סקירה חדשה של משרד האוצר/הכלכלן הראשי: “מי נהיה סטרטאפיסט?”

“בסקירה הכלכלית השבועית מתייחסים כלכלני האגף לנתונים כלכליים שפורסמו ואירועים שקרו במהלך השבוע שקדם למוקד הסקירה והשפעתם על תמונת מצב המשק ועל מגמות בכלכלה העולמית. בנוסף, כוללת הסקירה מיקוד שבועי, המציג בהרחבה נושא כלכלי אקטואלי”. כך נאמר בשער דף ‘סקירות תקופתיות’ של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

ב- 27.1.2021 פירסם האגף סקירה חדשה שכותרת “מי נהיה סטרטאפיסט?”. בכותרת הסקירה נאמר: “חדשנות טכנולוגית הינה מנוע צמיחה מרכזי במדינת ישראל, וחברות הזנק הן ביטוי מובהק של תופעה זו. משום כך, ישנה חשיבות רבה לזיהוי גורמי הרקע המשפיעים על הסיכוי להיות יזם סטרטאפ. מיקוד זה בחן את החשיבות של יכולת לימודית, הנמדדת באמצעות הישגים בבחינות המיצ”ב, הבגרות והפסיכומטרי, הכנסת הורי הפרט והשכלת הורי הפרט עבור ההסתברות להיות יזם חברות הזנק (סטרט אפים). זאת באמצעות ניתוח קובץ נתונים ייחודי של עובדי סטרט אפים”.

עיקרי הממצאים הם:

■  מרכיב היכולת הלימודית מסביר מעט מאוד (כ- 11%) מהפער בהסתברות להיות יזם סטרט אפ בין פרטים מרקעים כלכליים שונים. ההסתברות להיות עובד מן המניין בסטרט אפ, או עובד בענף ההייטק, מושפעות יותר מהיכולת הלימודית. היכולת הלימודית מסבירה כ- 20% מהפער בין פרטים מרקעים כלכליים שונים בהסתברות להיות עובד סטרט אפ וכ- 33% מהפער בין אוכלוסיות אלו בהסתברות להיות עובד בענף ההיי-טק.

■  קיים קשר חזק בין הכנסת ההורים והסיכוי להיות יזם סטרט אפ כאשר לפרטים מרקע מבוסס סיכוי גדול יותר להפוך ליזמים.

■  הקשר בין היכולת הלימודית של הפרט להסתברות להיות יזם סטרט אפ חלש הרבה יותר עבור פרטים מרקע כלכלי חלש בהשוואה לפרטים מרקע כלכלי חזק. כך, לפרטים משלושה החמישונים התחתונים של הכנסת ההורים שהגיעו לעשירון העליון של המיצ”ב במתמטיקה סיכוי שווה או אף נמוך יותר להיות יזמי סטרט אפ (4.6-6.9 יזמי סטרט אפ לאלף נפש) מאשר לפרטים מהחמישון העליון של הכנסת ההורים המצויים בחציון התחתון של המיצ”ב במתמטיקה (0.7 יזמי סטרט אפ לאלף נפש). מימצא זה עשוי להצביע על עיוות הקצאה של הון אנושי בתחום יזמות סטרט אפ.

■  יש קשר חזק בין השכלת הורי הפרט וההסתברות להיות יזם סטרט אפ, גם לאחר בקרה על הכנסת הורי הפרט ויכולות לימודיות של הפרט. בהקשר זה, להשכלת האב ולהשכלת האם עוצמת קשר כמעט זהה.

■   להשכלה מדעית-טכנולוגית של הורי הפרט קשר חזק במיוחד עם ההסתברות להיות יזם סטרט אפ.

■  חלק מהקשר של השכלת הורי הפרט עם ההסתברות להיות יזם סטרט אפ (בין 18% ל- 43%)  עוברת דרך הקשר בין השכלת ההורים ליכולות הלימודיות של הפרט”.

בסיכום הסקירה בת 11 העמודים נאמר: “יש חשיבות רבה להבנת גורמי הרקע של פרטים העוסקים בחדשנות בשל תרומתה הניכרת של חדשנות טכנולוגית לקצב הצמיחה הכלכלית, בטווח הקצר והארוך. נושא זה מקבל משנה חשיבות בתקופה הנוכחית על רקע משבר הקורונה אשר עשוי להוביל לשינוי מבני בענפי המשק ולהישענות מוגברת על ענפים עם פריון גבוה ושאינם תלויים בקבלת קהל פיזית, דוגמת ענפי ההיי-טק, זאת על רקע ירידה בשנים האחרונות במשקל התעסוקה בענפי ההיי-טק מסך התעסוקה במשק.

מיקוד זה בוחן את הקשר בין היכולת הלימודית, הכנסת והשכלת הורי הפרט לבין הסיכוי להיות יזם סטרט אפ. הניתוח מתבסס על קובץ נתונים ייחודי של עובדי סטרט אפים, וממנו עולה כי ישנו קשר חזק בין הכנסת ההורים לסיכוי להיות יזם סטרט אפ, כאשר לפרטים מרקע חזק סיכוי גדול יותר להפוך ליזמים. כמו כן, מרכיב היכולת הלימודית מסביר חלק קטן יחסית מהפער בהסתברות להיות יזם סטרט אפ בין פרטים מרקעים כלכליים שונים. הקשר בין היכולת הלימודית לבין ההסתברות להיות יזם סטרט אפ הולך ומתחזק ככל שעולה הכנסת ההורים, דבר שעלול להצביע על עיוות בהקצאת הון אנושי בתחום יזמות הסטרט אפ בישראל.

בנוסף, להשכלת הורי הפרט קשר משמעותי לסיכוי להיות יזם סטרט אפ, גם בהינתן הכנסת ההורים ויכולות לימודיות של הפרט. זאת ועוד, להשכלה מדעית-טכנולוגית של הורי הפרט יש קשר חזק לסיכוי להיות יזם סטרט אפ,  מעל ומעבר לעוצמת הקשר של תואר אקדמי כלשהו. מלבד זאת, חלק מהקשר בין השכלת הורי הפרט לסיכוי להיות יזם סטרט אפ עוברת דרך הקשר בין השכלת הורי הפרט ליכולותיו הלימודיות”.