סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 4 בנובמבר 2016)

13:35 04.11.2016

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ פרסום ראשון: בג”ץ דחה עתירתו של בכיר לשעבר במשרד התקשורת (ששמו נאסר לפרסום) נגד סיום העסקתו; העתירה הייתה נגד פס”ד של בית הדין הארצי לעבודה, משרד התקשורת ונציבות שירות המדינה, תמי לשם (סמנכ”לית משאבי אנוש במשהת”ק) ועדן בר-טל (לשעבר, מנכ”ל משרד התקשורת); ביקורת מרומזת על תגובת המדינה לעתירה, תגובה שנפרשה על 76 עמודים; הבכיר ישלם לפיכך למדינה הוצאות של 2,000 ש”ח בלבד.

■ אתי שמואלי מנהלת תחום תשתיות ושירותים במשרד התקשורת/אגף ביטחון, חירום וסייבר מפרסמת ‘היערכות להבטחת הרציפות התפקודית בחירום – שימוע לתיקון נוסף לרישיון’: “מפאת חשיבותה של ההיערכות להבטחת הרציפות התפקודית ועל מנת להבטיח את קיומו של הליך הערכות ראוי, שוקל המשרד להטיל חובה על דירקטוריון החברה לדון ולאשר את התכנית להבטחת הרציפות התפקודית, לפחות אחת לשנה” וכן “על בעל הרישיון לציין מהי ההשקעה הכספית הנדרשת לצורך יישום כל סעיף בטיוטת תיקון הרישיון, ולפרט את מרכיביה של ההשקעה האמורה”.

■ ד”ר תהילה שוורץ אלטשולר (ראשת התוכנית לרפורמות במדיה, המכון הישראלי לדמו’) בחוו”ד בנושא הצע”ח לביטול חוק השידור הציבורי:  נוצרה “תמונה מטרידה של רצון לעקר כל סממן של עצמאות ושל מקצועיות בתקשורת הציבורית הישראלית (…) המסע שאנחנו צופים בו ושיאו מגיע בהצעת החוק שלפנינו איננו מסע של תיקון. זהו מסע של הרס ונקם. זהו מסע שמבקש, ללא כל גיבוי מקצועי או מחקרי, לעשות שינויים בשוק רק מפני שלדעתו של ראש הממשלה השחקנים עוינים אותו. המטרה של חברות בקואליציה אינה מצדיקה כל אמצעי. הרס התשתית הדמוקרטית של המדינה יהיה נזק היסטורי בלתי הפיך, שאין להשוות אותו להישגי מדיניות נקודתיים כאלה ואחרים”.

■ הממונה על היישומים הביומטריים במשרד רוה”מ בחוו”ד לשר הפנים: “נכון לכתיבת דו״ח זה, לא ידוע על כל חשש קונקרטי להתממשות סיכון דליפה מהמאגר הביומטרי, בו כלולים נתוניהם של למעלה ממיליון איש” [ברביעי (2.11.2016) תקיים הוועדה המשותפת ל- 3 וועדות הכנסת (הוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה) דיון לגבי יישום אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגרי מידע].

■ חוו”ד של עו”ד נירה לאמעי רכלבסקי היועצת המשפטית לוועדת הכנסת המשותפת לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים: “בסוף חודש יוני 2017 תסתיים בהכרח תקופת המבחן לגבי נחיצות קיומו והפעלתו של מאגר ביומטרי ושר הפנים יצטרך לקבל החלטה לגבי יישומו. באם לא תתקבל הכרעה כאמור – יימחק המאגר שבו נתוני זיהוי ביומטריים של אזרחים שהתנדבו להשתתף בתכנית המבחן ולקבל תעודת זהות ודרכון ביומטריים”.

■ דו”ח מבקר המדינה 67א’ המתפרסם כעת (1.11.2016): “האירועים אשר מתרחשים במרחב הסייבר הכלל-עולמי מלמדים על עלייה דרמטית באיום הנשקף במרחב הסייבר הן מבחינת מספר התקיפות הצפויות והן מבחינת מורכבותן”; משרד מבקר המדינה בדק את הנושא וממצאי הדו”ח מלמדים כי להוציא תחומים ומגזרים מעטים כמו תשתיות מדינתיות קריטיות, היערכות המדינה להגנת המרחב הקיברנטי האזרחי אינה מספקת נוכח עוצמת האיום עליו. על רובה של ביקורת זאת הוטל חיסיון.

■ דו”ח מבקר המדינה 67א’ המתפרסם כעת: “למשרד מבקר המדינה הגיעו תלונות רבות על הטיפול של חברת דואר ישראל בדואר בין-לאומי, שהוא שירות חשוב עבור אזרחים ובעלי עסקים, ובעידן הדיגיטלי הוא אחד השירותים המרכזיים של חברת דואר ישראל בתחום הדיוור. נמצאו ליקויים משמעותיים באופן הטיפול של חברת הדואר בפריטי דואר בין-לאומי. המצב בתחום זה רחוק מלהשביע רצון, ונדרשת היערכות מתאימה על מנת לשפר באופן רדיקלי את השירות הניתן לאזרחים ולבעלי העסקים במדינה”.

■ בדיון היום (1.11.2016) בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בכנסת: רמ”ט שר התקשורת עו”ד רן שטרית  אמר כי בתוך שנתיים יכוסה כל שטח יהודה ושומרון מבחינה סלולרית, ובכך יינתן לתושבים מענה ביטחוני בכבישים במקרי חירום.

■ הצעת התקציב החדשה: הצעת תקציב משרד התקשורת לשנת 2017 מסתכמת ב- 70,326 אלפי ש”ח ולשנת 2018 מסתכמת ב- 70,089 אלפי ש”ח; מתוכם – כ- 44,873 אלפי ₪ (בכ”א מהשנתיים הללו) מיועדים להוצאות שכר.

■ תקציב המדינה: הצעת תקציב משרד האוצר: תגבור תקציב המשרד במסגרת הצעת התקציב לשנים 2017 ו- 2018 נועד בעיקרו לתת מענה להתקדמות הטכנולוגית ולהתפתחויות השונות במשק (כמו תגבור תקציב המחשוב לצורך שיפור עבודת המשרד,  פיתוח אתר המשרד והנגשתו לציבור, בניית אפליקציות ומחשבונים לפעולות מקוונות כגון איתור כספים וחסכונות ועוד).

■ תקציב המדינה: עיקר תוספות התקציב של מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי ייועדו בשנים  2017-18 לקידום תחום ההון האנושי הדיגיטלי במגזר הציבורי ע”י הכשרות מקוונות ובכלים נוספים, לפיתוח יכולות דיגיטליות בממשק שבין התושב לרשויות המקומיות ולשלטון המרכזי, לשיפור יכולות הניהול והיעילות בשלטון המקומי והמרכזי, ולפיתוח כלים ותכניות חדשניות לקידום השוויון החברתי בכלים דיגיטליים; כל זאת תוך המשך ההשקעה המשמעותית בחינוך הדיגיטלי, הבריאות הדיגיטלית, העבודה והרווחה הדיגיטלית והכלכלה הדיגיטלית.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (ב’ 31.10) הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק רשות השידור (תיקון – תיקוני חקיקה וביטול חוק השידור הציבורי הישראלי, התשע”ד-2014), התשע”ז-2016, שהגיש ח”כ דוד ביטן.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (ב’ 31.10) הנחת הצע”ח פרטיות על שולחן הכנסת:

+ הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלת שידור משחקים בתשלום), התשע”ז-2016;

+ הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – דואר זבל), התשע”ז-2016;

+ הצעת חוק שידור אירועי ספורט בעלי עניין ציבורי, התשע”ז-2016;

+ הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון – הסדרת זמן שידור קדימונים), התשע”ז-2016.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (ב’ 31.10) הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (ביטול מס בגין זקיפה סלולרית), התשע”ז-2016.

■ נשיאות הכנסת אישרה היום (ב’ 31.10) הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – פרסום סמוי), התשע”ז-2016 [פרסום סמוי = שילוב מוסווה של מסרים פרסומיים בתוך תכנים תקשורתיים].

■ בשלישי (1.11.2016) תארח וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת את חברי הוועדה לאג’נדה דיגיטלית מגרמניה.

■ ברביעי (2.11.2016) תקיים הוועדה המשותפת ל- 3 וועדות הכנסת [הוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה בהתאם לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגרי מידע התש”ע – 2009] ישיבה בנושא מס’ סעיפים בצו הביומטרי.

■ ברביעי (2.11.2016) תקיים וועדת הכלכלה בכנסת ישיבה בנושא “היערכות ליישום חוק השידור הציבורי הישראלי ולתחילת שידורי התאגיד”.

■ SIA: מכירות המוליכים-למחצה  גדלו ב-11.5% ברבע השלישי של 2016 לעומת הרבע השני, ל- 88.3 מיליארד דולר: המכירות הרבעוניות הגדולות ביותר.

■ קספרסקי: התקפות botnet-assisted DDoS  ברבע השלישי של 2016: יותר מתוחכמות, יותר ממוקדות באירופה (שרתי התקפה הממוקמים במערב אירופה ויעדי התקפה באירופה); גידול במס’ ההתקפות המתוחכמות הנובעות מתעבורה מוצפנת.

■ אקסנצ’ר (Accenture): אחת מכל 3 התקפות סייבר מסתיימת באירוע כשל אבטחה; למרות זאת מרבית הארגונים בטוחים ביכולתם להגן על עצמם; עודף הביטחון מעמיד את הארגונים בסיכון מוגבר מפני  התקפות סייבר.

■ סקר ה- The Love Index 2016  של Accenture Interactive: נטפליקס, אפל, גוגל, יוטיוב ומיקרוסופט – המותגים האהובים ביותר; הסקר הקיף 26,000 איש בארה”ב, בריטניה וברזיל.

■ חברת הפרסום Zenith OptiMedia [מקבוצת Publicis Groupe SA  הצרפתית]: שבעים-וחמישה אחוזים מהשימוש באינטרנט בעולם ב- 2017 יהיה באמצעות מובייל לעומת 71% ב- 2016; שישים אחוזים מהוצאות הפרסום העולמיות ב- 2018 יגיעו ממובייל.

■ סקר בינלאומי מקוון של חב’ המחקר IDC [שנערך 4 ימים לאחר ההחלטה לעצור את ייצור ה- Galaxy Note 7]: חב’ Samsung Electronics תעמוד בפני כמה אתגרים בטווח הקצר אך לא כאלה שיפגעו בטווח הארוך בחברה; נראה כי רק מיעוט מהמשתמשים הנוכחיים של סמסונג לא ירכשו שוב סמרטפון מהחברה.

■ במסגרת פרוייקט ניסיוני שיימשך שנתיים, חב’ הרכבות הלאומית של שווייץ (SBB/CFF/FFS) עומדת לחנוך ב- 1.11 שירות חדש של מכירות המטבע הוירטואלי Bitcoin ב- 1,000 מכונות מכירת כרטיסי נסיעה ברחבי המדינה.

■ בעקבות הפרשה שזכתה לכינוי Dieselgate, חב’ פולקסוואגן מתכוונת להתמקד יותר בייצור מכוניות חשמליות, דבר שיביא לפיטורי כ- 10,000 מישרות של עובדיה בשנים הקרובות.

■ חב’ Apple מצטרפת לצעדי שננקטו כבר בידי חברות אחרות בעקבות הצבעת ה- Brexit וירידת שער הליש”ט; מעלה מחירי המחשבים הנייחים והניידים שלה מהדגמים הישנים יותר בממלכה המאוחדת במאות ליש”ט; אנליסט: ייתכנו העלאות מחירים נוספות.

■ בעקבות העלאות המחירים החדות של מוצרי Apple בבריטניה, יש הטוענים כי זול יותר לרכוש כרטיס טיסה הלוך ושוב (בריטניה-צפון אמריקה) כדי לרכוש מוצרי חברת אפל מסויימים מאשר לרכוש אותם בבריטניה.

■ בלומברג: חב’ Brocade [או בשמה המלא Brocade Communications Systems] מציעה עצמה למכירה ונמצאת בשלב מתקדם של שיחות על כך; בין החברות שהתעניינו ברכישה – Broadcom ; שתי החברות סירבו להגיה על הדיווח.

■ בדיון היום (1.11.2016) בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בכנסת: רמ”ט שר התקשורת עו”ד רן שטרית  אמר כי בתוך שנתיים יכוסה כל שטח יהודה ושומרון מבחינה סלולרית, ובכך יינתן לתושבים מענה ביטחוני בכבישים במקרי חירום.

■ אימרקטר: הכנסות הפרסום המקוון הנייד של Facebook: שיעור גידול של 66.6% ל- 21.98 מיליארד דולר ב- 2016; שיעור גידול של 35.2% ל- 29.71 מיליארד דולר ב- 2017; שיעור גידול של 27.8% ל- 37.98 מיליארד דולר ב- 2018.

■ סטרטג’י אנליטיקס: ירידה של 10%(-) בשוק הטבלטים העולמי ברבע השלישי של 2016; רק Huawei (במקום החמישי) רשמה גידול חיובי שנתי במכירותיה.

■ חברת המחקר IDC: ירידה של 14.7%(-) בשוק הטבלטים העולמי ברבע השלישי של 2016 לעומת הרבע השלישי של 2015; גידול של 9.8% לעומת הרבע השני של 2016.

■ דו”ח חדש של GSMA: היקף תעשיית המובייל בצפון אמריקה יגיע לכ- 1 טריליון דולר לשנה בשנת 2020; התעשייה תהווה 4.5% מהתל”ג האיזורי בסוף העשור, גידול של 3.6% לעומת סוף 2015.

דו”ח ConsumerLab TV & Media Report השנתי השביעי של Ericsson [המקיף 24 מדינות]: נרשם גידול רחב היקף בצפייה בוידיאו ובשידורי TV באמצעות מכשירים ניידים: הנתח השבוע של הזמן המוקדש להם גדל ב- 85% ב- 6 השנים האחרונות; זמן הצפייה הממוצע גדל ביותר מ- 200 שעות לשנה מאז 2012 (או 1.5 שעות נוספות לשבוע) לצד ירידה בזמני הצפייה באמצעות מכשירי TV רגילים.

■ הארגון העולמי לשמירה על הסביבה Greenpeace  קורא לחברת Samsung Electronics Co  להימנע מ”אסון סביבתי” בכל הקשור להתמודדות עם מיליוני מכשירי ה- Galaxy Note 7 שהחברה אספה בחזרה מהצרכנים או שלא שיווקה בשל פרשת הסוללות המתחממות.

■ חב’ המחקר Gfk: מכירות הסמרטפונים העולמיות ברבע השלישי של 2016 הסתכמו ב- 353 מיליון יחידות; גידול של 7% לעומת הרבע השני השנה וגידול של 7% לעומת הרבע השלישי של 2015; גידול חזק מתמשך נרשם בסין; ההכנסות ממכירות הסמרטפונים הגיעו ל- 104 מיליארד דולר.

■ חב’ האחסון NetApp מקצצת שוב בהיקף כוח האדם שלה: הפעם מדובר בכ- 640 מישרות (6% מכוח העבודה).

■ חב’ Cisco Systems שלחה מיילים למי שהגישו בקשות עבודה אצלה באמצעות האתר הנייד שלה [mjobs.cisco.com]: קיימת אפשרות שהייתה דליפה של נתוניהם האישיים בשל בעיית אבטחה; לדברי סיסקו התקלה תוקנה.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ המשרד לשיוויון חברתי מפרסם מכרז בינמשרדי לתפקיד ראש מטה “ישראל דיגיטלית”; המועד האחרון: 7.11.2016.

■ משרד העלייה והקליטה/אגף דוברות, תקשורת והסברה: מכרז למתן שירותים בתחום המדיה החברתית באינטרנט.

■ משרד הרווחה והשירותים החברתיים: מכרז לרכישת שידורי טלוויזיה רב-ערוציים ושירותים נלווים למוסדות המשרד (מכרז מסגרת).

■ משרד הפנים: מכרז לשירותי ייעוץ ויישום מערכות אבטחת מידע [לבחירה של  נותן/ני שירותים בתחום אבטחת מידע שיסייע/עו לתחום אבטחת המידע בניהול, ביישום ובבקרה השוטפת של אבטחת המידע אצל המזמין]; ככל הנראה מדובר במכרז שנערך עבור הרשות לניהול המאגר הביומטרי.

מכרז חדש של משרד התקשורת המתפרסם היום (3.11): מכרז למתן שירותי ייעוץ בתחום הסייבר: המשרד מעוניין לקבל הצעה למתן שירות ייעוץ מקצועי בתחום התמודדות עם איום הסייבר; היקף העבודה המוערך הוא מ- 1,600 עד 5,000 שעות לשנה עבור שירותי יעוץ של ראש צוות ואנשי צוות (מדובר באומדן משוער בלבד); המשרד יבחר האם יינתנו השירותים על ידי יועץ אחד או יותר בהתאם לשיקולי תקציב או שיקולים מקצועיים אחרים; בין תנאי הסף: למציע ניסיון מוכח בתחום הייעוץ בנושא הסייבר בהיקף של 750 שעות בשנה ל- 3 גופים לפחות (מצטבר בשלושת הגופים).