מיזם פסיפס שמטרתו לשרת את המחקר והבריאות בישראל. פרופ’ גבי ברבש משמש בתפקיד מנכ”ל מיזם פסיפס”.