סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (שהסתיים ב- 16 באפריל 2016)

22:35 16.04.2016

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בבית-המשפט העליון (בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים) התחייב משרד התקשורת בחודש פברואר 2016 כי “יפעל לאסדרה כללית של שירותי שיחות הגוביינא הניתנים על ידי חברות הסלולר וייבחן את סוגיית התשלומים הנגבים עבור שירות זה”.

■ משרד התקשורת מפרסם ב- 11.4 מסמך מיום 4.4 שכותרתו “מנגנון בדיקה ועדכון תחזית הביקושים לצורך עדכון תעריפי השוק הסיטונאי לשנים 2017 ו- 2018 – שימוע”; המועד האחרון להתייחסות: 21.4.2016 לסמנכ”ל בכיר כלכלה הרן לבאות.

■ הדיון שנקבע ליום שלישי הקרוב (12.4) בעניין עתירה מנהלית של בזק נגד ועדת המכרזים של רשות האוכלוסין וההגירה ונגד משרד האוצר/החשכ”ל – “בוטל, לבקשת הצדדים”; בתשובה לשאלת Read IT Now הודיעה בזק: מועד הגשת המכרז נדחה ולפיכך הסכימה החברה לביטול הדיון מחרתיים.

■ בזק בדיווח לבורסה ולרשות לניי”ע: הוגשה תובענה (ובקשה לאישורה כתובענה ייצוגית) לביהמ”ש המחוזי  נגד YES; האפשרות ל”הקפאת” מנוי לתקופה מינימלית של חודש [עפ”י הסכם ההתקשרות של החברה עם הלקוחות] היא תנאי מקפח ובלתי סביר בחוזה אחיד; לקוחות המתקשרים טלפונית יכולים לקבל תקופת הקפאה קצרה יותר מ- 30 יום.

■ תחקיר ‘בזק’ של ערוץ 10 הערב (16.4): שלמה כפיר, בן 70, משמש כ- 20 שנה כיו”ר הוועד, בעל תנאים של סמנכ”ל עם 18 משכורות בשנה עם שכר של יותר מ- 70,000 ₪ לחודש ורכב לא מגולם; בשנתיים האחרונות הופסקה העסקת 891 עובדים; ב’בזק’ מקבלים קביעות אחרי שבע שנים בלבד; בהסכם הקיבוצי 2015 של הוועד עם ההנהלה ויתר הוועד על מרכיב ה’איתנות הפיננסית’: “יש זהות אינטרסים בין הוועד להנהלה כדי לשמור על האינטרסים של עובדי דור א'”; בזק: “כל הטענות מגמתיות ומוצגות באופן מעוות”.

■ דו”ח של Consumer Intelligence Research Partners: הנתח של Apple במכירות iPhone הולך וקטן כיוון שיותר אנשים מעדיפים לרכוש ישירות מחברות הטלקום/קמעונאים צד ג’; רק 11% מרוכשי אייפונים ב- 2015 בארה”ב עשו זאת ישירות מאפל לעומת 16% ב- 2014.

■ חברת השירותים הפיננסים BTIG: מחזורי שדרוג ארוכים יותר של אייפונים בקרב צרכנים יפגעו בהכנסות ובמחיר המנייה של Apple בשנים 2016-2017; מחזורי השדרוג של כלל הסמרטפונים היו ארוכים יותר ברבע הרביעי של 2015 וצפויים להיות אף ארוכים יותר ברבע הראשון השנה.

■ אימרקטר: Facebook ממשיכה להיות הרשת החברתית הגדולה ביותר במרבית השווקים (להוציא את סין, רוסיה ומספר מדינות נוספות); הפופולריות של פלטפורמות חברתיות אחרות גדלה במהירות אולם אנשים מאמצים אותן לצד המשך השימוש בפייסבוק.

■ הרגולטור בבריטניה [Competition and Markets Authority, CMA] מתנגד למיזוג בין חברות הטלקום Hutchison 3G UK (או Three) ו- Telefónica UK (או O2); המיזוג עלול לגרום ל”נזק לטווח ארוך לשוק הטלקום הנייד” אם יישארו רק 3 חברות סלולר במדינה ו”ימנע בצורה משמעותית תחרות יעילה בשוק הסלולר הקמעונאי והסיטונאי בבריטניה”.

■ חברת המחקר IDC: ברבע הראשון של 2016 נמשכה הירידה במכירות המחשבים האישיים; ירידה של 11.5%(-) ל- 60.6 מיליון יחידות; בארה”ב – ירידה של 5.8%(-) ל- 13.6 מיליון יחידות.

■ גרטנר: ברבע הראשון של 2016 נמשכה הירידה במכירות המחשבים האישיים; ירידה של 9.6%(-) ל- 64.8 מיליון יחידות; הרבעון השישי ברציפות של ירידות; בפעם הראשונה מאז 2007 שהמכירות ירדו אל פחות מ- 65 מיליון יחידות.

■  היום (12.4) הוא יום Equal Pay Day  בארה”ב המסמל כמה נדרש מנשים לעבוד בשנה החדשה כדי להרוויח מה שהגברים הרוויחו בשנה הקודמת; פייסבוק ומיקרוסופט טוענות (כ”א בנפרד) שאצלן שכר הגברים והנשים – שווה; חברת ההשקעות Arjuna Capital (המשתייכת לחברת Baldwin Brothers) לחצה על 9 חברות טכנולוגיה גדולות לחשוף את נתונים השכר בין המגדרים.

■ הסנטורית הדמוקרטית מקליפורניה דיאן פיינשטיין תודרכה כבר ולסנטור הרפובליקני Richard Burr  יו”ר וועדת המודיעין פירסמו אמש (13.4) את נוסח הצעת החוק שיגביל שימוש בהצפנה על טכנולוגיה צרכנית וידרוש מהיצרניות לסייע לרשויות אכיפת החוק בנושא [Compliance of Court Orders Act, 2016]. מדובר באותו נוסח של מסמך בן 3 דפים שפורסם באחד האתרים לפני שבוע (7.4).

■ וושינגטון פוסט: ה- FBI הצליח לפרוץ לאייפון מסן ברנרדינו בעזרת האקרים מקצועיים (‘ציידי נקודות תורפה ופרצות’, תמורת תשלום חד-פעמי) שניצלו  zero-day exploit ובאג תוכנה שלא היה ידוע עד כה; לאחר מכן נוצרה חומרה בעזרתה פוצח המספר זיהוי האישי PIN  בן 4 הספרות מבלי שיופעל מנגנון האבטחה שימחק את המידע; החוקרים הוציאו מהמכשיר מידע רלבנטי.

■ סיסקו: מנהלים בכירים כבר לא רואים באבטחת סייבר רק ככלי להקטנת סיכונים אלא כיוזמה אסטרטגית עסקית לצמיחה תחרותית שתסייע לעסקים.

■ סוכנות הביון הראשית של ארה”ב – ה- Office of the Director of National Intelligence, ODNI – מחפשת לראשונה מנמ”ר: מבקשת שיעביר את מערכות ה- legacy IT לענן וישפר את שיתופיות המידע עם סוכנויות מודיעין פדרליות אחרות.

■ מצלמות האבטחה במעגל סגור של הרכבת הקלה במטרופולין ניו ג’רזי לא רק מצלמות אלא גם מקליטות שיחות של אלפי הנוסעים על הרציפים במטרה להילחם בפשיעה; חסידי השמירה על הפרטיות קוראים לתופעה “חדירה מונומנטלית לפרטיות”; מוקדם יותר החודש נתלו מודעות המצביעות על כך שהמערכת גם מקליטה קולות אך מעריכים כי התופעה החלה כבר אשתקד.

■ מחקר חדש של תאגיד ראנד [RAND Corporation]: כרבע מהבגירים האמריקנים אומרים כי בשנה שחלפה דווח להם שמידע אישי שלהם היה חלק מאירוע כשל אבטחה; רק 11% מתוכם הפסיקו להיות בקשר עם החברה שנפגעה ע”י האקרים והייתה המקור לכשל האבטחה.

■ דיווח: מיקרוסופט הגישה היום (חמישי, 14.4) בבית-משפט פדרלי בסיאטל תביעה משפטית נגד משרד המשפטים האמריקני; קריאת תיגר על זכות המימשל למנוע מחברות טכנולוגיה לדווח ללקוחותיהן שנתונים לגביהם נבדקו בידי סוכנים פדרלים.

■ דיווח: ה- FBI טרם מצא מידע משמעותי ב- iPhone 5c  של הרוצח מסן ברנרדינו שנפרץ; הארגון עדיין מנתח את החומר.

■ דיווח: חברה אמריקנית (ששמה לא פורסם) הפסידה אשתקד כ- 100 מיליון דולר להונאת דוא”ל:  עבריינית יצרו כתובת מזוייפת המתחזית להיות כתובת לגיטימית של אחד מספקיה.

■ חבר הקונגרס הרפובליקני Lou Barletta בדיון בבית-הנבחרים: פקידי מימשל סבורים שהמדינה אינה ערוכה להתקפות סייבר העלולות להשבית רשתות חשמל באיזורים נרחבים למשך שבועות; מומחי אבטחה מדברים על השבתות של מספר חודשים.

■ חוקרי אבטחת סייבר ב- IBM: נוזקה חדשה משתמשת בדוא”ל לפנייה את בעלי חשבונות עסקיים בבנקים וגרמה לנזק של 4 מיליון דולר בבנקים בארה”ב ובקנדה.

■ דו”ח של SecurityScorecard: מצב אבטחת הסייבר של משרדי הממשלה בארה”ב גרוע יותר מכל תעשייה אחרת במדינה.

■ אקסנצ’ר: ב- 2016 יימשך הגידול בהשקעות ה- Fintech העולמיות; ברבע הראשון של השנה חל גידול של 67% ל- 5.3 מיליארד דולר; 62% מההשקעות – באירופה ובאסיה.

■ אתר החדשות Oregonlive: חברת Intel מתכוונת לקצץ אלפי מישרות באביב זה כשבמספר מחלקות תהיה ירידה דו-ספרתית במספר העובדים; החברה פיטרה אשתקד יותר מ- 1,100 עובדים; החברה גם תבצע קונסולידציה של מספר פעילויות ולסגור מספר יחידות בעקבות רכישות שביצעה.

■ סידרת רעידות האדמה בדרום מערב יפן בסוף השבוע גבתה חיי אדם וגם פגעה בשרשרת האספקה  בתחום האלקטרוניקה; בין החברות שנפגעו: חברת Sony, חברת Mitsubishi Electric ויצרנית השבבים Renesas.

■ חברת Apple הודיעה לבית-המשפט בניו יורק [בו מתנהל משפט נגד סוחר סמים והמימשל ביקש לצוות על אפל לסייע בחדירה למכשיר הסלולר שלו] כי ה- FBI “נכשל לחלוטין” להוכיח כי הוא זקוק לעזרתה של החברה בפריצה לאייפונים.

■ סוכנויות ביון גרמניות מעריכות כי אפשרי שאדוארד סנודן פעל תחת השפעה של המימשל הרוסי שרצה – בעצם פרסום ההדלפות – לתקוע טריז בין ארצות הברית לבעלות בריתה במערב אירופה.

■ חברת המחקר IDC: נטישת בריטניה את האיחוד האירופי [“Brexit”] – אם יוחלט על כך במשאל עם שייערך בממלכה ב- 23.6 – יהיה בעל השלכות רבות יותר על הוצאות ה- IT בבריטניה מאשר בשאר מדינות האיחוד האירופי.

■ היועץ המשפטי הראשי של Microsoft בפוסט בבלוג: התביעה של החברה נגד מדיניות ממשלת ארה”ב למעטה סודיות על בקשות משפטיות לנתוני לקוחות עסקיים שנאגרו בשרתי החברה – נובעת בעיקר מדאגות עסקיות של מיקרוסופט

■ חברת comScore: במשך ארבעה חודשים רצופים נרשמה ירידה בזמן השימוש במכשירים נייחים לגישה לאינטרנט לעומת הזמן המוקדש לכך באמצעות מכשירים ניידים.

■ דיווח: הנהלת אוניברסיטת UC Davis בקליפורניה שילמה יותר מ- 175,000 דולרים ליועצים כדי ש”יעלימו’ מהאינטרנט תוצאות חיפוש לגבי אירוע מ- 2011 בו רוססו סטודנטים מפגינים שלווים בגז פלפל מטווח קרוב ע”י שוטרים בקמפוס.

■ סוכנות הידיעות רויטרס: הכורדים בצפון עיראק חנכו שם מתחם חדש [domain name] בעל הסיומת (.krd ) שזכו בו ב- 2013 ע”י ארגון Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, ICANN; איראן הביעה מחאה רשמית על כך בפני ICANN.

להלן ריכוז המכרזים/הפטורים ממכרזים/בקשות לקבלת מידע שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ משרד האוצר/מינהל הרכש הממשלתי הודיע היום על דחיית  מועד מענה עורך המכרז לשאלות הבהרה במכרז המרכזי מממ 2016-1 לאספקת שירותי סלולר )רט”ן) למשרדי הממשלה מהיום ל- 21.4; המועד האחרון להגשת הצעות לתיבת המכרזים במכרז זה נדחה מ- 16.5 ל- 31.5.

■ פרסום ראשון: מכרז חדש של משרד האוצר/מינהל הרכב הממשלתי (1/2016) המתפרסם היום: מכרז לרכבי שרד לשרי הממשלה.

■ פרסום ראשון: מכרז חדש של משרד האוצר/מינהל הרכש הממשלתי (6/2016) המתפרסם היום: מכרז למתן שירותי ניטור, אחזור וניתוח מידע עבור משרדי הממשלה.

■ משרד החוץ/אגף תקשורת והסברה: מכרז ליועץ אינטרנט ומרחב מקוון בפרסית; המכרז מופנה למועמדים דוברי פרסית ברמה של שפת אם ודוברי עברית ואנגלית ברמה גבוהה, בעלי שליטה מלאה בכתיבה, תרגום, ניסוח ועריכה בפרסית (המציע ייבחן ויידרש להפגין יכולת ביטוי גבוהה בכתב בפרסית), בעלי ניסיון ביעוץ במרחב המקוון (אינטרנט ומדיה חדשה כמו כתיבה עיתונאית/בלוג) לרבות ניהול, עריכה ויצירה של תוכן, כולל תרגום חומרים מאנגלית ועברית לפרסית, ובעלי היכרות עם יעדי ההסברה של ישראל.

■ משרד האוצר: מכרז למתן שירותי ניו מדיה ודיגיטל (לרבות אינטרנט, פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ויוטיוב) ליישום  מדיניותה ויעדיה של יחידת דוברות וההסברה: בימים אלו מקודמים במשרד האוצר במקביל מספר מהלכים מרכזיים ורפורמות בעלי חשיבות גבוהה ברמה המשקית: מהלכים בתחום הדיור, סוגיית מתווה הגז, יוקר המחיה, קידום התחרות במשק, הפרטת תעש, רפורמה מול המערכת הבנקאית, רפורמה בחברת החשמל והנמלים, תקציב המדינה לשנת 2017 וחוק ההסדרים, חקיקה שוטפת, החלטות ממשלה שוטפות ופעילות שוטפת.

■ משרד התקשורת: מכרז למתן שירותי יעוץ למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין לשם הכנת מכרז חדש לבחירת הגוף המשדר את שידורי הכנסת.

■ משרד המשפטים/אגף מערכות מידע: מכרז לאספקה, הטמעה ותחזוקה של ממשקי לייזר ורדיו לקישור בין רשתות תקשורת מחשבים.