עוד היבט אחד על בחירות שלישיות בתוך שנה אחת; אייטם שאינו פוליטי [מעודכן ל- 8.3.2020]

היום ננהר (או אולי נזדחל) שוב אל הקלפיות כדי להצביע בפעם השלישית תוך שנה אחת לכנסת ישראל (לא כולל הבחירות הנפרדות שהיו באותה שנה גם לרשויות המקומיות).

בכל שנות קיומו של Read IT Now [ובפברואר 2020 מלאו 21 שנים להיווסדו] לא כללתי בו תוכן או דעות פוליטיים. ממילא, המשוכנעים כבר משוכנעים ומי שאינם מסכימים – לא ישתכנעו דווקא עתה. גם הפעם לא אחרוג ממנהגי זה.

אבל יש לפחות היבט אחד שכדאי לזכור בהקשר של הבחירות הקרובות. ודברים אלה מופנים במיוחד אל יו”ר וועדת הבחירות המרכזית כבוד השופט ניל הנדל.

מהאייטם ה”בלעדי” (כמובן) שפורסם ב- 19.1.2020 עולה כי הפעם, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ הקפיד לפרסם תצלום נכון של יו”ר ועדת הבחירות החדש [שמחליף את מי שכיהן בתפקיד בשתי מערכות הבחירות הקודמות אשתקד] ולא חזר על הטעות מהעבר (בה פירסם במקור תמונה של שופט אחר מבית-המשפט העליון). אבי וייס כנראה הפנים את מה שכתבתי כאן באתר ב- 22 במארס 2019 לגבי כך שבאייטם שפירסם כתב על כבוד השופט חנן מלצר אבל העדיף להצמיד לאייטם הזה, משום-מה, את תצלומו של כבוד השופט נועם סולברג (עד שאחד הקוראים היפנה את תשומת ליבו של אבי וייס לטעות שלו).

השופט הנדל – כמו קודמו (ועמיתו בבית-המשפט העליון), השופט חנן מלצר – קיבל פניות מ’מגן הצרכנים’ לגבי נושא מתן שירותים לציבור ע”י חברות התקשורת במהלך יום הבחירות. על נושא זה כתב אבי וייס כמה וכמה וכמה אייטמים במהלך השנה האחרונה.

מהאייטם שפורסם ב- 19.1.2020 לא כל-כך ברור מדוע אבי וייס שלח ב- 18.1.2020 “את השאלה הדחופה הבאה לשר התקשורת דודי אמסלם ולצמרת משרד התקשורת”: בנוסח השאלה הדחופה הזאת מצויין במפורש כי ‘החלטת ועדת הבחירות המרכזית בעניין סוגי השירותים הציבוריים אשר יפעלו כסידרם ביום הבחירות’ פורסמה ב- 8 בינואר. עשרה ימים לאחר מכן אתה פונה בשאלה ‘דחופה’?

כשקוראים את נוסח פנייתו של סיני ליבל אל השופט הנדל, אף היא מ- 18 בינואר, אפשר לתהות למה הוא התכוון בכותבו: “נכון צודק וראוי כי הכפופים לך לא יהיו ״ראש קטן״ וישלחו את הח״מ לפברק עתירה מנהלתית“. מהו אותו פברוק – אין הסבר. הוא גם מאזכר בפנייתו של השופט את מאיר בן-בסט ממשרד התקשורת אך לא מציין (כפי שהיה ראוי, לדעתי) כי מדובר במנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במינהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת ואף אינו מציין מהי הבעייה שיצר. אולי השופט טרם הספיק לרדת לעומקם של הדברים?

= = = = = = = = = = = = = =

הבטחה: “תעלומה תיפתר בימים הקרובים”: ב- 5 בספטמבר 2019 בשעה 02:46 הבטיח אבי וייס עורך האתר ‘טלקום ניוז’ לקוראיו על “תעלומה, שתיפתר בימים הקרובים”. האייטם הזה שלו סווג בתחילה תחת הסיווג: ‘ראשונים לדווח’; לאחר מכן שונמך הסיווג ל- “חדשות מקומיות”.

ואם אתם שואלים את עצמכם באיזו תעלומה מדובר, המשיך וכתב אבי וייס: “האם ביום הבחירות לכנסת ה- 22, מוקדי השירות של חברות התקשורת הגדולות, ובראשן חברות הסלולר, יעבדו ב’מתכונת שבת’ כנגד טובת הציבור – באדיבות משרד התקשורת – למרות צו יושב ראש ועדת הבחירות (שאני מניח, שהוא לא הופץ בטעות) הקובע, שעליהן לעבוד כרגיל?

לגבי אותו נושא סביב הבחירות לכנסת ה- 20 וה- 21 והבחירות לרשויות המקומיות כתב אבי וייס באתר ‘טלקום ניוז’ כאמור הררי מילים.

ידידו סיני ליבל שלח פניות רבות אל כבוד השופט חנן מלצר שכיהן כיו”ר וועדת הבחירות המרכזית של שתי הכנסות האחרונות. “סיני ליבל ניהל התכתבות די ענפה עם ועדת הבחירות המרכזית […] זאת, בגין התנהלות רשלנית של מנגנון ועדת הבחירות המרכזית וטיפול רשלני ומטעה בתלונות של סיני ליבל מצד ראשי המנגנון הזה”, כתב אבי וייס באחד מהאייטמים שלו.

אחסוך מכם מה דעתי על כל ההתעסקות הזאת של אבי וייס וסיני ליבל בנושא זה, בפעם הרביעית. האם מדובר בעבודה סיזיפית? תשפטו אתם בעצמכם.

= = = = = = = = = = = = = =

“למיטב הערכתי, בעקבות פניית אתר Telecom News וסיני ליבל, מוקדי השירות הטלפונים יעבדו כסדרם ולא ב’מתכונת שבת’ ביום הבחירות לכנסת ה- 22, אחרי שבבחירות לכנסת ה- 21 וגם בבחירות לרשויות המקומיות, כמעט כל המוקדים פעלו ב’מתכונת שבת’ – באדיבות, גיבוי  וחיפוי של צמרת משרד התקשורת ובניגוד לחוקים ולצווים”, כתב אבי וייס. על פי “מיטב הערכתי” כתב אבי וייס.

והינה, באותו יום בו פירסם אבי וייס את האייטם שלו, קצת יותר מ- 12 שעות לאחר מכן, הוא הוסיף מה שהוא כינה: עדכון חשוב בתחתית הכתבה. ומה נאמר באותו עדכון?: “עדכון 5.9.19, 15:30: על פי החלטת מועצת הכבלים והלוויין […] מוקדי השירות של הוט ו- YES  יפעלו ב’מתכונת שבת’  ולא כסדרם. כך, שאין כל שינוי כרגע, בהתייחס לשתי החברות הללו, ממה שהיה בבחירות הקודמות. עניין הפרת הצו תיבדק בנפרד”. [הערה: הטעות במקור; היה צריך להיות כתוב: עניין הפרת הצו ייבדק בנפרד].

מתברר שמיטב הערכתו של אבי וייס, לפחות במקרה הספציפי הזה, כנראה לא מימש עצמו.

=================

בשולי הדברים הללו כדאי לציין כי אבי וייס אינו מפרסם ששלוש יממות לפני העדכון החשוב שלו [כבר ביום שני, 2 בספטמבר 2019, בשעה 13:37] פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה שלושה מבזקים רצופים. תשומת ליבכם לתוכן המבזק השלישי, הנוגע לענייננו:

פורסמה החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין (במשרד התקשורת): בניגוד לעמדה שהביע בפניה אבי וייס [עורך ‘טלקום ניוז’], “המועצה אינה סבורה כי החלטה לאפשר לחברות שלא לפתוח את מוקדי השירות ביום הבחירות, סותרת את הנחיית ועדת הבחירות המרכזית לפיה ‘שירותי התקשורת יפעלו כסדרם ביום הבחירות’. שהרי, שירותי הטלוויזיה וודאי ימשכו כסדרם וגם המוקד הטכני ממשיך לתת מענה לתקלות, וכל שמדובר פה הוא על מוקדי שירות לעניינים אחרים כגון בירור חשבון וכיו”ב.”

=================

למחרת הפרסום שלו, ביום שישי, 6.9.2019, להערכתי בשעה 20:46 (כלומר שעתיים אחרי כניסת השבת), פירסם אבי וייס עידכון “חשוב” נוסף: “עדכון 6.9.19 –  בעקבות הכתבה, הוגשה למבקר המדינה תלונה חמורה כנגד בכירי משרד התקשורת ע”י סיני ליבל”.

לא אתייחס כאן לביטוי ‘חמורה‘ בהקשר של אותה תלונה ועד כמה מתרשמים במשרד המבקר מחומרת התלונה. מה שאני מציע הוא להמתין בסבלנות לתשובה הסופית ממשרד המבקר [בבחינת: אַל יִתְהַלֵּל חֹגֵר כִּמְפַתֵּחַ]. בינתיים אני ממתין לדעת מה השיבו ממשרד המבקר לאבי וייס על תלונתו מתחילת ינואר 2019 שכותרתה “תלונה כנגד מנכ”ל משרד התקשורת, המשנה ומנכ”ל והיועצת המשפטית של משרד התקשורת” [תיק מס’ 1071365].

אני מציע גם לה”ה וייס וליבל לבדוק כמה סניפים של דואר ישראל יהיו סגורים ביום הבחירות מחר, כפי שלהבנתי גם היו סגורים בימי הבחירות הקודמים בשנת 2019. האם הדואר לא אמור להיות חלק מתחום שירותי התקשורת שצריכים להיות פתוחים ביום זה?

קראתי גם את האייטם האחרון בנושא זה שפירסם אבי וייס באתר שלו במוצאי שבת, 25.1.2020, ומאוד מצא חן בעיניי הדברים שכתב: “להפתעת סיני ליבל, הוא כן קיבלת תגובה די מהירה מהשר תגובה מדהימה ומקוממת” [הטעות מופיעה במקור] […] יש כאן אוסף מדהים של שקרים בכל מילה, בתגובת השר דודי אמסלם […] השר בכלל לא התייעץ עם השופט ולא ביקש רשותו לשנות את הכתוב בצו. לא יעלה על הדעת, שכל גוף יחליט מה תחולת הצו. אם, למשל, כתוב בצו, ששירותי התחבורה יפעלו כסדרם, אזי ברור, ששירותי התחבורה הציבוריים פועלים כסדרם, כולל כל המנגנונים התומכים מסביב (סדרנים, קופאים, תחנות הסעה מרכזיות, מנקים, נהגים, מאבטחים, טכנאים, מפקחים, משגרים וכיו”ב)”.

אבי וייס מוזמן לבדוק ביום הבחירות את אתר האינטרנט של חברת “דן” ואז יראה כמה שינויים החברה מבצעת בכל מערכת בחירות לגבי מקצת מהקווים שלה ביום זה. כך, למשל, קו מסויים באיזור שלי בתל אביב לא פועל בכל יום בחירות.

=================

מילה לסיום, בהקשר זה: ב- 9 באפריל 2019, יום הבחירות לכנסת ה- 21, פירסם אבי וייס באתר ‘טלקום ניוז’ תצלום בו נראה סיני ליבל עומד “ליד הדלת הסגורה של מוקד השירות של קבוצת הוט בראשון לציון“, זאת משום שהמקום לא פעל ביום הבחירות. לדעתי, התצלום הזה מטעה ואינו מספק את התמונה האמיתית לגבי מה שקרה.

אשר על כן, נראה לי כי כדאי שאבי וייס יבקש (באמצעות סיני ליבל): שהצלם יתמקם ביום הבחירות, בעמדה טובה יותר, יתרחק כמה מטרים אחורה ו’יפתח את העדשה’. כך, לצד סיני ליבל, נוכל לראות את עשרות/מאות/אלפי/רבבות הלקוחות הזועמים כמותו שנקבצו ובאו לקבל שירות דווקא ביום הבחירות אך נאלצו לשוב כלעומת שבאו. שהרי נאמר: תמונה אחת שווה אלף מילים.

=================

לא מן הנמנע כי ביום הבחירות עצמו או למחרת (3.3.2020) יזכה אותנו אבי וייס באייטם נוסף בו הוא יספר כי מרכזי הפניות של חברות הטלקום היו סגורים ביום הבחירות. יש לקוות כי הבחירות הללו אכן יהיו האחרונות בסבב הזה והפעם הבאה שאבי וייס יכתוב על הנושא הזה תהיה רק בעוד ארבע שנים ולא כבר במחצית השנייה של שנת 2020 (עם בחירות רביעיות).

=================

מה עבר על אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ביום הבחירות?

למקרה שהחמצתם, להלן מקצת הדברים שקרו לאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ביום הבחירות (שני, 2.3.2020). הדברים שלהלן פורסמו בחלון המבזקים של אתר זה בזמן אמת באותו ‘יום הבוחר’:

■ שובר שיאים: רק פירסמתי כאן הבוקר (2.3.2020, 07:45) אייטם על אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ועל פעילות חב’ הטלקום ביום הבחירות, והנה הוא שולף מהבוידעם שתי אייטמים שפירסם במקור בחודש ינואר [אחד ב- 19.1.2020 (אליו הוא מצמיד היום את הסיווג “נושא חם”) והשני ב- 25.1.2020] ומפרסם אותם באתר שלו הבוקר – כמו שהם, עם התאריכים המקוריים של חודש ינואר – כאילו מדובר בחדשות טריות. פתטי.

■ עדכון [2.3.2020, 19:00]: בעקבות פרסום האייטם [“עוד היבט אחד על בחירות שלישיות בתוך שנה אחת; אייטם שאינו פוליטי“] הבוקר כאן באתר, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ עידכן היום במועד לא-ידוע (כיוון שבניגוד להרגלו הוא לא ציין את שעת העדכון) את שני האייטמים שלו (שבמקור פירסם אותם בינואר השנה); העדכון הזהה בשני האייטמים הוא עדכון חשוב מאין כמוהו: “סיני ליבל מעדכן שלא קיבל תשובות לעניין בעניין פניותיו, רק אישור קבלה של התלונות…”. הפעם אין צילום של סיני ליבל על רקע הסניף הסגור. להערכתי, ייתכן בהחלט כי אבי וייס יפרסם מחר או בימים הקרובים אייטם מלא חדש בנושא זה.

■ עדכון [2.3.2020, 20:30]: הוקוס פוקוס: באופן “פתאומי” “נעלמו” הערב מה’כתבות ראשיות לדף הבית’ של האתר ‘טלקום ניוז’ שני האייטמים [שאבי וייס פירסם במקור בחודש ינואר השנה (!) ו’נזכר’ בהם היום והעלה אותם לאתר שלו (ממש במקרה לאחר שפירסמתי הבוקר אייטם לגבי הבחירות שכלל התייחסות אליו)]. עכשיו הם חזרו למעמקי הארכיון.

= = = = = = = = = = = = = =