סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (שהסתיים ב- 19 בדצמבר 2015)

18:06 19.12.2015

קטגוריות: כללי

תגים: ,

דיגיטיימס ריסרץ’: ברבע השלישי של 2015 נמכרו 331.9 מיליון סמרטפונים: גידול של 10.5% לעומת הרבע השני של השנה; Samsung מכרה 25.6% מכלל היחידות הנמכרות ו- Apple מכרה 14.5%; הצפי לרבע הרביעי: מכירות של 396.8 מיליון סמרטפונים; הצפי ל- 2015 כולה: 1.326 מיליארד טלפונים חכמים.

גרטנר: ב- 2018 מחצית מהצרכנים בשווקים הבוגרים ישתמשו בסמרטפונים או במכשירים לבישים לביצוע תשלומים ניידים [mobile payments].

ועדת הכספים של הכנסת החלה לדון (15.12) בהעברות תקציביות ראשונות לאחר אישור תקציב 2015-6 ובהן משרד הבריאות ( 350.8 מיליון ₪ “עודפים מחוייבים” לפרויקטים בתחום המיחשוב); משרד האוצר ( 534.1 מיליון ₪ שחלקם לטובת שע”מ [שירותי עיבוד ממוכנים] ומערך התקשוב הממשלתי); המשרד לביטחון פנים (1.13  מיליארד ש”ח לרכש כבאיות ופרוייקטים טכנולוגיים – אושר ע”י הוועדה); המטה לביטחון לאומי ( 21.7 מיליון ₪ בין היתר לרכישת חומרת מחשוב, ציוד תקשורת ותפעול); גמלאות ופיצויים (2.8 מיליון ₪ לשדרוג מערך המחשוב); המשך הדיון – מחר (16.12).

בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת (15.12): מחלקת המחקר והמידע (ממ”מ) מצאה שלמרות דרישת החוק, חלק נכבד מאתרי האינטרנט של הממשלה אינם מותאמים לבעלי מוגבלויות; מקרב האתרים שנסקרו לא זכה אתר כלשהו בציון מלא על נגישותו הכללית או על עמידה בסטנדרט; אתר הנהלת בתי-המשפט זכה בציון הנגישות הגבוה ביותר.

עו”ד מי-טל שוורץ גרייבר מאיגוד האינטרנט: “התקנות [להנגשת אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות] נכנסו לתוקף, ואולם התגלו קשיים ביישום ויש צורך בביצוע התאמות. חשוב להנגיש את כל אתרי האינטרנט, אולם העלות יקרה. עלות התאמת אתר למוגבלים עולה כ-50,000 ₪. יותר זול לפתח אתר חדש מלהנגיש אתר קיים”.

ועדת הכספים אישרה היום (14.12) לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק הקובעת תמריצים לעידוד חברות הזנק (סטארט-אפים) להמשיך לפעול בישראל החל מראשית דרכן וגם לאחר ביצוע אקזיט;  יו”ר רשות ניירות ערך פרופ’ שמואל האוזר:  על כל דולר אקזיט המדינה מפסידה לפחות 3 דולרים; מנכ”ל הבורסה יוסי ביינארט: היום לוקח לחברת הזנק פי שניים זמן עד שהיא מבצעת אקזיט: פעם 5 שנים וכיום 10 שנים בממוצע.

דיווח ב- Re/code: חברת Dell מעוניינת למכור את חברת שירותי טכ’ המידע Perot Systems  תמורת יותר מ- 5 מיליארד דולר שנרכשה על-ידה ב- 2009 תמורת 3.9 מיליארד דולר; מספר חברות ייעוץ IT בינלאומיות (ובהן Tata Consultancy Services ו- Atos) כבר התעניינו ברכישה.

דו”ח שנתי של IHS Jane על תקציבי הגנה בעולם: חששות ביטחוניים גוברים גורמים לגידול בתקציבי ההגנה בעולם: מ- 1.65 טריליון דולר ב- 2015 ל- 1.68 טריליון דולר ב- 2016; הוצאות ההגנה של NATO יגדלו לראשונה מאז 2010; ישראל במקום ה- 7 מקרב 10 המדינות בעלות שיעורי הגידול המהירים ביותר בתקציבי ההגנה ב- 2015 (עם שיעור של 9.90%).

מקינזי (McKinsey): הנתח של פרסום דיגיטלי (באינטרנט ובמובייל) יהיה יותר ממחצית הוצאות הפרסום העולמי שיסתכמו ב- 2.1 טריליון דולר ב- 2019; ב- 2017 יהיה הפרסום הדיגיטלי קטגוריית הפרסום הגדולה ביותר גם יותר מפרסום בטלוויזיה [שנה קודם ממה שהיה צפוי שיקרה].

קספרסקי (Kaspersky Lab): נוכלים בניגריה מנסים לנצל את המלחמה הנמשכת בסוריה כדי להוציא כסף במרמה מהקהילה הבינלאומית השואפת לסייע לאזרחי המדינה; מפיצים מיילים של אזרחים סוריים כביכול המבקשים להיקלט באירופה ולמצוא אפיקים להשקעה של הכסף שיביאו עימם.

מחקר Racial Discrimination in the Sharing Economy  באוני’ הרוורד: סיכוי גדול שאפרו-אמריקנים יופלו (על רקע גזעני) באתר AirBnB; אנשים בעלי שמות ‘הנשמעים לבנים’ זכו לעדיפות רבה יורת מאשר אנשים בעלי שמות הנשמעים ‘שחורים’.

סקר של קספרסקי (Kaspersky Lab): ארבעים-ושמונה אחוזים מהחברות מאמינים שהם יודעים את הזהות והמניע של אלה שמאחורי התקפות DDsS שבוצעו נגדם לאחרונה וכי במרבית המקרים מדובר במתחרים.

בלונדון התקיים תרגיל בן שבוע  Silver Shadow המדמה התקפת סייבר  ונערך ע”י ה- National Crime Agency, NCA  הבריטי ובהשתתפות מומחי אבטחה מה- FBI וה- Europol וגופים נוספים משמונה מדינות; משה”ח הבריטי מימן את התרגיל.

מכון מחקר כלכלי בדרום קוריאה: הוצאות הפרסום במובייל במדינה גדלו פי 1,800 מאז שנת 2010 בעיר בשל השימוש הנרחב בסמרטפונים ופלטפורמות מובייל מתקדמות; ב- 2015 הסתכמו ההוצאות ב- 798 מיליון דולר.

חברות אבטחה: פושעי סייבר תוקפים יותר ויותר מכשירי Apple וב- 2016 יהיה גידול בהתקפות על מערכות ההפעלה שלה; סימנטק: כמויות הנוזקה נגד iOS יותר מהכפילו עצמן ב- 2015.

Google Ventures (זרוע ההשקעות של Alphabet) מקטינה השקעותיה בחברות הזנק בשלב הסיד כי “יש פחות הזדמנויות שם” ופונה להשקיע בחברות יותר בשלות; ב- 2015 החברה ביצעה פחות השקעות בטווח של $100,000-$300,000 .

לבנון: לאחר שנדחה פרסום תוצאות המכרז הסלולרי במדינה (בהתערבות מועצת השורא), עם הגיע מועד-היעד מתגלים קשיים בקבה”ח בקבינט בנושא; משרד התקשורת שוקל להאריך ב- 3-6 חודשים את ההסכמים עם שתי החברות המתפעלות בשנים האחרונות או שהמדינה עצמה תפעיל את שתי חברות הסלולר.

בג”ץ הורה היום (13.12.2015) לשירות בתי-הסוהר (שב”ס) להודיע בתוך 30 יום האם בכל-זאת יאפשר למרואן ברגותי להתראיין לגידי וייץ מ”הארץ” (בעקבות הסכמת ברגותי לראיון); קודם לכן השב”ס דחה בקשה זו של ברגותי משום שלא הגיש ‘בקשה מתאימה’ לשב”ס; עם קבלת תשובת השב”ס יחליט בג”ץ בנושא.

בג”ץ דחה היום (13.12.2015) בקשת ערעור על החלטות בית-משפט לתביעות קטנות ובימ”ש מחוזי בנושא “שליחת מסרונים הכוללים פרסומת לנייד של המבקש שלא כדין”; המבקש – עו”ד במקצועו – יישא בהוצאות בסך 3,000 ש”ח לטובת אוצר המדינה.

בג”ץ קיבל היום (13.12.2015) בקשת ערעור של חברת אירוטל  בתביעתה נגד סלקום, פלאפון ופרטנר; הערעור הוא על החלטת בימ”ש מחוזי בה נדחתה בחלקה בקשת אירוטל להגשת ראיות נוספות בתביעתה בנושא פטנט שעניינו מערכת טלפונית בתשלום מראש (Prepaid telephone system); החברה תגיש את חוו”ד של פרופ’ יצחק בירק אך גם תשלם לנתבעות הוצאות של 75,000 ₪ ללא קשר לתוצאות הסופיות של התהליך.

להלן ריכוז המכרזים/הפטורים ממכרזים/בקשות לקבלת מידע שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

וועדת הפטור ממכרז הממשלתית אישרה בקשת משרד הבריאות להתקשרות בפטור ממכרז עם חברת HP לתמיכה ותחזוקה של מערכת נמ”ר (ניהול מרכזים רפואיים); ההתקשרות לתקופה של שנתיים בהיקף 27.14 מיליון ₪ כולל מע”מ.

וועדת הפטור ממכרז הממשלתית אישרה התקשרות (בפטור ממכרז) של משרד הכלכלה עם Cisco Systems ישראל וקרן קמ”ח (קידום מקצועי חרדי) לביצוע מיזם משותף לשילוב האוכלוסייה החרדית בענף ההיי-טק לתקופה של כ- 4.5 שנים בהיקף 20.8 מיליון ₪ (חלקה של המדינה – מחצית מהסכום).

המשרד לשוויון חברתי/מטה המיזם הלאומי “ישראל דיגיטלית” פירסם מכרז פומבי לשירותי ייעוץ בנושא טכנו פדגוגיה: ייעוץ בנושא התאמת תורת החינוך לעידן הטכנולוגיה המתקדמת בשטחי הפעולה השונים בהן פועלת הממשלה.

באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של משרד הכלכלה עם העמותה הממשלתית מתימו”פ (מרכז התעשייה הישראלית למחקר ופיתוח) לצורך אספקת שירותים עבור המדען הראשי; ההתקשרות בהיקף 44.7 מיליון ₪ לתקופה של שנה או עד להטמעת פעילות מתימו”פ במסגרת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (שתפעל מ- 1.1.2016) ופירוק מתימו”פ.

משרד התיירות ורשות התקשוב הממשלתי במשרד רוה”מ הכריזו על תחרות פיתוח יישומונים לקידום התיירות בישראל; ההאקאתון בהשתתפות עד 20 צוותים נבחרים יתקיים במשך 24  שעות בפברואר הקרוב כחלק מכנס התיירות הבינלאומי ITMT 2016; היישומונים יתבססו על מאגר מידע תיירותי חדש שיושק במהלך ינואר .2016