סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 16 בדצמבר 2016)

18:56 17.12.2016

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ עלות ההתקשרות השנתית של משרד התקשורת עם איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] לשנת 2017 עומדת על 318,000 ₪, לפי פטור ממכרז שאושר ב- 15.12.2016.

■ במשרד התקשורת אושר ב- 15.12.2016 פטור ממכרז עם מכון התקנים הישראלי [בהיקף 150,000 ₪ לשנת 2017] “להכנת תקן SIP INTERCONNECT”.

■ משרד התקשורת פירסם תיקון חדש להצעת חוק השידור הציבורי הישראלי.

■ לרגל דיון בוועדת המדע (ב’ 12.12.2016) מפרסם מרכז המחקר והמידע בכנסת את הדו”ח “ניהול מידע וידע בגופי הממשלה – מהלכי מדיניות ודוגמאות ליישום”: נראה כי התפיסה של ניהול ידע שאיננו ממוקד בתיעוד או ביישום ספציפי אלא כראייה מערכתית כוללת, מצויה עדיין בראשית דרכה והטמעתה במשרדי הממשלה; נציגי נציבות שירות המדינה ורשות התקשוב הממשלתי אומרים כי חסם עיקרי לקידום הטמעת מדיניות ממשלתית בתחומי ניהול המידע והידע הוא מחסור בכוח אדם ייעודי לעיסוק בנושא.

■ לרגל דיון בוועדת המדע (ב’ 12.12.2016) מפרסם מרכז המחקר והמידע בכנסת את הדו”ח “ניהול מידע וידע בגופי הממשלה – מהלכי מדיניות ודוגמאות ליישום”: לדברי רשות התקשוב הממשלתי, פרויקט סביבת עבודה רוחבית (סע”ר) פרוס כיום ב-24 משרדי ממשלה ופעיל נכון להיום אצל כ- 1,700 עובדי ממשלה. הפרויקט צפוי להיפרס בעוד משרדים במהלך 2017 וכן היקף המשתמשים במשרדים הקיימים צפוי לגדול בצורה משמעותית.

■ לביהמ”ש המחוזי מרכז הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Alibaba.com Singapore E-Commerce Private Limited בסינגפור: ‘בניגוד להתחייבותה, החברה חושפת פרטי לקוחות שדירגו רכישות באופן אנונימי באופן המאפשר את זיהויים’; ‘חשיפת הפרטים של הלקוחות, בניגוד לבקשתם המפורשת, גורמת לנזקים’.

■ דיגיטיימס ריסרץ’: מכירות הסמרטפונים בסין ברבע השלישי של 2016 היוו 30.9% מכלל מכירות הסמרטפונים בעולם.

■ הסנטור Mark Warner  (שבשנה הבאה יהפוך לנציג הדמוקרטי הבכיר ביותר ב- Senate Intelligence Committee) דורש חקירה בעקבות הדיווח של  Yahoo על פריצה נוספת של האקרים למערכות שלה שאירעה באוגוסט 2013, בנפרד מהמקרה שדווח בספטמבר (בו נפגעו חצי מיליארד חשבונות משתמשים); בפריצה ‘החדשה’ נפגעו חשבונות של יותר ממיליארד משתמשים.

■ בעקבות כשלי האבטחה האחרונים במגזר הארגוני והממשלתי: ביטוח סייבר הוא מוצר הביטוח בעל הגידול המהיר ביותר בארה”ב; PricewaterhouseCoopers: שוק ביטוח הסייבר הארגוני המסתכם כיום ב- 3 מיליארד דולר יגדל ל- 5.7 מיליארד דולר בפרמיות ב- 2020.

■ סקר חדש של National Venture Capital Association , NVCA ושל Deloitte שפורסם הערב בארה”ב: נשים, שחורים ולטינים אינם מיוצגים כיאות בתעשיית ההון סיכון המאופיינת כיום ע”י גברים לבנים בעיקר.

■ Tom Wheeler יו”ר ה- U.S. Federal Communications Commission, FCC בשלוש השנים האחרונות הודיע היום על פרישתו מהתפקיד; יעזוב התפקיד ב- 20.1.2017 (יום השבעתו לנשיאות של דונלד טראמפ).

■ צפרא כץ מנכ”לית-משותפת של  Oracle תצטרף לצוות המעבר של הנשיא הנבחר  של ארה”ב דונלד טראמפ; השתתפה במפגש של טראמפ עם ראשי תעשיית ההיי-טק האמריקנית ב- 14.12.

■ דיווח: הגוף הממשלתי U.S. Election Assistance Commission המפקח ומבקר את תקינות ובטחון מערכות ההצבעה בארה”ב היה בעצמו קורבן להתקפת האקרים בתקופת הבחירות.

■ וול סטריט ג’ורנל: האקרים רוסים ניסו לפרוץ למערכות המחשוב של ה- Republican National Committee באותן טכניקות שהשתמשו בהן בתקופת הבחירות לפרוץ למערכות המחשוב של הדמוקרטים.

■ לפני הפגישה של ראשי ההיי-טק האמריקניים עם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ היום Ginni Rometty מנכ”לית IBM מתחייבת להעסיק עוד 25,000 עובדים ב- 4 השנים הקרובות; 6,000 מתוכם יגוייסו עד סוף 2017; רומטי מצטרפת לצוות של 16 אנשי עסקים מובילים שייעצו לטראמפ בנושא מניעת מישרות מארה”ב למדינות אחרות; בעת הקמפיין שלו תקף טראמפ את יבמ שהיא גורמת להוצאת מישרות מארה”ב בשל ייצור מקצת ממוצריה מחוץ לגבולות המדינה.

■ התוכנית של Intel לפצל את עסקי האבטחה שלה ולקרוא להם בשם McAfee (במקום Intel Security כיום) פנה John McAfee [ביחד עם MGT Capital Investments] לבית-משפט בניו יורק כדי לעצור את המהלך עד שייפתר הסכסוך לגבי שמו; טוען שהוא זכאי לקרוא לחברת האבטחה החדשה שלו בשמו.

■ נתונים חדשים של ה- Federal Reserve/Cash Product Office: כשליש מהטרנזקציות הצרכניות בארה”ב אשתקד היו באמצעות מזומנים (לעומת 40% ב- 2012); הנתח של debit cards היה 27%, של כרטיסי האשראי 21% ושל תשלומים אלקטרוניים – 11%.

■ Tripwire/Dimensional Research: מקצועני טכ’ מידע במגזר ה- HealthCare  הם בעלי ביטחון יתר ביכולותיהם לאיתור כשלי אבטחה ולהתמודד עימם.

■ התחייבויות בהיקף 1 מיליארד דולר לפחות להקמת קרן קלינטק חדשה Breakthrough Energy Ventures; בין התורמים: ביל גייטס (מיקרוסופט), ג’ף בזוס (אמזון), משקיע ההון סיכון וינוד קושלה, ג’ק מה (עלי באבא) ומשקיע ההון סיכון ג’ון דור.

■ במסמך של Facebook לרשות לניירות ערך האמריקנית [The United States Securities and Exchange Commission, SEC]: החברה ביקשה לשנות מבנה המניות באופן שצוקרברג יתרום רוב מניותיו לצדקה אך יישאר בעל השליטה; אנליסטים ופרשנים מעריכים שצוקרברג רוצה להצטרף לעשייה הפוליטית כעת או בעתיד אך לא לוותר על החברה.

■ הילרי קלינטון מזהירה מפני התפשטות “מגיפה (אפידמיה) של חדשות מזוייפות” [‘fake news epidemic’] באינטרנט שהיא בעלת “תוצאות בעולם האמיתי” ומאיימת על הדמוקרטיה האמריקנית; קראה למגזר הציבורי והפרטי להילחם בתופעה; אמרה את הדברים בטקס פרידה מ- Harry Reid  מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסינאט האמריקני; התלוצצה: “זה לא בדיוק הנאום שקיוויתי לשאת בגבעת הקפיטול לאחר הבחירות”.

■ דונלד טראמפ תקף את Boeing בשל מחיר מופרז לדעתו של הדגם הבא של מטוס ה- Air Force One; למרות זאת ממשיכה בואינג במסורת ותתרופ 1 מיליון דולר לטקס ההכתרה של טראמפ לנשיאות ב- 20.1.2017, כמו שתרמה בהכתרה השנייה של אובמה ב- 2013.

■ דיווח: הנשיא הנבחר של ארה”ב דונלד טראמפ ייפגש ברביעי (14.12) במגדלי טראמפ בניו יורק עם קבוצה של מנהלי היי-טק מובילים ובהם מ- Alphabet , מ- Apple, מ- Facebook, מ- Microsoft, מ- Amazon, מ- Intel ומ- Oracle; בעת קמפיין הבחירות הביע הרוב המכריע של תעשיית הטכ’ האמריקנית תמיכה בהילרי קלינטון.

■ Kaspersky Lab: גידול של פי שלושה במספר התקפות הכופרה [Ransomware] על עסקים ב- 2016: התקפה כל שתי דקות בינואר לעומת התקפה כל 40 שניות באוקטובר; 62 סוגי ‘משפחות’ חדשות של כופרה התגלו השנה; גידול משמעותי בהתקפות על עסקים: אחד מכל 5 בעולם סבל מאירוע אבטחה כתוצאה מכופרה ואחד מכל חמישה מהעסקים הקטנים יותר לא קיבלו מחדש את הקבצים שלהם גם אחרי ששילמו.

■ חב’ המחקר Digitimes Research: בשל ביקושים ממדינות אחרות, תעשיית הסמרטפונים הסינית חוותה גידול ברבע השלישי של 2016; היצרנים הסינים מכרו 168 מיליון יחידות, גידול של 10.6% לעומת הרבע השני של 2016 וגידול של 18.6% לעומת הרבע השלישי של 2015; במכירות לשווקים מחוץ למדינה: גידול של 15.5% לעומת הרבע השני של 2016 (ל- 72.7 מיליון יחידות) וגידול של 16.2% לעומת הרבע השלישי של 2015.

■ העיתון הדרום קוריאני Electronic Times: חב’ Samsung Electronics  צפוייה לספק מוליכים-למחצה ליצרנית הרכב Tesla Motors; לא פורסמו נתונים כספיים לגבי העסקה.

התאחדות המוליכים-למחצה SIA: מכירות המוליכים-למחצה באוקטובר 2016 גדלו ב- 3.4% לעומת ספטמבר והסתכמו ב- 30.5 מיליארד דולר; גידול של 5.1% לעומת אוקטובר 2015; תחזית חדשה של World Semiconductor Trade Statistics, WSTS:  המכירות ב- 2016 כולה נשארו ללא שינוי כשב- 2017-2018 צפוי גידול קל.

■ חב’ האבטחה Forcepoint: קבוצת האקרים תורכיים הפכו התקפות מקוונות למעין משחקים בו הם מתגמלים אנשים הפוגעים בהצלחה ביעדים מוגדרים מראש [אתרים של האופוזיציה למימשל התורכי הרשמי]; את “הנקודות” הנצברות ניתן לפדות בגישה חופשית לכלי פריצה (לאתרים) אחרים שהתוקפים מעוניינים בהם.

■ בשלישי (13.12.2016) ייערך בקמפוס אוני’ בן-גוריון יריד תעסוקה למעסיקים בנגב ויום זרקור על חברת Apple, ביוזמת המרכז לפיתוח קריירה של האוניברסיטה הפועל בשיתוף מרכז לאודר לקידום התעסוקה בנגב; בחברות המציגות: אלביט מערכות, נס טכנולוגיות, התעשייה האווירית, חב’ IBM, חב’ Dell-EMC, חב’ PayPal וחב’ SanDisk.

■חברת טאבולה (Taboola) פותחת מרכז פיתוח בפארק לטכנולוגיות מתקדמות הצמוד לאוני’ בן-גוריון ולקמפוס התקשוב החדש של צה”ל שיוקם באזור; בפארק נמצאים מרכזי פיתוח של חברות מובילות ובהן לוקהיד מרטין, דויטשה טלקום, אלביט, וויקס [WIX], יבמ [IBM], אורקל [Oracle] ובסה”כ 40 חברות; הצפי: הכפלת החברות בפארק בתוך כשנתיים; כמו כן, פועלות בפארק חממות טכנולוגיות ומאיצים טכנולוגיים.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של רכבת ישראל: מכרז למתן שירותי פיתוח, הקמה, התקנה ותחזוקה של מערכת תפעול חדשה במסגרת פרוייקט מודרניזציה ברכבת.

■ מכרז חדש של רכבת ישראל: מכרז למתן שירותי שרותי תקשורת שיווקית ופרסום.