סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 23 בספטמבר 2016)

15:41 23.09.2016

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ ממשלת ישראל בישיבתה הקרובה (ג’, 27.9) צפוייה לאשר עיקרי המלצות צוות ההקמה הבינמשרדי למערך מאו”ר [מניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת] וזאת בהמשך להחלטת ממשלה בנושא מינואר השנה.

■ חב’ Yahoo גילתה את דבר הפריצה לאחר שלמדה בתחילת אוגוסט כי ההאקר “peace_of_mind” מוכר באתר שוק שחור נתונים שלדבריו נגנבו ממנה (ואף סיפק דוגמה שאומתה כמקורית); הפריצה אירעה בשלהי 2014; מומחי אבטחה תוהים מדוע חלף זמן רב עד שהחברה פירסמה רשמית דבר הפריצה המשפיעה על חצי מיליארד משתמשים.

■ אחת מהתקפות הרשת הגדולות ביותר: בלוגר האבטחה Brian Krebs  נפל קורבן להתקפת מניעת שירות מבוזרת (DDoS); בשיא ההתקפה: 620 גיגה-בייט של נתונים לשנייה; קרבס חשף האקרים שמבצעים התקפות כאלה ממניעים כספיים.

■ סמסונג: מחצית ממכשירי ה- Galaxy Note 7 שנקראו להחזרה במסגרת ה- Recall בארה”ב – כבר הוחזרו; מרביתם הוחלפו בדגם חדש יותר של Note 7.

■ דיווח: Verizon – המצוייה בעיצומו של תהליך רכישת Yahoo תמורת 4.8 מיליארד דולר – למדה על ההאקינג העצום (שאירע ב- 2014) רק לפני יומיים; תשקול המשך צעדיה.

■ Samsung Electronics קיבלה 26 דיווחים שקריים (מ- 15 מדינות) ממשתמשים לגבי שריפות במכשירי Galaxy Note 7  מאז פירסמה את הקריאה היזומה (Recall) להחזרת המכשירים; ב- 12 מהמקרים לא היו תקלות במכשירים, לא נוצר קשר עם 7 מתלוננים נוספים וב- 7 מקרים נוספים המתלוננים ביטלו את התלונות או טענו שזרקו את המכשירים.

■ אנליסטים בדרום קוריאה מעריכים: הכנסות Samsung Electronics ברבע השלישי יירדו בכ- 8%(-) [ל- 6.7 טריליון דולר] בעקבות השריפות במכשיריGalaxy Note 7  ופרסום הקריאה היזומה (Recall) להחזרת המכשירים.

■ משרד ה- Ministry of Land, Infrastructure and Transport  בדרום קוריאה מתיר שימוש ב- Galaxy Note 7 במטוסים בתנאי שמדובר בדגמים החדשים שהחליפו את המכשירים הקודמים; אנשי חברות התעופה יוודאו כי אכן מדובר בדגמים החדשים.

■ חברת Samsung Electronics מתחילה היום במבצע החלפת Galaxy Note 7 בארה”ב; העבירה חצי מיליון מכשירים חדשים לארה”ב במקום המכשירים לגביהם בוצעה קריאה יישומה להחזרה (Recall).

■ בשל טעות IT בצפון קוריאה: פורסמו בטעות נתוני שמות המתחם [Domain Names] הרשומים במדינה, 28 בסך הכל בסיומת KP.

■ מיקרוסופט תבצע רכישה עצמית (Stock Buyback) של מניותיה בהיקף של 40 מיליארד דולר ותגדיל את הדיבידנדים שלה ב- 8%.

■ במהלך אירוע הטרור והמרדף אחר המחבל בניו יורק אתמול (18.9.2016): מיליוני תושבי העיר קיבלו התראות באמצעות הסלולר ממערכת ההתראות [Wireless Emergency Alert]; פעם ראשונה שמערכת ההתראות מופעלת לצורך זה.

■  BBC: בעלי מדפסות הזרקת דיו של HP רבים גילו להפתעתם שמ- 13.9 המדפסות לא הגיבו כשהכניסו אליהן מחסניות דיו שאינן מקוריות של HP; החברה הודיעה כי בעקבות עדכון המדפסות ‘מתקשרות’ רק עם מחסניות מתוצרתה.

■  Consumer Reports: “עד כה, לא מצאנו זינוק משמעותי בביצועי המצלמה ב- iPhone 7/iPhone 7 Plus  לעומת זו הקיימת ב- iPhone 6 “.

■  חברת המחקר IHS Markit : ניתוח עלויות החומרים [Bill of materials, BOM] מראה כי עלות ייצור iPhone 7 יקרה יותר מעלות ייצור של iPhone 6S; עלות הייצור הכוללת של iPhone 7 מסתכמת ב- 224.80 דולרים; המחיר הבלתי מסובסד של אייפון 7 לצרכנים הוא 649 דולרים, 36.89 דולרים יותר מעלות אייפון S6.

■  Mark Hurd מנכ”ל אורקל [הערב 19.9.2016 בכנס Oracle OpenWorld 2016  בסן פרנסיסקו]: הרוב המכריע של תקציבי ה- IT מוקדש כיום לשמירת המשך הפעילות של מערכות קיימות אולם המעבר לענן ישנה זאת; 80% מתקציבי ה- IT ב- 2025 יוצאו על מחשוב ענן ולא על IT מסורתי ותימשך ההאצה בהוצאות על ענן.

■ 17 ימים לאחר הכרזת הקריאה היזומה (Recall) העולמית להחזרת המכשירים,Samsung Electronics  החלה בהחלפת Galaxy Note 7 בדרום קוריאה והמכירות הרשמיות של המכשיר החדש יחלו ב- 28.9; בארה”ב תתחיל החברה בהחלפת המכשירים  ברביעי הקרוב (21.9), בקנדה החל ב- 12.9 ובסינגפור ב- 16.9; ה- Federal Aviation Administration, FAA אוסר רשמית שימוש במכשירים בטיסות.

■ סקר של  Kaspersky Lab/B2B International ב- 25 מדינות:  חברות רבות חוו כ”א מספר התקפות מניעת שירות מבוזרות [DDoS] בשנה שעברה; הדבר מעיד על החשיבות של אמצעים הגנתיים קבועים כדי להבטיח פעילות של שירותים מקוונים ללא הפרעות – במהלך ההתקפה.

■ לאחר שלא הצליחו לקבל מידע ע”י בקשות  Freedom of Information Act, FoIA , שלושה גופי תקשורת אמריקנים הגישו תביעה נגד ה- FBI על כך שהוא מסרב עד היום לחשוף את אופן הפריצה למכשיר ה- iPhone 5c  בטבח שהיה ב- San Bernardino;  לאחר שהתברר כי עלות הפריצה הייתה יותר מ- 1 מיליון דולר לארגון, חוקר אבטחה מאוני’ קיימברידג’ טוען עכשיו – ניתן היה לעשות זאת בפחות מ- 100 דולרים.

■ דו”ח של וועדת המודיעין בסנאט האמריקני: אדוארד סנודן גרם “נזק עצום” לביטחון הלאומי של ארה”ב וסייע במעשיו למדינות כמו סין, איראן וצ. קוריאה; סנודן, בתגובה, דוחה בטוויטר את ההאשמות הללו.

■ בסרטון וידאו: Tim Baxter  נשיא ומנהל הפעילות הראשי של Samsung Electronics America מתנצל על בעיות הסוללות ב- Galaxy Note7 אך אינו מאשר שהבעיות הללו הן שגרמו לשריפות.

■ בית-משפט לערעורים בשבדיה מאשר שצו המעצר (בנושא חשד לאונס) נגד Julian Assange מייסד WikiLeaks שריר וקיים; הארגון: המשך שהותו של אסאנג’ בשגרירות אקוואדור בלונדון (שם קיבל מקלט) מסכנת בריאותו הנפשית; בהסכמת הצדדים, הוא ייחקר בנושא בשגרירות ב- 17.10 בנוכחות פקידים שבדים.

■ ג’וניפר ריסרץ: שוק ההימורים המקוון העולמי יגדל מ- 550 מיליארד דולר ב- 2016 ל- 950 מיליארד דולר ב- 2021.

■ מיקרוסופט תסגור את המשרד הלונדוני של Skype; רוב מקרב 400 העובדים יפוטרו; שירות התקשורת המקוון נוסד בלונדון ב- 2003 ונרכש ע”י מיקרוסופט ב- 2011 תמורת 8.5 מיליארד דולר.

■ מכסחי הרחפנים: משטרת הולנד מאמנת ומכשירה נשרים ליירט רחפנים (drones).

■ חב’ Samsung Electronics  מודיעה היום (18.9.2016) כי מכרה מקצת ממניות של ארבע חברות שהחזיקה [חב’ ASML Holding NV, חב’ Seagate Technology Plc, חב’ Sharp Corp וחב’ Rambus Inc]; המכירה מיועדת לשחרר כספים לטובת השקעות נוספות בעסקי הליבה שלה.

■ חוקרים בחב’ הטכ’ הסינית Tencent  מצאו סדרת נקודות תורפה שיחדיו איפשרו להם להשתלט מרחוק על רכבי Tesla Motors מדגם Model S ולהפעיל כך מרכיבים שונים של הרכב.

■ סיסקו מזהירה את משתמשי חומרת הרישות שלה לגבי סיכוני נוזקה “במגוון” מוצרים וזאת בהקשר של ה- US National Security Agency, NSA; תפרסם טלאי אבטחה כשיתאפשר לה.

■ העיתון Süddeutsche Zeitung: חשד שממשלה זרה עומדת מאחורי מספר ניסיונות האקרים לתקיפת מפלגות פוליטיות בגרמניה בקיץ האחרון; מומחי אבטחה מצביעים על רוסיה; הכוונה: כנראה להשפיע על תוצאות הבחירות הארציות במדינה בשנה הבאה.

■ בעקבות שינוי בתנאי השימוש, ה- Federation of German Consumer Organizations, vzbv הגרמני מזהיר את WhatsApp מפני העברת נתוני משתמשים ל- Facebook; אם לא תהיה הצהרה רשמית בנושא עד רביעי (21.9) תוגש תביעה משפטית נגדם.

■ מחקר של Cisco Systems/IDC בקרב 6,100 ארגונים ב- 31 מדינות: 68% משתמשים כיום בענן ציבורי/פרטי/היברידי (לעומת 42% ב- 2015]; למרות שאימוץ מחשוב ענן הפך למיינסטרים רק מעטים ממקסמים ערך מכך; בממוצע, הארגונים המובילים באימוץ מחשוב ענן רואים רווח שנתי של 3 מיליון דולר עבור יישום מבוסס-ענן בהכנסות נוספות וחיסכון בעלויות של 1 מיליון דולר.

■ פייננשל טיימס: חב’ Apple במגעים לרכישת יצרנית מכוניות היוקרה הבריטית McLaren; דיווח אחר: במגעים גם לגבי רכישת חברת ההזנק יצרנית רכב חשמלי Lit Motors.

■ סקר בינ”ל (כולל בישראל) של CyberArk: למרות הגידול במודעות לאבטחת סייבר, ההרגלים הרעים עדיין נותרו והפרקטיקות בתחום מקזזות את ההתקדמות שעשתה תעשיית אבטחת הסייבר.

להלן ריכוז המכרזים/הפטורים ממכרזים/בקשות לקבלת מידע שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ המינהל האזרחי ביו”ש: מכרז לשירותי יועץ רגולציה בתחום התקשורת, רישוי חברות תקשורת באיו”ש וייעוץ בכלל הנושאים אשר בטיפול יחידת קמ”ט תקשורת במינהל.

■ שב”ס: מכרז לרישוי ושירות למוצרי חברת VMware.

■  משרד התיירות מפרסם הערב (19.9) מכרז פומבי למשרת ממונה יישום אבטחת מידע במשרד.

■ משרד רוה”מ מבקש להמשיך התקשרותו (בפטור ממכרז) עם עמותת “המפעל הלאומי לפיתוח חברתי” למימוש פרוייקט “מחשב לכל ילד” גם בשנת 2017 [בהיקף של 20 מיליון ₪].

■ משטרת ישראל מבקשת להקים בשת”פ עם אוניברסיטת בן גוריון את “מרכז מחקר לאומי בנגב ליישומי קרימינולוגיה חישובית וסייבר מתקדם לתמיכה בחוק ואכיפתו”; היקף ההתקשרות (בפטור ממכרז) – 20 מיליון ש”ח.

■ בנק ישראל: מכרז למתן שירותי ייעוץ בתחום תשתיות טכנולוגיות [היקף צפוי של כ- 1,500 שעות ייעוץ בשנה].