פורסמו הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה האחרון

אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה פירסם את הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 71ב שפורסם מוקדם יותר השבוע.

במכתב הלוואי להערות הללו כותב ראש הממשלה בנימין נתניהו בין היתר כי “המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרדי פנה אל ראשי הגופים המבוקרים וביקש את תגובותיהם והערותיהם לממצאי הביקורת – ובעיקר את פירוט ההליכים שננקטו, או שמתוכננים להינקט, לצורך תיקון הליקויים, בצירוף לוחות זמנים.

“על אף העיסוק הממשלתי הנרחב במשבר קורונה, הגופים המבוקרים הגיבו תוך זמן קצר לדו”חות הביקורת. הדבר בא לביטוי בהערות המצורפות”.

הסביבה הלימודית בבתי-הספר העל-יסודיים כתשתית להקניית מיומנויות המאה ה- 21

בנושא זה הגיב משרד החינוך באומרו כי “בשנת הלימודים תשפ”א המשרד הרחיב את תוכנית התקשוב מ- 1,960 בתי-ספר לכ- 4,200 בתי-ספר (100 בתי-ספר נוספים ישולבו בקרוב), המהלך מביא לכך שרוב בתי הספר במדינה הנמצאים בתוכנית התקשוב במקביל לתוכנית התקשוב אשר נועדה לצמצם את הפער הדיגיטלי בין ישראל לבין מדינות ה- OECD.

“במקביל פועלות בשטח תוכניות נוספות ומגוונות כגון : תיכון וירטואלי – לקידום הישגי הלומדים וצמצום פערים: דגש על תהליכי למידה סינכרוניים המקדמים מיומנויות הלמידה העצמית ומיומנויות המאה ה-21 דרך הוראת מקצועות מתמטיקה 5 יח”ל, פיסיקה 5 יח”ל , כיתות אולפן, אזרחות בלמידה וירטואלית.

“תוכנית התחל”ה – מנטורינג והתנסות בעולם העבודה הובלת תהליך של בתי-ספר בתוכנית המשלבים חונכות והתנסות יום בשבוע על ידי מנטורים בקהילה.

“קיום מודל פדגוגי חדשני – בימים אלו מתוכנן מודל המשלב בבתי הספר מודל קהילתי עסקי סביבות למידה עתירות ידע – פיתוח מגמות טכנולוגיות עתירות ידע המופנות לאוכלוסיות קצה יתנו בידיהם ידע, כישורים וכיוון תעסוקתי משמעותי.

“כמו גם השבחת מגמות קיימות והתאמתן למאה ה- 21 כגון מגמות חילוץ והצלה, סאונד ותאורה, יזמות חברתית קהילתית ומגמת רכב מתקדמת וכן מגמת סייבר בהקמה.

“קידום אוריינות טכנולוגית – דיגיטלית: פיתוח חממות טכנולוגיות לצד בתי-ספר לנוער בסיכון המאפשרים הכשרה טכנולוגית עד לרמה המאפשרת תעסוקה.

“בחינות בגרות מתוקשבות עתירות מדיה במגוון תחומי דעת: היסטוריה, תנ”ך, עברית לדוברי עברית, גיאוגרפיה, ביולוגיה, כימיה, עברית לערבים, מוסיקה. שותפים בתי-ספר מכל המגזרים.

“בחינות מתוקשבות משפיעות על מהלך הלמידה שהופך להיות מתוקשב ומשלב מיומנויות של המאה ה- 21.

“תיכון אקדמי מקוון – שילוב של קורסים אקדמיים בהוראת תחומי דעת כחלק מתוכנית הלימודים, לצמצום פערים סוציואקונומיים ולהעלאת תחושת המסוגלות האקדמית בקרב כלל התלמידים”.

עוד אומר משרד החינוך בין היתר כי החל משנת הלימודים תשפ”א המשרד גיבש אסטרטגיית פעולה כוללת שבשני מישורים: תקצוב בתי-הספר והפיכתם למתוקשבים והקצאת כ- 137,000 מחשבים ניידים לתלמידים וכ- 51,000 טלפונים ניידים במגזר החרדי. בתיאום עם משרד החינוך חילק מפעל הפיס תקציבים לרשויות מקומיות לחלוקת 10,000 מחשבי לוח (טבלטים).  כשליש מהמחשבים הניידים חולקו לתלמידים בחברה הערבית.

לדברי משרד החינוך, “מחשוב בתי-הספר וחלוקת מחשבים לתלמידים הם מענים לצורך. משנת 2019 הופעלה תוכנית חמש-שנתית אשר נועדה להמשיך צמצום הפער אשר יצר הקיצוץ ולהביא למחשוב של 1,100 בתי-ספר נוספים אשר טרם טופלו בתוכניות הקודמות.

“השלב הראשון של התוכנית הופעל בשנת 2019 ויושם (כ- 200 בתי-ספר נוספים).

“מספר בתי-הספר המתוקשבים העדכני נכון להיום עומד על 1,965 בתי-ספר – לפי ספירת סמלי מוסד, ו- 2,095 בתי-ספר על פי ספירתם לפי שכבות גיל.  בשנת 2019 הצטרפו גם בתי-הספר החרדיים לתוכנית”

פעולות המדינה להגדלת מספר העובדים בתעשיית ההיי-טק

המשרד מפרט את פעולותיו בתחומי ההוראה השונים ומוסיף כי “מזה כחמש שנים מפעיל (מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך) תוכנית ללמידת מדעי המחשב ורובוטיקה בבתי-הספר היסודיים.

“בשנת תש”ף השתתפו בתוכנית כ- 500 בתי-ספר יסודיים (כיתות ד’-ו’) ובכוונת המשרד לפעול להרחבת היישום של התוכנית בכל בתי-הספר היסודיים בתוכנית חומש שההערכות לקראתה תחל בשנת הלימודים תשפ”א. בתי-הספר בתוכנית מלמדים, תכנות ורובוטיקה החל מכיתה ד’. התוכנית פועלת בכל מחוזות החינוך ובכל המגזרים. “חשוב לציין את ההשפעה החשובה של התוכנית בקרב אוכלוסיית הבנות (שהן מהוות מחצית מכלל התלמידים המשתתפים בתוכנית), מחקרים מראים שבנות שנחשפות לתכנות בגיל צעיר יראו במסלול זה המשך טבעי בגילאים יותר בוגרים.

“כעיקרון, בחינוך הטכנולוגי אין הבדל בין המגזרים. יחד עם זאת, אנו עושים מאמץ גדול לא לפספס כל אוכלוסייה הן במגזר החרדי, בדואי,  הערבי ודרוזי. במינהל לתקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע, פיתחנו שתי תוכניות משמעותיות. התוכניות החינוכית הללו דורשות זמן עד שמקבלים שינוי כיוון ורואים את פירותיהן”.

“[…] בימים אלה המשרד בונה תוכנית לצמצום הפערים בין בנים לבנות במקצוע מדעי המחשב, תוכנית בשיתוף צה”ל, היחידה לשיווין בין המינים ומנהל מדע וטכנולוגיה.

“[…] קיים חוסר במורים במדעי המחשב, על כן המשרד פועל לאפשר למורי מדעי המחשב לחריגה בהיקף משרתם”.