פורסמו הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 73א’ לרבות לגבי שע”מ, מסחר מקוון, בנקאות דיגיטלית ודואר ישראל

ב- 22 בנובמבר 2022 פירסם משרד ראש הממשלה/אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה את הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 73א’.

יאיר וולף מנהל האגף אומר בין היתר בפתח הדברים כי “הממשלה חרטה על דגלה את הגברת השקיפות וההתייעלות ביחידות הממשלה כערך משמעותי, ומשכך, לעבודת תרומה רבה לטיוב עבודתה. המעקב אחר תיקון הליקויים העולים במסגרת עבודת הביקורת במגוון רחב של תחומים הנוגעים לכל אזרח בישראל ושיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה בטיפול בנושאים המצויים בליבת עבודת הממשלה יבטיח את איכות השלטון ויעילותו ויקדם את המינהל התקין, היעילות והחיסכון ואת טוהר המידות”.

כאן אתייחס לארבעה נושאים (שע”מ, מסחר מקוון, בנקאות דיגיטלית ודואר ישראל) מתוך ההערות הללו.

הנוסח המחייב הוא זה שמופיע בדו”ח מבקר המדינה ובהערות משרד ראש הממשלה, בהתאמה.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

פעילות יחידת שירות עיבודים ממוכנים (שע”מ) ברשות המיסים

■  משרד מבקר המדינה המליץ להנהלת שע”מ לשלב את מנהליה בתהליך גיבוש תוכניות אסטרטגיות. רשות המיסים בישראל משיבה כי המלצת המבקר תבוצע בעת תהליך גיבוש התוכנית האסטרטגית הבאה.

■ הדו”ח ציין כי על שע”מ לתעד את הנתונים והמסמכים הרלוונטיים לפרוייקטים, הנדרשים על פי נוהל המתודולוגיה, במערכת לפיד. רשות המיסים השיבה כי מתודולוגיית העבודה הכוללת אג’ייל, מוטמעת החל מהרבעון אחרון של שנת 2021 ורבעון ראשון של שנת 2022 . המתודולוגיה תיטמע בשע”מ באופן מלא בשנת 2023.

■ המבקר הצביע על כך שעל שע”מ לנהל ועדות היגוי על פי הנחיות רשות התקשוב. רשות המיסים השיבה כי הנושא – בתהליך תיקון.

■  הדו”ח אמר כי מומלץ כי שע”מ יבצע שימוש בדו”חות מבוססים על כריית מידע והצלבת נתונים לשם חיסכון במשאבי הרשות והגדלת גביית המס. עוד מומלץ כי הרשות לפעול לקידום הנגשת מידע נוסף ולקידום השוואה בין פריטי מידע שונים, כגון נתוני נספחי הדוח השנתי ונתוני הצהרות הון, וזאת באופן אוטומטי. כמו כן מומלץ לרשות לפעול להשלמת תהליך כריית המידע.

רשות המיסים בישראל השיבה כי במאגרי המידע של רשות המסים קיים מידע רב המונגש בדרכים שונות: בין היתר, מחלקת מערכות BI הובילה בנייה של 2 מערכות תומכות בקבלת החלטות בשומה ובניכויים: ניכויים BI ושומה BI.

■  משרד מבקר המדינה ממליץ לשע”מ לנתח את הנתונים ממערכת ה- CRM וממערכת הטלפוניה לשם איתור המועדים שבהם יש עומס רב ולבחון כיצד ניתן לטפל בו באופן המיטבי. לדברי רשות המיסים, יש פניות שמתקבלות ואינן במערכת CRM וקיימת משימה לצוות הפיתוח לבצע אוטומציה. בתקופת דיווח מתקיים פורום העוקב ומשפר בזמן אמת את העומסים. מערכת ה- CRM צפוייה לעבור שדרוג.

■  לדברי דו”ח הביקורת, השימוש ברשתות החברתיות לשם העברת מידע ואף לשירות לקוחות הולך ומתרחב. גם לרשות המיסים יש דף פייסבוק לתקשורת עם הציבור, ובו מופיעות הודעות בעלות תוכן מקצועי מאת רשות המיסים. המידע לגבי שע”מ בדף הפייסבוק נוגע לימים שבהם לא נעשית עבודה בשע”מ ואין בו מידע על עדכוני גרסה העתידים להשפיע על שימוש הלקוחות, על השבתות לצורך תחזוקה, על תקלות במערכת וכדומה. כמו כן לא ניתן ליצור קשר עם דלפק הסיוע באמצעות דף זה. מומלץ כי שע”מ יבחן שימוש ממוסד ורשמי ברשתות אלה ככלי למתן שירות ללקוחות שע”מ ובפרט למייצגים. רשות המיסים אמרת בתגובתה כי שע”מ תבחן את השימוש באופן ממוסד ורשמי ברשתות החברתיות”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

התמודדות הממשלה עם הגידול במסחר המקוון – ביקורת מעקב

■  לדברי דו”ח הביקורת, “משרד המשפטים לא הוא פועל לבדיקת חוזים אחידים- תקנונים של אתרי הסחר המקוון באופן יזום מבעוד מועד. משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד המשפטים לפעול באופן יזום לבדיקת חוזים אחידים-תקנונים של אתרי הסחר המקוון מבעוד מועד, באופן שוטף ובפרט בכל הנוגע לאתרים בהם הצרכן הישראלי מרבה להשתמש. עוד מוצע לסיים לבחון את הליך החקיקה שבו ייקבעו הגבלות על תניות מסוימות הנוגעות לתחולת הדין הישראלי על סכסוכים בין לקוחות ישראלים לבין ספקי שירותים זרים המכווינים את פעילותם לישראל ולפעול לתיקון חוק החוזים האחידים לשם הגברת התועלת שבו, ובכלל זה בחינה של מודל הביקורת השיפוטית שנקבעה בחוק זה”.

בתשובת משרד המשפטים (ייעוץ וחקיקה/משפט-אזרחי) נאמר כי המשרד בוחן ומגבש טיוטה של תזכיר לקביעת התנאים לתחולת הדין הישראלי על עוסקים המכווינים את פעילותם ללקוחות ישראלים וכחלק מכך נבחנות ההערות שהתקבלו לקול הקורא שהופץ להערות הציבור בנושא. לצד זאת, היועץ המשפטי לממשלה מתייצב בתיקי בית-משפט ומתנגד להסדרי פשרה בתיקי תובענות ייצוגיות ומציג את העמדה בסוגיית תוקפה של תניית ברירת הדין עם עוסקים המכווינים את פעילותם בישראל. בימים אלה המחלקה מנתבת את המשאבים לבחינת מנגנון הביקורת על חוזים אחידים ובוחנים אפשרויות לשינויו .

■  לדברי המבקר עלה כי 96 מדינות ובהן ישראל חתמו על הסדר עקרוני לצורך גיבוש פתרון לאתגרים העולים ממסחר מקוון של הכלכלה וחלוקת ההכנסות ממיסים בין המדינות. לצורך יישומו של הסכם זה נדרשת אסדרה מקומית ובינלאומית. מומלץ כי המאסדרים של מסחר מקוון, ובהם משרד הכלכלה, ימשיכו לעקוב אחר התפתחויות טכנולוגיות ומסחריות ויתאימו את האסדרה להתפתחויות בתחום, וכן יבחנו את ההתפתחות של ההסדרים הבין-לאומיים וישקלו לאמץ הסדרים מתאימים. משרד הכלכלה הודיע כי ימשיך לעקוב אחר נושא זה.

■  המבקר התריע כי חוק הגנת הפרטיות כולל הגדרות לא עדכניות של מושגי מפתח, ואינו נותן מענה לסוגיות משמעותיות במסחר מקוון. משרד המשפטים יפעל להשלים את בחינת הנושא ואסדרתו לצורך מתן מענה להתפתחויות הטכנולוגיות והמסחריות, לגידול במסחר המקוון, ולכל ההשלכות הנובעות מכך על הגנה על פרטיות הצרכנים.

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים השיבה כי בחינת נושא הגנת הפרטיות במסחר המקוון מתרחשת כל הזמן באופן שוטף בהתאם למדיניות האכיפה ברשות, אשר עוברת בחודשים האחרונים הליך של עדכון, ובכפוף למשאבים הנתונים לרשות.  הגנה על פרטיות הצרכן באתרי מסחר מקוון מתבצעת אל מול פניות וכן באופן יזום אל מול המקומות בהם אנו צופים סיכונים לפגיעה משמעותית בפרטיות, וזאת בהתאם להליך הערכת המצב אותו מקיימת הרשות. הרשות להגנת הפרטיות עמלה על תיקון לחוק הגנת הפרטיות. הצעת החוק לתיקון מס’ 14 כוללת בין היתר עדכון של כלל ההגדרות המהותיות בחוק הגנת הפרטיות, כך שבהיבט זה היא נותנת מענה לליקוי הנזכר בדו”ח הביקורת. הצעת חוק זו עברה קריאה ראשונה, ולולא היציאה למערכת בחירות נוספת התיקון לחוק היה עובר. לאחר סיומה של מערכת הבחירות בכוונת הרשות להביא למעבר של התיקון. כמו כן, ברשות להגנת הפרטיות הוקם מוקד שייעודו להקל על הציבור לפנות לרשות ולעודד פניות לרשות בכל מקרה בו נודע לאדם כי מידע אישי על אודותיו נחשף ונעשה בו שימוש בניגוד למטרה לשמה נמסר.  קמפיין תקשורתי המזמין, בין היתר, פניות למוקד החדש במספרו המקוצר *3103 צפוי לצאת בתחילת חודש ספטמבר.

■  דו”ח המבקר המליץ כי הרשות להגנת הפרטיות תבחן את ההלימה בין היקף האכיפה המבוצע על ידה – 107 תיקים בשנת 2020 ואת היקף הקנסות הכולל בסך 135 אלפי ₪ למול היקפי הסחר המקוון אשר הסתכמו בשנה זו בישראל בכ- 5 מיליארד דולר. מומלץ לגבש תכנית אכיפה יזומה ולעודד הציבור לפנות לרשות בכל מקרה בהם הציבור חש כי נעשה שימוש במידע שנמסר על ידו שלא למטרה שלשמה הוא נמסר.

לדברי הרשות להגנת הפרטיות בתגובתה, בחינת נושא הגנת הפרטיות במסחר המקוון מתרחשת כל הזמן באופן שוטף בהתאם למדיניות האכיפה ברשות, אשר עוברת בחודשים האחרונים הליך של עדכון, ובכפוף למשאבים הנתונים לרשות. הגנה על פרטיות הצרכן באתרי מסחר מקוון מתבצעת אל מול פניות וכן באופן יזום אל מול המקומות בהם אנו צופים סיכונים לפגיעה משמעותית בפרטיות, וזאת בהתאם להליך הערכת המצב אותו מקיימת הרשות. היקף הקנסות שניתן עמד על 235 אש”ח. מעבר לכך, הרשות רואה חשיבות גבוהה לא רק בקנסות המוטלים, אלא דווקא בהנחיות לתיקון ליקויים אשר הרשות מנחה. 70% מהתיקים הסתיימו בהנחיה לתיקון ליקויים . כמו כן, ברשות להגנת הפרטיות הוקם מוקד שייעודו להקל על הציבור לפנות לרשות ולעודד פניות לרשות בכל מקרה בו נודע לאדם כי מידע אישי על אודותיו נחשף ונעשה בו שימוש בניגוד למטרה לשמה נמסר. קמפיין תקשורתי המזמין, בין היתר, פניות למוקד החדש במספרו המקוצר *3103 צפוי לצאת בתחילת חודש ספטמבר.

■  “נכון לשנת 2020 רק כרבע מהאוכלוסייה החרדית הבוגרת מבצעת רכישות מקוונות, לעומת יותר ממחצית משאר האוכלוסייה וכן נמצאו חסמים בכישורי האוריינות הדיגיטלית בקרב אוכלוסייה זו משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד הכלכלה ולרשות לפיתוח כלכלי-חברתי של המגזר החרדי לבחון דרכים להנגיש את התכנים בנושא מסחר מקוון לציבור החרדי, בהתחשב בצרכיו. גידול בשימוש במרשתת במגזר זה יכול לתרום לגידול הפריון והפידיון במשק.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים (במשרד הכלכלה והתעשייה) אומרת כי באמצעות מערך המעוף נתנו שירותי סיוע הן באמצעות קורסים והן באמצעות ייעוץ עיסקי בתחומים: שיווק דיגיטלי ומסחר מקוון בשנה האחרונה ל- 450  עסקים ויזמים חרדים. חלקם השתתפו ביותר מקורס אחד. כ- 280 עסקים ויזמים חרדים קיבלו יותר מ- 3,300 שעות יעוץ בתחומים רלבנטיים למסחר מקוון. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות מערך המעוף ממשיכה לסייע לעסקים בכל המגזרים ובמגזר החרדי בפרט”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

בנקאות דיגיטלית

(הערה: בנק ישראל הינו גוף עצמאי ואינו כפוף לממשלת ישראל, ומשכך לא הובאו להלן תגובותיו לדו”ח)

■  לדברי הדו”ח, מבנה הפעילות של בנקים דיגיטליים זרים תומך בהתרחבותם לשווקים מפותחים רבים. מומלץ כי הפיקוח על הבנקים ימשיך לפעול להסרת חסמים הנוגעים להקמת בנקים דיגיטליים חדשים בישראל ובכלל זה יבחן בשיתוף המאסדרים הרלבנטיים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור והבנקים הדיגיטליים הזרים, את החסמים הרגולטוריים המונעים את כניסתם של האחרונים לישראל ואת הדרכים להפחתם, לטובת הרחבת התחרות בשוק המקומי.

■  לדברי המבקר, מומלץ כי בנק ישראל ומשרד האוצר יבחנו נוכח אי הצטרפות גופים פיננסים עד עתה את האפשרות להחיל אסדרה על לשכת שירותי מחשוב כדי ליצור ודאות רגולטורית ולהפחית את העלויות לגופים פיננסיים חדשים, וכן יבחנו צעדים נוספים לתמרץ את התקשרותם עם הלשכה ולהגביר את התועלת שבהקמתה.

■  המבקר אומר כי הטמעת הטכנולוגיה EMV במדינת ישראל נמוכה יחסית למקובל בעולם (פער של כ- 54 נקודות האחוז מהרמה הממוצעת בעולם נכון לממוצע הרבעון השני של 2021) אף שגורמים בבנק ישראל ומחוץ לו דיווחו בעשור האחרון שיש לקדם אותה. עיכובים בהטמעת הטכנולוגיה הובילו לעיכובים ביישום טכנולוגיות תשלום חדשות הנהוגות זה שנים במדינות רבות ומיטיבות עם הצרכנים, במיוחד שימוש בארנקים דיגיטליים. יצוין כי ממארס 2020 צומצם הפער בעקבות מתווה להאצת יישום התקן שפירסם הפיקוח על הבנקים ונכון לנובמבר 2021 כ- 73% מהעסקות במערכת EMV הם עסקות חכמות וכ- 47% מהעסקות במערכת התשלומים של שב”א הם עסקות חכמות. עלה כי סכום של כ- 5.48  מיליון ש”ח נוצל לטובת קידום הטמעת תקן EMV מתוך סכום של 80 מיליון ש”ח שהוקצה במסגרת תוכנית הסיוע שקבע משרד האוצר במשבר הקורונה לטובת קידום הטמעת התקן בעסקים. יצויין כי סכום זה הוקצה מתוך סכום כולל 140 מיליון ש”ח שהוקצו גם לקידום הטמעת התקן, לביצוע התאמות פיזיות. של עסקים, שדרוג המעבר למחסר מקוון וחיבור עסקים לתשתית תקשורת מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים. מומלץ כי בנק ישראל ימשיך בפעולותיו לקידום הטמעת תקן EMV  במשק בתיאום עם הפעולות שמקדמים משרד האוצר ומשרד הכלכלה כדי לצמצם את הפער בין ישראל למדינות אחרות ולתמוך בכניסתם של אמצעי תשלום מתקדמים. מומלץ כי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים תמשיך לבחון את הצורך ובהתאם תפעל לעידוד המעבר של עסקים נוספים לתקן.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים השיבה כי התקציב שהועמד לטובת התכנית הוא 60 מלש”ח מתוכם נוצלו 5.48 מלש”ח. בהתאם להיקף העסקים שהגישו בקשות עד למועד סיום התכנית (שהוארכה מס’ פעמים) לאחר השלמת התכנית המקורית, הוקצו עוד 6 מלש”ח לעסקים שלא הספיקו להטמיע את ה- EMV אף לאחר המועד המחייב על ידי בנק ישראל. מקצה זה היה פתוח להגשות עד ל-15 בספטמבר 2022.

■  הדו”ח אומר כי לפי נתוני חברת שב”א, ערך העסקות המתבצעות בארנקים דיגיטליים וביישומוני התשלום גדל מכ- 4.2 מיליארד ש”ח ברבעון הראשון של 2020 לכ- 4.5 מיליארד ש”ח ברבעון השלישי של שנת 2021. עם זאת, סוגיית איסוף המידע על הלקוחות ואופן השימוש בו אינה מוסדרת בכל הגופים המפעילים ארנקים דיגיטליים, בפרט באלה שעיסוקם בתחום הקמעונאות. מומלץ שהאסדרה תצעד בצד ההתקדמות הטכנולוגית. משכך נדרשת בחינה רחבה של סוגיית איסוף המידע מארנקים דיגיטליים שגופים ממגזרים שונים מפעילים, וזאת כדי להבטיח שלא תיפגע פרטיות הציבור. מומלץ כי הפיקוח על הבנקים בשיתוף הגורמים הרלבנטיים, ובהם ועדת דוידי, יפעל לבחינת סוגיות אלו.

הרשות להגנת הפרטיות השיבה כי בחודש אפריל 2021 פרסמה הרשות מסמך המלצות בנושא “פרטיות באמצעי תשלום מתקדמים להעברת כספים ולתשלום בבתי עסק”. ככל ובכוונת המפקח על הבנקים לבחון את סוגיית איסוף המידע והשימוש בו על ידי הגופים המפעילים ארנקים דיגיטליים לבחינת סוגיית הגנת הפרטיות, יש לשלב בבחינה את הרשות להגנת הפרטיות כרגולטור הכלל משקי.

■  הביקורת העלתה כי השפעת הכניסה של חברות גדולות למשק בהצעת שירותי ארנקים דיגיטליים לא נבחנה במפורש על ידי הפיקוח על הבנקים אלא אגב קבלת החלטות בנוגע למגבלות שיש להטיל על הבנקים בשוק, ובכלל זה היכולת להשתמש במידע והפעילות המותרת במסגרת הבנקאות הפתוחה, מומלץ כי רשות התחרות ובנק ישראל ימשיכו לעקוב אחר התפתחות תחום הארנקים הדיגיטליים ויגבשו מדיניות בתחום, בשים לב בין היתר לכניסת הגורמים הגלובליים, וימצאו פתרונות להגברת התחרות ולמניעת השתלטות על השוק בידי קבוצה מצומצמת של שחקנים. רשות התחרות השיבה כי ההמלצה מתקבלת.

■  נמצא כי שליש מהישראלים בני ה- 20 ומעלה בקירוב אינם מצליחים לבצע פעולות בנקאיות בערוצים ישירים ללא עזרת פקיד. שיעורי הצלחה נמוכים תועדו בקרב האוכלוסייה המבוגרת )יותר ממחצית בני ה- 65 ומעלה), במגזר הערבי יחסית למגזר היהודי (פער של 20 נקודות האחוז).  לנוכח השיעור הגבוה של המתקשים בביצוע פעולות בערוצים ישירים (31%) ושיעור חסרי האוריינות הדיגיטלית בקרב מבוגרים בישראל  (16%) מומלץ כי הפיקוח על הבנקים יבחן בשיתוף המערכת הבנקאית את החסמים העומדים בדרכם לביצוע פעולות אלה וינחה את הבנקים לתת סיוע ממוקד ללקוחות המתקשים. במסגרת זו מומלץ לבחון שהמערכות לביצוע פעולות ידידותיות למשתמשים וקלות להפעלה גם בעבור בעלי אוריינות דיגיטלית חלקית בלבד.

■  מבקר המדינה ממליץ כי רשות שוק ההון ורשות ני”ע ישלימו את הטמעת דרישות האבטחה שפרסמו כדי להגביר את הוודאות לגופים המבקשים לעסוק במתן שירותי מידע פיננסי. עוד מומלץ לעקוב אחר יישום ההוראות בפועל כדי להבטיח שפרטיות המידע נשמרת, לעודד את הציבור להשתמש בשירות שמבקשי הרישיון מציעים ולתמוך בקידום הרפורמה. רשות ניירות ערך הודיעה כי היא פירסמה הוראות מפורטות בדבר דרישות הגנת הפרטיות, אבטחת מידע, ניהול סיכונים, הגנת סייבר, מיקור חוץ ומחשוב ענן אשר בהם נדרשים לעמוד מבקשי ובעלי רישיון למתן שירות מידע פיננסי. הרשות בוחנת את עמידתם של מבקשי רישיון בדרישות ההוראה הזו עוד בטרם מתן רישיון למתן שירות מידע פיננסי ותמשיך לפקח על בעלי הרישיון בדבר אופן יישום הוראות אלו, על מנת לוודא קידום ויישום מיטבי של הרפורמה”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

חברת דואר ישראל בע”מ – הטיפול בדואר בין-לאומי – ביקורת מעקב

■  לגבי מערכת לניטור פריטי דואר המגיעים לארץ, המבקר אומר כי עד מועד סיום הביקורת החברה לא הטמיעה את מערכת הניטור באופן מלא כנדרש ברישיון.  על חברת הדואר להטמיע את מערכת הניטור כמתחייב ברישיון. חברת דואר ישראל השיבה כי מערכת הניטור הופעלה כבר באופן מלא בחודש אפריל 2022.

■  לגבי קליטת פריטי הדואר במסוף הדואר בנתב”ג המבקר אמר כי מומלץ כי חברת הדואר תקפיד להגן על כל המשלוחים מחשיפה לפגעי מזג האוויר. בתשובת הדואר נאמר כי המשלוחים מכוסים ביריעה ייעודית בעת המתנה לתהליך המיון.

■  מבקר המדינה המליץ שחברת הדואר תטמיע מערכת ניטור לזיהוי פריטי דואר בשלב היקלטותם בנתב”ג ותתקין מערכות איתור ברכבים שמובילים את פריטי הדואר. הדואר השיב כי המערכת הקיימת עונה על צרכי החברה.

■  הדו”ח מצביע על כך שמינואר 2017 ועד סוף שנת 2021, התרחשו 98  חקירות ובדיקות במחלקת הביטחון של החברה (כ- 20 אירועים בממוצע לשנה) שעסקו בפגיעה בדואר מחו”ל. מומלץ שמחלקת הביטחון בחברת הדואר תחדד בקרב כלל עובדי חברת הדואר ובעלי מרכזי המסירה הבאים במגע עם דברי דואר את ההנחיות שלפיהן יש להקפיד לפעול למניעה של גנבות ואובדן דברי דואר ותביא לידיעתם את חומרת העבירה ואת העונש הצפוי למבצעיה. כמו כן מומלץ שמחלקת הביטחון תגביר את המעקב במקומות רגישים שבהם העובדים שוהים ליד פריטי הסחר המקוון ללא פיקוח משמעותי.

חברת הדואר השיבה כי מחלקת הביטחון בחברת הדואר מחדדת בקרב כלל עובדי חברת הדואר ובעלי מרכזי המסירה את ההנחיות שלפיהן יש להקפיד לפעול למניעה של גנבות ואובדן דברי דואר ומביאה לידיעתם את חומרת העבירה ואת העונש הצפוי – המלצת דו”ח הביקורת מבוצעת בשוטף.

■  באשר להיבטי מחשוב וממשק בין חברת הדואר לאגף המכס, נאמר בדו”ח הביקורת כי עלה כי מערך הדואר הבין-לאומי היוצא אינו מנוהל במערכת “שער עולמי“.  מומלץ כי רשות המיסים וחברת הדואר יפעלו לחבר גם את מערך הדואר הבין-לאומי היוצא למערכת שער עולמי“. חיבור זה מחדד את הצורך של חברת הדואר להשלים את הפיתוח וההקמה של מערכת המידע והניטור הממוחשבת שיש בה גם כדי להגדיל את מספר פריטי הדואר הבין-לאומי הנכנס שינוהלו במערכת “שער עולמי”.

בתגובת הדואר נאמר כי מערכת שער עולמי אמורה לעלות בחודש ינואר 2023 וחברת הדואר, כמו שאר החברות הפועלות בתחום השילוח, יתממשקו למערכת בהתאם. בתגובת רשות המיסים בישראל נאמר כי ההמלצה התקבלה ובתקופה זו מתבצע תהליך אפיון ופיתוח מערכת היצוא בשער עולמי מול הדואר. הצפי להשקת המערכת הוא ינואר 2023.

■  הדו”ח מתייחס גם למשרד התקשורת: עלה כי המשרד לא הטמיע מערכת ייעודית לניהול הביקורות שהוא עושה על שירותי הדואר שמספקים כלל בעלי ההיתר שבפיקוחו. מומלץ כי משרד התקשורת ישלים את הטמעתה של מערכת ייעודית לניהול הביקורות, על מנת שתסייע לנהל את הביקורות שהוא מקיים בגופים השונים, ובכללן חברת הדואר, באופן סדור וכן לעקוב ביעילות אחר תיקון הממצאים.

בתגובת משהת”ק נאמר כי המשרד סבור כי קיומה או אי קיומה של מערכת ייעודית לניהול הליכי ביקורת אין בה כדי לפגוע באיכות הביקורת, ו/או להקשות על המינהל לשרטט תמונת מצב כוללת בפרקי זמן סבירים. העיצומים הכספיים אשר הוטלו על חברת דואר ישראל ועל בעלי היתר בשנים האחרונות הינם לאחר פעולות פיקוח ואכיפה נרחבות במגוון נושאים. בנוסף, אין באי קיומה של מערכת ייעודית לניהול הביקורת, כדי לפגוע ביכולת לעקוב ביעילות אחר תיקון ליקויים ובממצאים שעלו מן הביקורות. יחד עם זאת, המשרד רואה בחשיבות קיומה של מערכת מידע ייעודית ומותאמת לניהול ביקורות, ופועלים לפיתוח והטמעת מערכת כזו, במסגרת סדרי העדיפויות במשרד.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =