סקר של PayPal/Ipsos ב- 22 מדינות (ובהן ישראל): מסחר נייד צפוי להאפיל על ההוצאות המקוונות המסורתיות

The Mobile Research 2014/2015: Global Snapshot, דו”ח של חברת PayPal (המשתייכת ל- eBay) ושל חברת מחקרי השוק Ipsos Vantis  שפורסם ב- 18 בפברואר 2015 אומר כי ההוצאות על מסחר נייד [Mobile Commerce, m-commerce] צפויות להאפיל על ההוצאות המקוונות המסורתיות.

היקף המסחר הנייד גדל עתה בקצב של כמעט פי שלושה מהר יותר מהיקף המסחר האלקטרוני.

הדו”ח מבוסס על סקר שהקיף 17,519 צרכנים (בני 18 ויותר) ב- 22 מדינות: בריטניה, צרפת, גרמניה, אוסטריה, שווייץ, איטליה, ספרד, הולנד, שבדיה, נורבגיה, דנמרק, פולין, טורקיה, רוסיה, ישראל, איחוד האמירויות הערביות, ארצות הברית, קנדה, ברזיל, מקסיקו, סין ואוסטרליה.

לשנים 2013-2016, שיעור הגידול השנתי המצטבר הרב-מדינתי לתחום המסחר הנייד צפוי להיות 42% לעומת שיעור של 13% לגבי המסחר האלקטרוני הכולל (לרבות המסחר הנייד). בישראל מדובר ב- 39% לעומת 15%, בהתאמה.

חברת פייפל אומרת כי הבחינה בגידול בתחום המובייל משיעור של פחות מאחוז אחד בהיקפי התשלומים בשנת 2010 ליותר מ- 20% בשנת 2014.

כאחוז מההוצאות המקוונות העולמיות, המסחר הנייד הוא עדיין נמוך יחסית. הרכישות באמצעות טלפונים חכמים (סמרטפונים) מניעות תשעה אחוזים מההוצאות המקוונות והרכישות המבוצעות באמצעות מחשבי לוח (טבלטים) מהוות רק חמישה אחוזים מההוצאות המקוונות.

לעומתם – הרכישות באמצעות מחשבים נייידים מסורתיים ומחשבים נייחים יחדיו מהוות 85% מכלל הרכישות המקוונות.

33% מהצרכנים המקוונים אמרו כי ביצעו רכישה כלשהי באמצעות הסמרטפון במהלך 12 החודשים האחרונים [כשהדבר משתנה ממדינה למדינה (לדוגמה: בהולנד 17% לעומת טורקיה עם 53%)] ו- 20% אמרו כי עשו זאת באמצעות הטבלטים. בישראל הנתון של הרוכשים באמצעות הסמרטפון במהלך השנה אחרונה עומד על 37%.

את הגידול במסחר מבוסס הסמרטפונים (smartphone commerce) מניעים בעיקר הבגירים הצעירים: הממוצע העולמי של 59% מצרכני הסמרטפונים הם בני 18-34 לעומת 44% מכלל הצרכנים המקוונים. בישראל מדובר ב- 51% לכל אחת משתי הקטגוריות הללו.

מהסקר עולה עוד כי סין, טורקיה ואיחוד האמירויות מובילות את השופינג מבוסס הסמרטפונים.

ברחבי העולם 64% מצרכני הסמרטפונים ביצעו רכישות באמצעות יישומון ו- 52% באמצעות דפדפן אינטרנט. בקרב אלה שמשתמשים בשתי הפלטפורמות, יישומונים מועדפים (לדברי 47%). בישראל מדובר ב- 67% שביצעו רכישות באמצעות יישומון ו- 58% באמצעות דפדפן אינטרנט.

תחום נוסף שהסקר עסק בו הוא רמת הדומיננטיות של פייפל כמותג תשלומים נייד מוביל. בישראל מדובר ב- 66% שביצעו רכישות באמצעות פייפל ב- 12 החודשים האחרונים לעומת26% שביצעו רכישות באמצעות המתחרה העיקרי – 58% באמצעות דפדפן אינטרנט.