פורסמה כוונת התקשרות של משטרת ישראל עם חברת החשמל המזרח ירושלמית

פורסמה כוונת התקשרות של משטרת ישראל עם חברת החשמל המזרח ירושלמית [שרכת כהרבא מחאפטית אל קדס אל מסאהמה אל מחדוזה] לצורך חיבור לחשמל של עמדת מג”ב בשער שכם בירושלים.

קצין את”ל מחוז ירושלים כותב בכוונת ההתקשרות כי “מדובר בעבודה לחיבור חשמל לעמדת מג”ב בשער שכם, עבור תאורה, שקעים וחיבור מוצרים חשמליים. חיבור החשמל מחייב התקשרות חברת החשמל של מזרח ירושלים, המקבילה לחברת חשמל לישראל, והיחידה שיכולה לבצע עבודות אלו והיא הספקית היחידה שיכולה לספק את השירות המבוקש”.

יצויין כי ההודעה של המשטרה פורסמה ביום ראשון (29.5.2022) בו נחגג יום ירושלים.

בתוך כך, המשטרה פירסמה הודעה על פטור ממכרז של מ”י עם חברת החשמל לישראל (חח”י) לצורך חיבור לחשמל בתחנות משטרה חדשות [שנתיים וחצי, 10 מיליון ₪].

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי “משטרת ישראל  מבקשת להתקשר עם חברת החשמל לישראל לצורך חיבורי חשמל לתחנות משטרה חדשות והגדלת חיבורי חשמל בתחנות משטרה קיימות, באופן שיאפשר הקמת עמדות הטענה לרכב חשמלי. זאת, כחלק מהתרחבות תחנות המשטרה והקמה של תחנות חדשה, כמו גם צריכת החשמל העולה בתחנות משטרה קיימות, בין היתר בשל הקמת מקומות טעינה לרכבים חשמליים.

“חוק משק החשמל, התשנ”ו – 1996, קובע אילו גורמים מורשים לעסוק בחלוקת חשמל לפי אזור גיאוגרפי, כאשר כל אחד מהם מורשה לגבי אזור גאוגרפי אחר.

“מהגורמים המקצועיים במשרד, נמסר כי באזורים הגיאוגרפיים שבהם מדובר בבקשת מ”י, הגורם המורשה הינו חברת החשמל.

“מ”י פירסמה הודעה בדבר כוונתה להתקשר עם חברת החשמל כספק יחיד בהתאם לתקנה 3א ולא התקבלו השגות בעניין”.

* ב- 26.5.2022 פירסם משרד הפנים את טיוטת צו התכנון והבנייה (פטור מתוכנית ומהיתר להקמת מבנים יבילים זמניים עבור מנוחת נהגי תחבורה ציבורית ועבור הקמת מבני השנאה ניידים לטעינת אוטובוסים) (הוראת שעה).

בטיוטת הצו נאמר בין השאר כי “מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה הינה מרכיב הכרחי לפיתוח חברתי וכלכלי. במדינת ישראל, האוטובוסים הפועלים במסגרת קווי השירות מהווים את אמצעי ההסעה העיקרי ומסיעים כ- 85% מכלל הנוסעים בתחבורה הציבורית. מצב זה צפוי להישמר לפחות בעשור הקרוב.

“[…] בנוסף, משרד התחבורה מקדם תוכנית למימוש חזון התחבורה הציבורית מאופסת פליטות (Zero emission) בכל צי התחבורה הציבורית העירוני עד לשנת היעד 2035.

“תוכנית חשמול התחבורה הציבורית מגדירה שלושה יעדי ביניים:

+ בשלב הראשון, תיושם תוכנית האצה מידית ולפיה 80% מהרכש הענפי של אוטובוסים עירוניים יהיה חשמלי וזאת בטווח הזמן של 2020-2025.

+ בשלב השני, שיחל בשנת 2025, ירכשו אוטובוסים עירוניים חשמליים בלבד.

+ בשלב השלישי תתבצע הפסקת פעילות הדרגתית של אוטובוסים מונעי דיזל וזאת עד להחלפת כלל הצי בשנת 2035.

“חשוב להדגיש כי אחד מעקרונות התוכנית הוא להבטיח כי הפעלת האוטובוסים החשמליים תעשה באופן שאינו פוגע ברמת השירות מבחינת פריסת הקווים ותדירותם.

במשך התקופה האמורה שעד לשנת 2025, מחויב משרד התחבורה לרכוש כ- 1,000 אוטובוסים עירונים חשמליים חדשים וזאת לשם הרחבת השירות והחלפת צי הרכבים הישן. לא ניתן לדחות התחייבות זו.

“חשמול צי האוטובוסים מחייב הקמה של מבני השנאה. אולם, במצב הקיים כיום, לא ניתן להקים תשתיות אלו ברוב המוחלט של המסופים וחניוני הלילה התומכים בפעילות שירות התחבורה הציבורית באוטובוסים הפועלים. זאת, מאחר ובמתקנים אלו אין ייעודי קרקע או זכויות בניה המאפשרים הקמה של מבני ההשנאה הנדרשים. דבר זה מהווה חסם משמעותי במימוש היעדים לחשמול התחבורה הציבורית.

“בכדי לתת מענה ארוך טווח לסוגיית חשמול מתקני התשתית מקדם כיום משרד התחבורה מספר תוכניות שיאפשרו חשמול של מסופי התחבורה הציבורית.

“עד לאישור תוכנית אלו, מבקש משרד התחבורה להציב באופן מידי מבני השנאה ניידים במספר מצומצם של מסופים וחניוני לילה מרכזיים. ההצבה של מבני ההשנאה הניידים תאפשר להאיץ באופן משמעותי ביותר פיתוח צי האוטובוסים החשמליים ולאפשר הפעלה של כ- 700 אוטובוסים חשמליים בתוך כחודשים ספורים. חשמול צי האוטובוסים בישראל צפוי להביא לתועלות משמעתיות בהיבטי בריאות הציבור, צמצום היקף זיהום האוויר ופליטות גזי החממה, שיפור בחוויית נסיעה, העצמת היעילות האנרגטית, הפחתת מפגעי רעש, חיזוק משק החשמל ועוד.

“על מנת לאפשר את הקמת מבני המנוחה לנהגים ומבני ההשנאה לאוטובוסים חשמליים, כאמור, מוצע כי יינתן פטור מתוכנית ומהיתר בניה להקמת מבני מנוחה לנהגים ומבני השנאה במספר מסופים המפורטים בצו.

“[…] שטחו של כל מבנה השנאה לא יעלה על 100 מ”ר וגובהו לא יעלה על 3 מטרים. שטחם הכולל של מבני ההשנאה בכל מסוף לא יעלה על 300 מ”ר. תנאי להצבת מבנה השנאה יהיה קבלת היתר הקמה לפי חוק הקרינה הבלתי מייננת, תשס”ו – 2006. הצבת המבנים היבילים תעשה על ידי משרד התחבורה והעבודות והשימושים יבוצעו בהתאם להוראות החוק שעניינן תכן הבנייה. עוד מוצע כי ינתן אישור בכתב ממהנדס מבנים כי שוכנע שהם מתאימים לשמש לשימוש המבוקש בהם מבחינת בטיחותם, ביסוסם ויציבותם.

בנוסף מוצע כי יידרש אישור מהנדס העיר שבו מוצב המבנה כי אישר את אופן חיבורם של המבנים היבילים לתשתיות המים, הביוב, הניקוז, התקשורת והחשמל וכי ניתן אישור פיקוד העורף לפתרון מיגון עבור המבנים היבילים ואישור הרשות הארצית לכבאות והצלה לשימוש במבנים. העבודות להקמת המבנה ייעשו לפי הנחיות למניעת מפגעים בזמן ביצוע העבודות אשר ייתן מהנדס הרשות המקומית שבתחומה מוקם המבנה, ובלבד שהוא נתן אותן בתוך 21 ימים ממועד הפניה אליו.

“תוקף הצו הינו למשך שלוש שנים. עם פקיעת הצו יפורקו המבנים והשטח ישוקם ויוחזר לקדמותו.

“ביום 1.2.2022 התקיים דיון במועצה הארצית והיא המליצה לשרת הפנים על התקנת הצו”.