פורסם דו”ח בנושא “אנשים עם מוגבלות בעידן הדיגיטלי”

נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (משרד המשפטים) פירסמה את הדו”ח “אנשים עם מוגבלות בעידן הדיגיטלי”. מחברי הדו”ח הם: ליטל ברלב, רותם נגר אידלמן ו- וצ’סלב קונסטנטינוב.

הדו”ח מבוסס על נתונים סטטיסטיים על בסיס עיבוד מיוחד של מכון ברוקדייל לנתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) משנת 2020.

זאת במסגרת דו”ח נרחב יותר: “אנשים עם מוגבלות בישראל 2021: נתונים סטטיסטיים נבחרים”.

בדברי הרקע נאמר: “הסקר מועבר מדי שנה החל משנת 2002, בקרב מדגם מייצג של כ- 9,000 אנשים בוגרים )בני 20+) המתגוררים בקהילה, במטרה לברר את המצב החברתי והכלכלי של האוכלוסייה בישראל.

“במהלך שנת 2020 הוטלו הגבלות תנועה וסגרים שנועדו להתמודד עם מגפת הקורונה. בשל הגבלות אלו התבצע עיקר איסוף הנתונים בטלפון ולא פנים אל פנים כבשנים קודמות. השינוי בשיטת איסוף הנתונים פגע בשיעור ההיענות של אנשים עם מוגבלות (בעיקר אנשים עם מוגבלות חמורה).

“הסקר מורכב מחלק קבוע ובו שאלות במגוון תחומי חיים, ומחלק מתחלף המוקדש בכל שנה לנושא חדש הנחקר בהרחבה. בשנת 2020, הנושא שנבחר היה העידן הדיגיטלי. במצגת זו רוכזו הנתונים הרלוונטיים בנושא זה בנוגע לאנשים עם מוגבלות”.

בין כותרות הדו”ח החדש:

■ כמעט כל האנשים עם מוגבלות בגיל העבודה משתמשים באינטרנט.

■ במשך השנים חלה עלייה חדה יותר בשימוש באינטרנט בקרב אנשים עם מוגבלות מבקרב אנשים ללא מוגבלות.

■  פחות אנשים עם מוגבלות סבורים שהטכנולוגיות הדיגיטליות משפרות את איכות חייהם לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■  שיעור האנשים עם מוגבלות שמשתמשים בווטסאפ וברשתות חברתיות דומה לשיעור האנשים ללא מוגבלות.

■  אנשים עם מוגבלות מעידים על קשיים גדולים יותר בתחום המיומנויות הדיגיטליות לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■  פחות אנשים עם מוגבלות משתמשים באינטרנט לצורך לימודי ם ותעסוקה לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■  הפערים בין אנשים עם מוגבלות לאנשי ם ללא מוגבלות בשימוש באינטרנט לצורך לימודים ותעסוקה ניכרים בכל הגילים.

■  פחות אנשים עם מוגבלות משתמשים באינטרנט לצורך כלכלי-מסחרי לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■  בני 20-34 עם מוגבלות משתמשים באינטר נט לקניית מוצרים ושירותים ולתשלום חשבונות בשיעור דומה לבני גילם ללא מוגבלות.

■  בני 20-34 עם מוגבלות משתמשים באינטר נט להתנהלות כלכלית בשיעור דומה לבני גילם ללא מוגבלות.

■  אנשים עם מוגבלות מדווחים פחות על הצלחה בשימוש בבנקאות דיגיטלית או טכנולוגית לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■ פחות אנשים עם מוגבלות משתמשים באינטרנט לצורכי תחבורה לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■ אנשים עם מוגבלות משתמשים בשירותי ייעוץ ובשירותים מקוונים בתחום הבריאות בתדירות דומה לזו של אנשים ללא מוגבלות.

■  פחות אנשים עם מוגבלות מדווחים על כניסה לאתרי ממשל מקווני ם לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■  פחות אנשים עם מוגבלות מעדיפים לנהל תקשורת מקוונת עם משרדי ממשלה לעומת אנשים ללא מוגבלות.

■ 52% מן האנשים עם מוגבלות חמורה מדווחים כי הסיבה לאי-שימוש באתרים ממשלתיים הוא מחסור במיומנויות דיגיטליות או היעדר הכשרה מתאימה.

■  אוריינות דיגיטלית: יש עלייה בשיעור האנשים שמשתמשים באינטרנט. עלייה זו חדה יותר בקרב אנשים עם מוגבלות. 59%  מן האנשים עם מוגבלות ו- 80% מן האנשים ללא מוגבלות עשו שימוש באינטרנט בשנת 2011 , לעומת 90% מן האנשים עם מוגבלות ו- 95% מן האנשים ללא מוגבלות בשנת 2020.

העלייה החדה ביותר היא בקרב אנשים עם מוגבלות חמורה. עם זאת, יש פערים באוריינות הדיגיטלית והטכנולוגית בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות.

יותר אנשים עם מוגבלות הביעו קושי לרכוש מיומנויות טכנולוגיות חדשות: 42% לעומת 23% מן האנשים ללא מוגבלות;  יותר אנשים עם מוגבלות הביעו צורך בהכשרה ובהדרכה באינטרנט: 41% לעומת 24%  מן האנשים ללא מוגבלות.

■ יש פערים בהיקף השימוש באינטרנט לצרכים שונים, בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות. אף על פי שאנשים עם מוגבלות יכולים להיתרם רבות מן היתרונות של שירותים דיגיטליים (בעיקר אם יש להם קשיי ניידות), הם משתמשים פחות באינטרנט לצורכי כלכלה ומסחר, שירותים מקוונים של קופות החולים, שירותי מימשל ועוד.

ייתכן שחלק מן הפער נובע מהיעדר הנגשה של אתרים ויישומונים. הנגשה של האתרים והמידע המופיע בהם על פי דרישות תקנות הנגישות, יכולה לאפשר ליותר אנשים עם מוגבלות להשתמש בהם”.