סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 18 במאי 2018)

16:39 18.05.2018

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ ערוץ יהודי ישראלי בע”מ [ערוץ 20] הגיש היום (17.5) בבית-המשפט המחוזי בירושלים עתירה מינהלית (עת”מ) נגד ד”ר יפעת בן-חי שגב יו”ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווייןמשרד התקשורת) ואח’; טרם פורסם הנוסח המלא של העתירה.

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים (לשעבר, רמו”ט) קוראת לבעלי אפליקציות בתחום הגנת הפרטיות להציע את רעיונותיהם להצגה במסגרת כנס הגנת הפרטיות השנתי הראשון שתערוך הרשות (7.6.18): “המטרה העיקרית היא לחשוף טכנולוגיות ופתרונות המשמשים למימוש זכויות בתחום הגנת הפרטיות כגון: הצגת הודעות למשתמש לצורך קבלת הסכמתו לשימוש במידע אישי שלו; מנגנוני ניהול תכנית פרטיות ארגונית; ניהול הסכמות מפורט של משתמש מול שחקנים שונים או בהתקנים שונים של אותו משתמש; מנגנוני מתן זכות עיון למשתמש במידע על עצמו וכו’.”

משרד התקשורת מפרסם הבוקר (16.5) את נתח השוק של חברת “בזק” בתחום הטלפוניה הפנים-ארצית הנייחת לתקופה 6/2016 – 12/2017  [המשרד מודד את נתח השוק של בזק בתחום הטלפוניה הפנים-ארצית הנייחת לצורך יישום מדיניותו ובכלל כך לצורך קביעת שיעור ההנחה המירבי בבוא המשרד לבחון בקשות של בזק לאישור סלי תשלומים חלופיים. נתחי השוק נמדדים בתדירות תלת חודשית על סמך נתונים שמעבירים כלל בעלי הרישיון לאספקת שירותי טלפוניה נייחת. זאת עפ”י המלצות הוועדה לגיבוש המלצות מפורטות בדבר מדיניות וכללי התחרות בתחום התקשורת בישראל (ועדת גרונאו) – מדידה נפרדת לקווים רגילים (בדידים) ומדידה נפרדת לצירי קווים].

■ עסוקים מאוד בימים האחרונים בסביבת שר התקשורת בכל הקשור לתקשורת: ציוצים שנכתבים ואחר כך נמחקים; הודעה רשמית לעיתונות ביום א’ (13.5) בבוקר שמשרד התקשורת מברך את נטע ברזילי על זכייתה; מינוי “צוותים” במשרד כבר ביום א’ (13.5) בבוקר והשיא: הודעה רשמית לתקשורת של דובר המשרד (ג’, 15.5 בערב): “בעקבות הפרסומים שראש מטה שר התקשורת שירלי שיף אינה עוסקת בתקשורת השר: שר התקשורת איוב קרא, מבהיר באופן חד משמעי שהפרסומים אינם נכונים. גב’ שיף ממשיכה בתפקידה כראש מטה השר לרבות אחריות על תקשורת השר”.

השידור הציבורי: היום (ג’, 15.5.2018) לפני שנה החל “כאן” – תאגיד השידור הישראלי שהוקם במקום רשות השידור את שידורי הטלביזיה והרדיו שלו.

שופט העליון יוסף אלרון הורה היום (15.5) למשטרת ישראל ולרפ”ק צ’ להשיב עד 4.6.2018 על עתירה למתן צו על תנאי וצו מוחלט שהגיש נגדם כאן – תאגיד השידור הישראלי; לא פורסמה מהות העתירה.

דו”ח מחלקת המחקר והמידע (ממ”מ) של הכנסת מצביע על כך שלמערכת מרכב“ה [מחשוב רחבי כולל במשרדי הממשלה] יש 10,163 משתמשים בעלי גישה לשימושי ליבה של המערכת, בהם: 8456 עובדי מדינה בעלי גישה לשימושי ליבה משרדיים של המערכת, דוגמת כספים, מכירות ומשאבי אנוש ועוד 1,518 עובדים שאינם עובדי מדינה (בהם יועצים, אנשי מחשוב, רואי חשבון ועוד) בעלי גישה לשימושי ליבה בהתאם להרשאות לפי תחומי עיסוקם. מכאן שכ- 15% מבעלי הגישה לשימושי ליבה של מרכב”ה אינם עובדי מדינה, אלא מועסקים בהעסקה לא-ישירה.

בדיון בנושא “צעדים למניעת שימוש לרעה במאגרי מידע: מערכת מרכב”ה (לניהול משאבי המדינה) – ישיבת מעקב” בוועדת המדע [בהשתתפות עוזי שר סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר]: עלי קלדרון ממונה הפיקוח ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים: עצם העובדה שמערכת מרכב”ה [מחשוב רחבי כולל במשרדי הממשלה] לא מאפשרת אפילו בדיעבד הגעה לפרטי הכניסות הספציפיות של כל משתמש לקבצים ספציפיים יוצר מצב בו חלקים במערכת לא פועלים כמתחייב מתקנות הגנת הפרטיות.

■ בדיון בנושא “צעדים למניעת שימוש לרעה במאגרי מידע: מערכת מרכב”ה (לניהול משאבי המדינה) – ישיבת מעקב” בוועדת המדע [בהשתתפות עוזי שר סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר]: ראובן אליהו ממונה אבטחה במשרד הבריאות: “עובדים שרוצים לעשות עבירות בתחום אבטחת המידע קשה מאוד לעלות עליהם”.

לפי סעיף 109 לתקנות הכנסת, וועדת הכלכלה מקימה וועדת משנה להסרת החסמים בתקשורת בשפה הערבית; בראש וועדת המשנה יעמוד ח”כ עיסאוי פריג’ ויהיו חברים בה חברי הכנסת דב חנין, רוברט אילטוב ויצחק וקנין.

משרד התקשורת מפרסם הבוקר (13.5) הודעת דוברות רשמית: “משרד התקשורת מברך את נטע ברזילי לרגל זכייתה במקום הראשון באירוויזיון!”; אפשר להבין את שר התקשורת איוב קרא על הציוץ בטוויטר (“אני מצדיע לך”) אבל בהודעה רשמית של המשרד?

■ השאלות בבוקר שאחרי (“היום שאחרי”): האם וועדת השרים לענייני סמלים וטקסים תהיה מופקדת על אירוע האירוויזיון בשנה הבאה? האם יינתן לראש המדינה לשאת דברי ברכה קצרים (14 דקות)? האם לשם כך יידרשו מנחי הטקס לקצר את דבריהם? ומי יתכבד/תתכבד לשבת באמצע השורה הראשונה בקהל?

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים (לשעבר, רמו”ט): קביעת הפרה לחברת מיניפון מכשירי שמיעה בע”מ בגין הפרה של חוק הגנת הפרטיות: “החברה פגעה בפרטיותם של אזרחים ותיקים בכך שהשתמשה בפרטיהם לשם ביצוע דיוור ישיר של שיחות שיווקיות, בלא שפירטה את הפרטים שהחוק מחייב לפרט בעת פנייה בדיוור ישיר”.

בעתירה של אל על נתיבי אוויר לישראל בע”מ וכנפיים אחזקות בע”מ נגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, מינהל רשות התעופה האזרחית, שר התחבורה וחברת Air India Limited: שופט העליון אורי שהם דחה היום (14.5) בקשה לסיום הליך בלא הסכמה מטעם המשיבים; ” אינני רואה מקום, בשלב זה, להורות על דחיית העתירה על הסף; הדיון בעתירה אמור להתקיים ביום 18.07.2018, והמשיבים יגישו את תגובתם לעתירה עד 14 ימים לפני מועד זה”.

הוגשה אתמול (17.5) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) של אסיר נגד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שרת המשפטים איילת שקד ונציבת שב”ס עופרה קלינגר בנושא מרחב המחייה הנוכחי לאסירים בבית-הכלא; ביהמ”ש מתבקש לחייב את הנתבעים בתשלום 32 מיליון ₪ עבור 17,500 אסירים במדינת ישראל; הת”צ מסתמכת על הדיונים האחרונים שהתקיימו בבג”ץ בנושא.

■ הוגשה היום (16.5) עתירה מינהלית (עת”מ) מטעם ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch נגד שר הפנים ואח’; טרם פורסם כתב הטענות במלואו אולם ככל הנראה העתירה היא בעקבות הודעת המשרד מ- 8.5 כי “שר הפנים אריה דרעי החליט שלא לאשר את המשך שהייתו בישראל של עומר שאקיר פעיל הארגון  בשל פעילותו נגד ישראל. לפיכך, על עומר שאקיר לעזוב את ישראל בתוך 14 יום”.

סקר בינ”ל חדש של IBM העולמית המתפרסם היום (16.5): כ- 60% מארגונים שנסקרו רואים בהוראות ה- General Data Protection Regulation, GDPR החדשות הזדמנות לשיפור הפרטיות, האבטחה וניהול נתונים או כזרז למודלים עסקיים חדשים יותר מאשר רק נושא של תאימות [compliance] או מכשול לפעילות השוטפת.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד האוצר/אגף מערכות מידע המתפרסם היום (13.5):  מכרז לרכש, התקנה ותחזוקת שרתי BLADE מתוצרת HPE עבור המשרד; המכרז ייערך כמכרז פומבי עם בחינה דו-שלבית; השירותים יכללו אספקת שרתים וכן שירותי אחריות ותחזוקה לאותם השרתים.

משרד התקשורת:  דרוש/ה: מנהל/ת אבטחת מידע.

■ מכרז חדש של משרד הבינוי והשיכון: מכרז להספקת שירותי מיקור חוץ של תפעול ותחזוקת תשתיות מחשוב מרכזיות וציוד קצה בפריסה ארצית: “המשרד מקבל שירותי מיקור חוץ מלאים מזה כשניים עשר שנים מספק חיצוני, חב’ IBM. בתקופה הקרובה יפוג תוקף ההתקשרות עם הספק הנוכחי ומכיוון שכך נערך המשרד להתקשרות חדשה עם ספק במתכונת דומה להתקשרות הקיימת. יחד עם זאת, ההתקשרות החדשה כוללת שינויים ועדכונים הנובעים מהצרכים העדכניים של המשרד, כמו גם מהפקת לקחים שערך המשרד מההתקשרות הקודמת”.

משרד הבריאות מפרסם מכרז חדש (67/2018) לאספקת שירותי מידע עסקי ומעקב איתנות פיננסית לגבי חברות עבור המשרד; מכרז הנושא אותה כותרת (08/2017) פורסם לקראת סוף 2017.