פניות שהגיעו לוועדה לפניות הציבור בכנסת: לרבים שאינם בעלי סמרטפונים יש קושי לקבל את ההודעה הקולית המודיעה להם על כניסתם לבידוד לאחר שנחשפו לחולה קורונה מאומת

כפי שדיווחתי אתמול (27.7.2020) בזמן אמת, הוועדה לפניות הציבור בכנסת דנה בנושא הנגשת מידע למחויבי בידוד בנושא קורונה.

מהפניות שהגיעו לוועדה, עלה כי לרבים שאינם בעלי טלפונים חכמים יש קושי לקבל את ההודעה הקולית המודיעה להם על כניסתם לבידוד לאחר שנחשפו לחולה קורונה מאומת.

לדברי יו”ר הוועדה ח”כ יעקב טסלר יש צורך לפרסם את מספר הטלפון בו ניתן לקבל מידע וכן להרחיב את השירות ולתת לפונים פרטים נוספים כגון מקום החשיפה, המועד ושעות החשיפה לחולה קורונה מאומת על מנת שאזרחים יוכלו לקבל מידע קולי מפורט ככל האפשר.

בפתח הישיבה אמר היו”ר ח”כ טסלר כי “יש אלפי תושבים מהמגזר החרדי,  קשישים וממגזרים נוספים שאין להם מכשירים חכמים והם אינם יכולים לקבל הודעה כתובה (SMS) בדבר הוראה להיכנס לבידוד, אלא הודעה קולית בלבד”.

לדבריו, לא תמיד הטלפון נמצא לידם ולכן הם מפספסים את ההנחיה להיכנס לבידוד, ולעיתים גם אם הם מאזינים להודעה הם לא מספיקים לקלוט את כל הפרטים שנאמרים בהודעה הקולית ולהפנים את הפרטים.

עוד אמר היו”ר טסלר כי כשאזרחים מנסים לחזור ולקבל שוב את ההנחיות באמצעות מוקד כוכבית 5400, הם נאלצים להמתין שעות רבות עד לקבלת מענה.

עו”ד חן וונדרסמן מאגף איכות השירות במשרד הבריאות הסבירה לוועדה (באמצעות זום) כי “במשרד הבריאות מבינים שיש תהליך שצריך לשפר אותו”. לדבריה, משום שהתזכורות לא מסוגלות להגיע למאה אחוז מהאנשים שנחשפו לחולה קורונה מאומת, הפתרון הוא להתקשר למספר טלפון בו יסופקו כל הפרטים הרלוונטיים כגון שעות החשיפה ותאריך החשיפה לחולה הקורונה.

קובי וייס, מנהל פרוייקטים באגף המחשוב במשרד הבריאות, אמר כי מדובר בהרחבה של השירות שניתן היום באמצעות המספר 08-6822334. לדבריו, כיום ההודעה הקולית מעדכנת את המתקשר אם נשלחה אליו הודעה בדבר כניסה לבידוד או לא, ואילו ההרחבה המוצעת תספק פרטים נוספים באיזה תאריך נעשתה החשיפה והיכן.

עו”ד וונדרסמן הוסיפה כי טופס הבידוד שממלאים האזרחים הוא הטריגר להפעלת האכיפה על ידי משטרת ישראל ולכן חשוב למלאו.

מירב שת, קצינת תיאום משטרה מול משרד הבריאות, אמרה בדיון כי אדם נחשב למסורב בידוד רק אם נעשו מספר ניסיונות להשיגו.

יו”ר הוועדה ח”כ טסלר ציין כי “הבידוד שולל מהאדם את החופש שלו ולכן לפני שמכניסים אדם לבידוד אנחנו צריכים לתת לו את כל המידע ושתהיה לו גם אפשרות לערער על כך”.