“פוריין פוליסי”: ביומטריה מקשה כיום על קהיליית המודיעין האמריקנית לבצע פעילויות חשאיות

17:42 22.04.2015

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר

תגים: ,

המגזין Foreign Policy  פירסם ב- 8 באפריל 2015 מאמר של Kate Brannen כתבת בכירה המסקרת את הפנטגון וצבא ארצות הברית ועוסק בנושא השימוש בביומטריה מצד מדינות במאבק בטרור הבינלאומי, בפשיעה ובהגירה לא-חוקית.

עם זאת, השימוש ההולך וגובר בביומטריה מצד מדינות גם מקשה מאוד על פעילויות חשאיות של קהיליית המודיעין האמריקנית ואף של מדינות אחרות.

“ה- FBI, משרד ההגנה האמריקני והמשרד לביטחון המולדת האמריקני הוציאו בשנים האחרונות מיליארדי דולרים על מחקר ביומטרי ורכישת טכנולוגיות ביומטריות חדשות”, נטען במאמר ב”פוריין פוליסי”.

המגזין מצטט נתונים של חברת המחקר ABI Research לפיהם הכנסות שוק הביומטריה העולמי יגיעו בשנת 2015 ל- 13.8 מיליארד דולר. “התקפות הטרור האחרונות באירופה ובמקומות אחרים צפויות להגדיל היקף ההוצאות הללו”.

לדברי המאמר, הסוכנים הסמויים האמריקנים אינם יכולים עוד כבעבר פשוט להיכנס למדינה כלשהי ב’תחפושת’ ובזהות בדוייה (עם דרכון מזוייף/פאה נוכרית ושפם מודבק) מבלי שככל הנראה יאותרו. מדינות רבות אוספות נתוני נכנסים. אל הכלים הביומטריים (תווי פנים/טביעות אצבעות/קשתית העין) נוספים גם צילומי טלוויזיה במעגל סגור וכלי איתור מקוונים הגורמים לסיכון לסוכנים הסמויים.

פגיעה ושחיקה זו ביכולת האנונימיות “מאלצת את קהיליית המודיעין של ארצות הברית לפנות אל גישה שונה באיסוף המודיעין בעולם”, צוטט בכתבה רא”ל במילואים מייקל פלין לשעבר המנהל של ה- Defense Intelligence Agency. “יש צורך לנקוט בצעדי אבטחה נוספים רבים כדי להיות מסוגלים להכשיר מישהו לפעילות בסביבה בה לא ניתן עוד להסתתר בצורה פיזית (…) אין פיתרון פשוט לכך. נהיה צריכים להיות הרבה יותר יצירתיים מעתה ואילך”.

גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקני ששמו לא פורסם צוטט כאומר כי המדינויות של סוכנויות הביון האמריקניות עברו שינויים במובן של מי האנשים היכולים לנסוע למדינות שונות ולאילו מדינות בדיוק ובאיזו תכיפות, דבר “המגביל את יכולת התנועה שלהם”.

בין היתר נטען בכתבה כי גם ב- CIA נערכו שינויים פנימיים בעקבות כך ובהם גם הקמת ה- Directorate of Digital Innovation. במזכר לעובדי הארגון כתב John Brennen מנהל ה- CIA כי על הסוכנות “לאמץ ולקדם את המהפיכה הדיגיטלית” (אם כי הוא אינו מתייחס במזכר מפורשות להשפעה של הביומטריה על יכולת הפעולה של הארגון). “היכולת שלנו לבצע את המחוייבויות שלנו בתחום הביון האנושי והביטחון הלאומי הפכה למאתגרת יותר”.

חבר הקונגרס מקליפורניה Adam Schiff החבר בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים האמריקני כתב במייל למגזין “פוריין פוליסי” כי “טכנולוגיה היא חרב פיפיות. מצד אחד התפתחויות דוגמת אלה בתחום הביומטריה מאפשרת לאמריקנים לזהות ולאתר טוב יותר שחקנים רעים ומסוכנים ומצד שני אותן טכנולוגיות הן בעלות פוטנציאל לסייע לאחרים לאיתור וזיהוי של אמריקנים”.

מייקל פלין סיפר למגזין כי כיום גם ארגוני טרור ופשיעה משתמשים בביומטריה כדי לעקוב ולנטר את חבריהם-שלהם.

לדברי מחברת המאמר יש מספר מצומצם של דוגמאות שהתפרסמו עד כה לגבי צמצום יכול הפעילות המודיעינית בשל ביומטריה ואמצעים מעקב נלווים. הדוגמה הבולטת ביותר, לדברי “פוריין פוליסי”, היא חיסולו של מחמוד אל-מבחוח מתנועת החמאס שחוסל בדובאי בידי סוכני המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים הישראלי, לפי דיווחים זרים. משטרת דובאי פירסמה תמונות ופרטים על 27 אנשים החשודים כי הם מעורבים בפעולת החיסול וזאת לאחר חקירה שכללה תצלומים מדרכונים מזוייפים, מסמכי רשות ההגירה, נתוני כרטיסי אשראי וקבלות וכן סרטי טלוויזיה במעגל סגור בנמל התעופה ובמספר בתי-מלון.

ביומטריה בעיראק ובאפגניסטן

לדברי המאמר, בעיראק ובאפגניסטן אסף צבא ארה”ב מידע ביומטרי ממיליוני אנשים ובהם חשודים בטרור ואנשים מקומיים המבקשים לעבוד בבסיסים האמריקניים במקום כמו גם של אנשים מהשורה. חומרי לחימה ופצצות שהתפוצצו (וגם אלה שלא) נבדקו בניסיון לאיתור טביעות אצבעות עליהם. הצבא האמריקני יצר בסיס נתונים של חשודים מתוך תקווה לאתר את אותם חשודים במחסומי פתע בדרכים ובנקודות הגבול. כמו כן נאספו דגימות DNA.

ביומטריה בסוריה

לדברי המאמר, בסוריה אסף צבא ארה”ב מידע ביומטרי מאותם מורדים המאומנים ע”י ארה”ב להילחם בלוחמי המדינה האיסלמית (ISIS, דאעש). במידע זה משתמשים כבדיקות רקע ראשוניות והוא נשמר לצרכים עתידיים שונים.

[הערה: פורסם לראשונה בחלון המבזקים של אתר זה ב- 9.4.2015].