עובד משרד הביטחון הורשע בהליך פלילי בעבירה של גניבת ציוד מחשוב בידי עובד ולאחר מכן גם בדין משמעתי

נציבות שירות המדינה (נש”מ) פירסמה (19.1.2021) פסק דין וגזר דין נוספים מתוך כלל הכרעות שניתנו לאחרונה במסגרת דיוני בית-הדין למשמעת של עבדי המדינה.

“הנאשם עובד משרד הביטחון שהועסק כראש היחידה לתקשורת זרה (הושעה ביום 31.10.2017) הועמד לדין משמעתי בעבירות משמעת […] בגין הרשעתו בפלילים בעבירות גניבה בידי עובד.

“התובענה המשמעתית הוגשה בעקבות הליך פלילי שננקט נגד הנאשם במסגרתו הוגש נגדו כתב אישום מתוקן שייחס לו ביצוע עבירות של גניבה.

בעובדות האישום בדין המשמעתי נאמר: “הנאשם הועסק במשרד הביטחון החל משנת 1981. החל משנת 1994 נשא הנאשם בתפקידים שונים במשרד הביטחון כדלקמן: בשנים 1994-2011 כיהן כראש תחום עריכה בהוצאה לאור של משרד הביטחון, זאת עד לסגירת אגף ההוצאה לאור בשנת 2011. החל משנת 2011 ועד 3.9.2017 שימש ראש היחידה לתקשורת בינלאומית באגף הדוברות של משרד הביטחון.

“עם סגירת אגף ההוצאה לאור של משרד הביטחון נטל הנאשם בניגוד לדין ממשרדי האגף את הפריטים הבאים: שני מסכי מחשב חדשים של חברת DELL; שתי מדפסות של חברת Lexmark ומדפסת של חברת  HP; מחשב של חברת HP; שלוש מקלדות; חבילות נייר A4  וציוד משרדי. בחלק מציוד המחשב האמור שהנאשם נטל לביתו, השתמש גם לצורך ביצוע עבודה שהיה עליו לבצע במסגרת תפקידו. ציוד המחשב האחר עמד בביתו ללא שימוש.

“במעלה הדרך ובעת ששימש ראש היחידה לתקשורת בינלאומית באגף הדוברות של משרד הביטחון, נטל הנאשם, מעת לעת, ממשרדי היחידה ציוד משרדי.  סך כל שווי הציוד שנטל הנאשם כ- 10,000 ₪.”.

המאשימה בהליך הפלילי טענה כי הנאשם עשה זאת “[…] ללא קבלת רשות ובלי תביעת זכות בתום לב, כשהוא מתכוון בשעת הנטילה לעשות שימוש אישי ברכוש ולא להשיבו לרשות משרד הביטחון”. הוא הורשע בחודש מאי 2020 עפ”י הודאתו. בית-המשפט קיבל את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים.

בתובענה המשמעתית “טענה התביעה כי בהתנהגותו המפורטת לעיל לא קיים הנאשם את המוטל עליו כעובד מדינה לפי חוק או נוהג, והתנהג התנהגות שאינה הולמת את תפקידו כעובד מדינה, שעלולה לפגוע בשמו הטוב ובתדמיתו של שירות המדינה. אשר על כן הואשם הנאשם בעבירות המשמעת המצויינות לעיל”.

בדיון שהתקיים בפני בית-הדין המשמעתי ביום 19.1.2021 הורשע הנאשם בעבירות המשמעת שצויינו בתובענה. “בתי-המשפט רואים בחומרה מיוחדת את העבירות של גניבה ממעביד, זאת בשל ההפרה הבוטה של האמון שנותן מעביד בעובדו.  מעביד יכול להתגונן כנגד גניבות בידי אנשים זרים, אולם קשה לו להתגונן בכאלה מעשים הנעשים ע”י גורמים ממקום העבודה. העבירות שביצע הנאשם נושאות בנוסף ליסוד הקשה של הפרות האמון וחובת הנאמנות שהוא חב למשרד ולציבור, גם פגיעה בזכות ההחזקה של בעלי הרכוש (הוא הציבור)”.

הכרעת הדין – כאן; גזר הדין – כאן.