סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 20 בינואר 2017)

09:24 20.01.2017

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ תזכיר חוק של המשרד לביטחון הפנים: חסימת גישה לשירותי בזק לשם מניעת ביצוע עבירות.

■ ישראל במקום ה- 25 בעולם (מתוך 118 מדינות) בדירוג ה- Global Talent Competitiveness Index 2017 Rankings של INSEAD.

■ חוות דעת חדשה של עו”ד נירה לאמעי רכלבסקי היועהמ”ש של הוועדה המשותפת בכנסת לביומטריה: יש לבקש מהרשויות שניהלו את תוכנית המבחן להציג לוועדה את ממצאי הדו”ח המסכם לגבי בדיקות יזומות של העברת מידע למשטרה אשר קיומן צויין בדו”חות הממונה והרשות לניהול המאגר הביומטרי.

■ חוו”ד חדשה של עו”ד נירה לאמעי רכלבסקי היועהמ”ש של הוועדה המשותפת בכנסת לביומטריה: במספר מקומות בהצעת חוק הביומטריה החדש יש לשר סמכות לפרסם צווים ולהתקין תקנות; לפי נוסח הצה”ח, צווים ותקנות אלו לא יובאו לאישור הוועדה המשותפת בכנסת ואפילו לא לוועדת הכנסת ליישומים ביומטריים הפועלת בענייני אבטחת מידע. ברור כי אין מקום לאפשר הבאתם של צוים כאמור ללא אישור וועדות הכנסת וכך בכל מקום בו יש סמכות לשר להתקין חקיקת משנה בתיקון זה.

■ פרופ’ קרין נהון ודורון שקמני פירסמו אתמול (א’ 15.7) קריאה לוועדה המשותפת בכנסת בנושא התיעוד הביומטרי “לדרוש מן הגורמים המוסמכים את המידע הרלוונטי על מנת שכל חבר כנסת יוכל לקבל החלטה מושכלת באם אכן נחוץ למדינת ישראל מאגר ביומטרי מרכזי גם במחיר הסיכונים והנזקים שמאגר כזה עלול להביא על המדינה ועל תושביה”.

■ לקראת הדיון בשלישי (17.1)  בכנסת בנושא המאגר הביומטרי פירסמה הרשות לניהול המאגר הביומטרי מסמך בשם “תפוצת תיעוד ביומטרי ומאגרים ביומטריים במדינות ה- OECD”.

■ התנועה לזכויות דיגיטליות (ע”ר) הגישה מסמך בן 110 עמודים: דו”ח מומחים וניתוח הדו”חות המסכמים לתקופת המבחן לגבי המאגר הביומטרי (של הרשות לניהול המאגר הביומטרי) [גירסה מעודכנת הכוללת התייחסות לממצאי דו”ח מבקר המדינה,  לדו”ח הוועדה המייעצת/מפקחת ולהערות הרשות הביומטרית והתייחסות להמלצות שר הפנים עם תום תקופת המבחן).

■ יחידת ממשל זמין (ברשות התקשוב הממשלתי), המפעילה את שירות התשלומים הממשלתי [באמצעותו מתבצעים תשלומים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בשנה], הוסמכה כמדי שנה לתקן אבטחת הנתונים בתעשיית כרטיסי האשראי Payment Cards Industry – Data Security Standard, PCI-DSS; חב’ אבנת אבטחת נתונים ביצעה את בדיקת ההסמכה.

■ הבנק הבינלאומי HSBC הקים מועצה טכנולוגית מייעצת המורכבת ממנכ”לים מרחבי העולם שיתמקדו בדרכים בהן הבנק יכול להרוויח מחדשנות טכנולוגית, מלחימה בפשיעת סייבר ומחיזוק התשתית העולמית שלו; במועצה שני ישראלים: ד”ר קירה רדינסקי ומיקי בודאי.

■ חב’ Samsung Electronics  אישרה אמש כי תקיים מסיבת עיתונאים ב- 23.1.2017 [יום לפני פרסום התוצאות הרבעוניות שלה] בה תדווח על ממצאי החקירה לגבי פרשת התפוצצות סמרטפוני ה- Galaxy Note 7.

■ מכתב גלוי של 70 ארגוני זכויות אדם למארק צוקרברג מייסד Facebook: תהיו ברורים יותר לגבי התוכן שאתם מסירים; במכתב מואשמת פייסבוק ב”צנזורה לא-מידתית (disproportionate censorship) של משתמשי פייסבוק” שאינם-לבנים.

■ הסתיים המחזור השני של Inno-Negev – המאיץ הטכנולוגי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המאיץ פועל ממתחם החדשנות של האוניברסיטה BGU Innovation Lab הממוקם בפארק ההיי-טק הסמוך לאוניברסיטה. תשעת הצוותים שלקחו חלק במחזור הנוכחי הורכבו כולם מסטודנטים, בוגרים, חוקרים וחברי סגל של אב”ג.

■ חוקרים באוני’ בן-גוריון בנגב ות”א פיתחו שיטה לאמת [authenticate verification] חתימות בכתב-יד באמצעות יישומונים בטכ’ לבישה  [wearable] דוגמת שעונים חכמים [Smartwatches] וצמידי כושר [fitness trackers].

■  Julian Assange מייסד WikiLeaks (הנמצא בשגרירות אקוודור בלונדון מאז 2012) מעוניין לנהל מו”מ עם רשויות ארה”ב לגבי הסגרתו למדינה; הצהיר לאחרונה כי יהיה מוכן להיות מוסגר לארה”ב אם ברק אובמה יחון את צ’לסי מנינג שהדליף/פה מסמכים לוויקיליקס.

■ China Oceanwide Holdings Group ו- IDG Capital (שבסיסה בסין) רוכשות את ההוצאה לאור הטכנולוגית IDG (הגוף המפרסם את Computerworld, את PCWorld ומאות פרסומים נוספים); העיסקה כוללת גם את חברת המחקר IDC ואת זרוע ההון סיכון IDG Ventures.

■  שת”פ של כ- 40 סוכנויות ממשלתיות הניב את המפה האינטראקטיבית המקוונת לרגל טקס השבעתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה”ב (Presidential Inauguration 2017). ההערכות נעות בין צפי ל- 700,000 איש ל- 2 מיליון איש. מדובר הן באנשים שיבקשו להשתתף ולצפות בטקס ההשבעה והן במפגינים נגד בחירת הנשיא החדש; חב’ הסלולר האמריקניות הגדילו קיבולת הרשת לרגל הגידול בגודש התעבורה עם הגיעם של המונים לטקס ההשבעה. בעיר הוצבו גם מתקני שידור סלולר ניידים.

■ חמישים עובדי היי-טק הפגינו מול מטה Palantir Technologies בפאלו אלטו מחשש כי היא תקים את מאגר רישום המוסלמים בארה”ב [Muslim registry] לפי רצונו של דונלד טראמפ. חברת ההזנק Palantir מתמחה בתחום כריית נתונים [data mining] ואחד ממייסדי הוא Peter Thiel תומך ותיק בטראמפ ומשמש כיום גם כיועצו.

■ בשולי הכנס השנתי המסורתי של הפורום הכלכלי העולמי [World Economic Forum Annual Meeting 2017] הנערך בימים אלה בדאבוס-קלוסטרס שווייץ העריך John Chambers יו”ר חברת Cisco Systems כי שהנשיאות של טראמפ תהיה טובה לכלכלה האמריקנית. לדבריו, ראשי ארגונים גדולים בארה”ב אופטימיים ומעריכים שהנשיא הנבחר יחזק את הכלכלה האמריקנית ויביא לגידול במספר המועסקים במשק האמריקני.

■ דיווח: חב’ Apple מתכוונת להעלות מחירי יישומונים שלה ב- App Store בבריטניה ב- 25% כתוצאה מה- Brexit; באוקטובר האחרון העלתה מחירי החומרה שלה בבריטניה בשל היחלשות הליש”ט מול הדולר.

■ Mark Zuckerberg מנכ”ל Facebook: החברה מייחסת חשיבות רבה למציאות מדומה [Virtual Reality, VR] כפלטפורמת מחשוב ותשקיע בה סכום של יותר מ- 3 מיליארד דולר במהלך העשור הקרוב.

■ חב’ Hewlett Packard Enterprise, HPE הודיעה כי היא רוכשת את חב’ SimpliVity Corp [חב’ הזנק בתחום אחסון נתונים, שהוקמה ב- 2009] תמורת מיליון דולר בעיסקה שכולה מזומנים.

■ Mark Hurd מנכ”ל Oracle מעריך: 80% מה- Corporate Data Centers   ייעלמו עד 2025; בתוך 8 שנים 80% מה- production applications יעברו לענן.

■ גרטנר: השימוש בסמרטפונים במקום בתגי כניסה מזהים מסורתיים למקומות עבודה [physical access cards] יגדל מבפחות ב- 5% מהארגונים ב- 2016 ל- 20% בשנת 2020.

■ דיווח: ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג’וליאני מונה ע”י הנשיא הנבחר דונלד טראמפ כיועץ סייבר שלו אלא שהסנדלר כנראה הולך יחף: מומחי אבטחה גילו פרצות רבות באתר האינטרנט של חברת הסייבר שהוא עומד כיום בראשה.

■ Pew Research Center: מרבית האמריקנים מאמינים שרוסיה עמדה מאחורי הפריצות למע’ המחשוב של המפלגה הדמוקרטית אבל נחלקים בדעתם האם יש לנקוט בצעדים נוספים נגד רוסיה מעבר למה שהנשיא היוצא ברק אובמה כבר עשה.

■ דו”ח חדש של European Information Technology Observatory, EITO: גידול של 1% בהוצאה הממוצעת במדינות האיחוד האירופי על טכ’ מידע ותקשורת לתושב בשנת 2016, ל- 1,365 אירו; השיעור הרב ביותר – בשווייץ עם 3,240 אירו; בגרמניה – 1,565 אירו; בארה”ב – 2,963 אירו לתושב.

■ Pew Research Center: ל- 77% מהאמריקנים יש כיום סמרטפון; ל- 73% מהאמריקנים יש שירות פס-רחב בביתם; 69% מהאמריקנים הבגירים הם משתמשי מדיה חברתית כיום.

■ סקר של Citrix/Ponemon: שמונים-ושלושה אחוז מהארגונים נמצאים בסיכון אבטחה בשל מורכבויות ארגוניות ומורכבויות IT אצלם; ב- 2016 הושקעו יותר מ- 94 מיליארד דולר בפתרונות אבטחה בארגונים.

■ סקר של Accenture/CTIA: להשקעות בתשתיות דור חמישי [5G] השלכות כלכליות וחברתיות; עשויות ליצור 3 מיליון מישרות חדשות ולתרום 500 מיליארד דולר לתמ”ג האמריקני.

■ אימרקטר: קהל צופי וידיאו דיגיטלי בעולם יגדל ב- 8.2% ב- 2017; יותר מ- 62% ממשתמשי האינטרנט בעולם יצפו השנה בוידיאו דיגיטלי (לעומת 60.8% ב- 2016) כשב- 2020 יגיע השיעור ל- 63.4%.

■ דיווח: Google תרכוש מ- Twitter את Fabric: יחידה שהוקמה ב- 2014 ומסייעת ליותר מ- 580,000 מפתחי מובייל ליצור יישומונים ניידים.

■ משרד המשפטים האמריקני הגיש תביעה נגד Oracle בטענה שהיא מפלה בתחומי השכר (גברים לבנים מרוויחים אצלה יותר) ובהעסקת עובדים חדשים.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ בנק ישראל: מכרז לרכישה של רכיבי תוכנה מתוצרת חברת BlackBerry וכן שירותי תמיכה ותחזוקה.

■ הנהלת בתי-המשפט (הב”ה): מכרז למתן שירותי ייעוץ, פיקוח וליווי פרוייקטים בתחום הטלפוניה והתקשורת.

■ משרד התקשורת: מכרז פנימי לתפקיד מנהל/ת אגף א’ (תכנון והנדסת ספקטרום).