סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 19 באוגוסט 2016)

17:10 19.08.2016

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ ממונה חדשה במשרד התקשורת על חוק חופש המידע: טלי פלג [במשרד מנכ”ל המשרד שלמה פילבר]; קודמיה בתפקיד: ד”ר יחיאל שבי (המשמש כדובר המשרד) ולפניו איתן כסיף (סגן מנהל אגף בכיר פיקוח ואכיפה ורכז נגישות לאנשים עם מוגבלויות וממונה שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות).

■ בג”ץ דחה עתירה של חב’ ענק הבטיחות נגד משרד התקשורת שביטל פטור מאישור סוג ורישיון סחר לגבי סחר במגברים סלולריים שהעניק לחברה; קבע שהאישור ניתן בטעות, שהוא גם בלתי חוקי וגם עלול לפגוע באינטרס הציבורי.

■ העליון דחה בקשת ערעור של המדינה על החלטות שתי ערכאות משפטיות; קבע שלא תוכל להחזיק במחשבים ובסמרטפונים עד תום החקירה.

■ הוט הודיעה לבורסה ולרשות לני”ע כי לאחרונה הוגשה נגדה במחוזי בב”ש תביעה לפיה היא מחייבת לקוחות עבור הזמנות תכנים ב-VOD ; הקבוצה המיוצגת כוללת, לטענת התובע, את כל לקוחות החברה שחוייבו בגין הזמנות בתשלום שלא כדין, ומוערכת בכ- 400,000 לקוחות; היקף התביעה הייצוגית: כ- 338 מיליון ₪ ב- 7 השנים שקדמו להגשת התביעה; הוט “לומדת את פרטי הבקשה לאשר התובענה כייצוגית”.

■ סקר Kaspersky Labs 2016 Corporate IT Security Risks: ארגונים גדולים המעסיקים מס’ מצומצם של מומחי אבטחה חיצוניים בהיקף מלא משלמים כמעט פי שלושה כדי להתאושש מהתקפת סייבר לעומת ארגונים בעלי מומחיות בתוך הארגון.

■ ג’וניפר ריסרץ’: השקעות הון סיכון בטכנולוגיות Blockchain ובחברות Bitcoin במחצית הראשונה של 2016 הסתכמו ב- 290 מיליון דולר; בכלל זה: 30 חברות הזנק שקיבלו מימון בתקופה זו.

■ דיווח: באיראן חוקרים האם סידרה של שריפות ופיצוצים בתעשיית הנפט והגז במדינה (שגרמה למותו של אדם ולנזק רב) נגרמה כתוצאה מהתקפת סייבר.

■ מחקר חדש של IBM: ביג דאטה ואנליטיקה יכולים לסייע בזיהוי מקורות אפשריים של זיהום מזון (דוגמת סלמונלה, חיידקי E. Coli ונגיפי norovirus) ומחלות בעקבות הזיהום.

■ וול סטריט ג’ורנל: חברת הביקורת, המס והייעוץ PwC (פרייסווטרהאוס קופרס) בארה”ב ניצבת בפני שלושה משפטים העלולים לפגוע בתפקודה; תביעות בהיקפי מיליארדי דולרים נגדה בגין ביצוע ביקורות רשלניות לכאורה.

■ רויטרס: חב’ Twitter מכחישה נמרצות שמועות כאילו תפסיק השירותים שלה ב- 2017.

אחוז העובדים ממוצא שחור והיספאני בקרב עובדיIntel  השתנה רק מעט ב- 18 החודשים מאז התחייבה החברה להגדיל את הגיוון  [diversity] של עובדיה; עם זאת חל גידול במספר המנהלים ממוצא שחור והיספאני.

■ סקר של YouGov: מאז ההשקה, ההכנסות משחקני Pokémon Go  מסתכמות ביותר מ- 250 מיליון דולר וצפויות לחצות את ה- 1 מיליארד דולר; 11 מיליון משתמשים כיום בארה”ב ובבריטניה.

■ Digitimes Research: גידול רבעוני ושנתי במכירות הסמרטפונים של יצרנים סיניים; המכירות שלהם – 44.1% מכלל מכירות הטלפונים החכמים העולמיות.

■ נתונים חדשים של Kantar Worldpanel ComTech: מכירות סמרטפונים מבוססי מע’ ההפעלה iOS – גידול בארה”ב ובשווקים העיקריים באירופה לעומת ירידה בסין.

■ טרנדפורס: מכירות ה- Notebook העולמיות במחצית הראשונה של 2016 ירדו ב- 4%(-) ל- 74.18 מיליון; את השוק מובילה Lenovo ואחריה HP ו- Dell.

■ The Global mobile Suppliers Association, GSA: נכון לסוף 7/2016 יש בעולם 521 רשתות LTE ב- 170 מדינות; הנתון צפוי לגדול ל- 560 רשתות בסוף השנה.

■ Kaspersky Labs: ברבע השני של 2016 חל גידול של 15.6% בהתקפות נוזקה פיננסית [financial malware]; תורכיה – המדינה המותקפת ביותר ע”י סוג זה של נוזקה ואחריה רוסיה וברזיל.

■ Kaspersky Labs: הבדלים בין מה שילדים מגדירים כאיומים המקוונים המובילים עליהם [פורנוגרפיה, וירוסים, גניבת חשבונות, תוכן שרי באתרים תמונות אלימות] לעומת מה שהוריהם סבורים שהם האיומים המקוונים המובילים על הילדים [פורנוגרפיה, אתרי סמים/אלכוהול, תמונות אלימות, הידבקות בוירוסים והתמכרות לאינטרנט].

■ ארגון American Association of Advertising Agencies [או 4A’s]: יותר מ- 50% מהנשים במגזר הפרסום חוו הטרדות מיניות; בעקבות מקרים שפורסמו לאחרונה, נשים מוכנות יותר לדבר כיום על הבעייה; 42% מהנשים לא שותפו בדיוני קבלת החלטות מקצועיים בשל אפלייה.

■ דו”ח Global State of Mobile Networks של OpenSignal: ישראל במקום השלישי [אחרי דרום קוריאה ויפן] ברשימת המדינות בהן שירותי דור שלישי [3G] זמינים 93% מהזמן או יותר [בישראל – 95.23%]; ארה”ב במקום ה- 17; בדירוג המהירות הכוללת שהמשתמשים חווים ברשתות הנתונים מדורגת רק עם 12.60 Mbps [לעומת דרום קוריאה בראש עם 31.34 Mbps]; בדירוג משך זמן החיבור לרשתות WiFi לעומת רשתות סלולר: רק עם 49.91% [לעומת הולנד בראש עם 70.05%] ומקדימות אותה 5 מדינות ערביות.

■ ה- Clinton Foundation שכר שירותי חב’ האבטחה FireEye לבדיקת החשדות כי האקרים פרצו אליו למרות שעד כה לא פורסם ברשת מידע כלשהו של המוסד.

■ דו”ח מומחים שהוגש למועצת הביטחון של האו”ם: לוחמי דאעש שבים לארצותיהם שם הם משתמשים ב- Dark Net או במסרים מוצפנים ששירותי ביון מערביים אינם מצליחים לפענח.

■ אתר סוכנות הביון האמריקנית ה- NSA הושבת במשך יומיים; ההסבר הרשמי: “בעייה טכנית” הקשורה למזג אוויר קשה ששרר באיזור מטה הארגון. לא נמסר מה טיבה של “הבעייה הטכנית”.

■ יום הבחירות: יותר ויותר חב’ טכנולוגיה בארה”ב נענו לקריאה והכריזו כי יעניקו יום חופשה לעובדיהן במהלך יום הבחירות ב- 8 בנובמבר 2016 [בארה”ב יום הבחירות אינו יום שבתון כבישראל].

■ סטרטג’י אנליטיקס: היקף שוק הסמרטפונים בהודו 16 מיליארד דולר, 800 דגמים מוצעים לציבור; 44% מבעלי הטלפונים החכמים צפויים להחליפם בחצי השנה הקרובה כשאיכות הסוללה והמצלמה – הגורמים העיקריים בבחירת הדגם הנרכש.

■ הנציבות האירופית מציעה מינימום של 25 שנים לרישיונות תדרים כדי להגביר ודאות ההשקעה בידי החברות המפעילות.

■ אנליסט בכיר ב- Oppenheimer & Co: ה- iPhone 7 ככל הנראה לא יגרום למשתמשי אייפון כיום לשדרג מוקדם יותר את מכשיריהם או ליותר משתמשי אנדרואיד לנטוש ולעבור לאייפון; צופה ירידה של 6.4%(-) במכירות האייפונים ל- 197 מיליון יחידות בשנה הפיסקלית 2017 [שמתחילה ב- 25.9.2016]; הערכת הקונצנזוס דווקא לגידול של 5.5% ל- 221 מיליון מכשירים.

■ גרטנר: 5 מ- 10 יצרני הסלולר המובילים בעולם הגדילו מכירותיהם ברבע השני של 2016; המכירות העולמיות של סמרטפונים גדלו ב- 4.3% ברבע השני ל- 344 מיליון יחידות; מכירות כלל הסלולר ירדו ב- 0.5%(-).

■ טוויטר משעה חשבונות המעודדים טרור; מאמצע 2015 ועד תחילת 2016 הישעתה 135,000 חשבונות כאלו והיום הודיעה כי הישעתה עוד 235,000 חשבונות, בסה”כ 360,000 חשבונות; מס’ ההשעיות מידי יום גדול ב- 80% לעומת שנה קודם לכן ויש גידול בהן במיוחד לאחר אירועי טרור גדולים; בשנתיים האחרונות ירידה של 45%(-) בשימוש של דאעש בטוויטר; שליש מהחשבונות החשודים מאותרים באמצעות אלגוריתמים והיתר – ע”י עבודת אנשי טוויטר.

להלן ריכוז המכרזים/הפטורים ממכרזים/בקשות לקבלת מידע שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ האוצר: נכון ל- 8/2016 מערכת מרכב”ה הוטמעה כמעט בכל משרדי הממשלה; בוחנים כעת “התאמתה לעידן החדש בו ייקבעו  מטרות ויעדים חדשים”; יחידת מרכב”ה מבצעת בעת ובעונה אחת עשרות פרוייקטים טכנולוגיית ברמות מורכבות ובהיקפים שונים. ההיקף הכספי של הפרוייקטים המבוצעים ע”י היחידה מגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה.

■ מכרז חדש של בנק ישראל המתפרסם היום: מכרז פומבי עם הליך תחרותי נוסף להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכת לשיתוף נתוני אשראי וחבילות עבודה נלוות. המערכת מיועדת לריכוז ולהעברת מידע בנושא אשראי של לקוחות קמעונאיים, בהתאם לחוק נתוני אשראי התשע”ו – 2016.

■ מכרז חדש של המוסד לביטוח לאומי המתפרסם היום: מכרז להקמת מוקד טלפוני ייעודי לתכנית חיסכון ילדים.