סיוע הומניטרי לאוקראינה: ישראל שולחת מנות אוכל יבשות בהיקף 3.8 מיליון ₪ למדינה הנתונה למתקפות הרוסיות מאז פברואר השנה

סיוע ישראלי הומניטרי לאוקראינה: מדינת ישראל שולחת מזון בהיקף 3.8 מיליון ₪ למדינה הנתונה למתקפות הרוסיות. ברורה הדחיפות של הצורך אך נותר לתהות כיצד כוונת ההתקשרות של משרד החוץ פורסמה ב- 1 ביוני 2022 כשלצד זאת פורסם גם כי “מועד אחרון להגשה: 31.5.2022, [בשעה] 00:00”.

ב- 31 במאי 2022 נערכה ישיבה של וועדת המכרזים של משרד החוץ ובה נדונה בקשת אגף מש”ב [סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל ] – נציגות קייב.

“ARPOL ספק מזון מפולין הוא יצרן מנות בשריות מוכנות לאכילה, עם יכולת של שימור לטווח ארוך. המארז מגיע עם רכיב חימום עצמי, המחמם את המנה לטמפרטורה אכילה. חברת ARPOL היא ספקית עיקרית לצבא פולין, כך שהיא מבטיחה זמני אספקה מהירים, איכות גבוהה ושירות. בנוסף, לחברה מערך ייחודי של שינוע ולוגיסטיקה, שיכול לשנע את המוצרים לגבולות אוקראינה ולהבטיח את העברת המוצר מעבר לגבול, כולל לאיזורי לחימה.

“אגף מש”ב פועל כדי לספק סיוע הומניטרי דחוף בתחום המזון, לאיזורים נזקקים באיזורים הנצורים באוקראינה. את המזון יש לספק ע”י ספק שפועל באוקראינה או בסביבתה וזאת כדי לצמצם ככל האפשר את זמן האספקה ואת עלויות השינוע. הסיוע ניתן לפי דרישת גורמי השלטון המקומיים ובתיאום עימם. לצורך כך, אגף מש”ב, בסיוע הנציגות באוקראינה ובסביבתה ניסו לאתר ספקים שיוכלו לעמוד בכל הדרישות הבאות:

+ יכולת ייצור ואספקה מיידית של מנות אוכל יבשות בכמות של מאות אלפי מנות, כולל יכולת שימור לטווח ארוך ויכולת חימום.

+ יכולת שינוע ואספקת המזון לתוך אוקראינה, כולל לאיזורים שנפגעו מהלחימה.

+ יכולת מיתוג כל מנה בנפרד עם דגל ישראל וסמל מש”ב לצורך יצירת אפקט חיובי בציבור ובממשלה באוקראינה, כך שכל אדם שיקבל מנת מזון יידע שזו תרומה ישראלית.

“נעשו ניסיונות לאתר ספקים נוספים במדינות שונות באירופה כולל סלובקיה, הונגריה ורומניה ונמצא כי הספק הפולני ARPOL הוא היחיד שעומד בכל הדרישות הנ”ל.”

“בוצע פיילוט על-מנת לבחון את יכולות הספק: הוזמנו 8,000 מנות, בעלות של 17.5 ₪ ליחידה, אשר יוצרו, שונעו וחולקו בסופ”ש הראשון בחודש מאי בעיר הנצורה חרקיב [חרקוב]. הספק עמד בכל התחייבויותיו. המשלוח התקבל בשמחה בעיר וראש העירייה אף שיגר מכתב תודה נרגש לשגרירנו באוקראינה. עלות הפיילוט כ- 140,000 ₪.

“תשלום משרד החוץ לספק: 3,800,000 ₪ לצורך אספקת כ- 217,000 מנות בשני משלוחים. עלות מצטבר 2022 כולל פיילוט שכבר בוצע – כ- 3,940,000 ש”ח.

“הכוונה להוציא את משלוח המזון הראשון בתוך ימים ספורים ממועד אישור ההזמנה, ולאחר מספר שבועות ייצא המשלוח השני”.

* וועדת הפטור המשרדית בראשות מנכ”ל משרד החוץ אלון אושפיז אישרה את ההתקשרות כפי שהחליטה עליה וועדת המכרזים המשרדית.

** ב- 15.6.2022 פירסם משרד החוץ/מש”ב (המרכז לשיתוף פעולה בינלאומי( בקשה לקבלת מידע (RFI) שכותרתה “הצטרפות לפעילות לארגוני החברה אזרחית ישראליים [Non-Government Organizations, NGOs] לצורך פעילותם והגשת סיוע הומניטארי ושיקום לאוקראינה בעקבות המשבר“.

“לאור המשבר באוקראינה, מדינת ישראל/ משרד החוץ/ מש”ב, נרתמה ומסייעת בדרכים שונות לעם האוקראיני. משרד החוץ מעוניין לבחון השתתפות בפעולות סיוע המבוצעות ע”י ארגונים ישראליים הפועלים בחו”ל, במדינות בהן מתקיימת פעילות סיוע לטובת אוקראינה. להלן פירוט חלק מהמדינות בהן מתקיימת פעילות הומניטרית ישראלית לטובת אוקראינה: אוקראינה, פולין, מולדובה, רומניה, הונגריה, סלובקיה”.