סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 16 בספטמבר 2016)

15:54 16.09.2016

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ איגוד התקשורת העולמי ITU: סין והודו – שוקי האינטרנט הגדולים ביותר בעולם; ב- 2015: ישראל במקום ה- 37 עם 27.44 מנויי פס-רחב ביתי על כל 100 תושבים ובמקום ה- 68 עם 56.06 מנויי פס-רחב נייד על כל 100 תושבים; ישראל במקום ה- 14 בקרב המדינות המתפתחות עם % משקי-הבית בעלי חיבור לאינטרנט (76%); במקום ה- 33 בעולם עם שיעור היחידים המשתמשים באינטרנט (78.89%) ומקום 8 בקרב המדינות המתפתחות.

■ בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ הודיעה לבורסה לניירות ערך ולרשות לני”ע: נגד בזק בינלאומי ושני מפעילים בינלאומיים נוספים הוגשה תביעה (+בקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) בביהמ”ש המחוזי מרכז לגבי התעריף שנגבה עבור שיחות טלפון יוצאות לחו”ל, מלקוחות מזדמנים; לטענת המבקשת, מדובר בתעריף מופרז ובלתי סביר; המבקשת אינה מציינת מפורשות את סכום התובענה כנגד המשיבות.

■ בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ הודיעה לבורסה לניירות ערך ולרשות לני”ע כי דודו מזרחי חדל מלכהן בתפקידו ובמקומו מונה אלון רווה לתפקיד סמנכ”ל כספים בזק ומנהל כספים ראשי קבוצה.

■ עתירת ראש עיריית י”ם ואח’ נגד תאגיד השידור הציבורי הישראלי והמועצה שלו ושר התקשורת: בג”ץ: “מששונה החוק ניתן מענה סטטוטורי לסוגיה שהועלתה בעתירה דנן ועל כן היא מתייתרת ודינה להימחק”; עם זאת, בשל פגם בהתנהלות המשיבים הובא הדבר בחשבון בפסיקת הוצאות: שלושה המשיבים ישלמו הוצאות העותרים בסכום כולל של 28,000 ₪.

■ הממשלה החליטה היום: יוקם צוות שרים [שיכלול את ראש הממשלה ואת שרי האוצר, הכלכלה, החינוך, הפנים הקליטה והמדע ובשת”פ עם הסוכנות היהודית] לטיפול במחסור בכוח אדם בענף ההיי-טק; צוות השרים יפעל להכשרת עובדים, מהנדסים וטכנאים בישראל ובמקביל מתן תמריצים לעולים חדשים שיעבדו בענף.

■ ארגון Amnesty International ו- American Civil Liberties Union  קוראים לנשיא ארה”ב ברק אובמה שרגע לפני שיעזוב את הבית הלבן בינואר 2017 עם תום כהונתו יעניק חנינה למדליף אדוארד סנודן (סמכות המוקנית לו עפ”י החוק) ולאפשר לו לחזור לארה”ב.

■ דו”ח של Kaspersky Lab : העלות הממוצעת של התקפות סייבר על עסקים גדולים היא 861,000 דולר; העלות הממוצעת לעסקים קטנים ובינוניים היא 86,500 דולר; מחצית מהעסקים בארה”ב ובעולם מעריכים כי תהיה פגיעה בהם בשלב כלשהו.

■ דו”ח חדש של IHS Markit: ארה”ב זכתה-מחדש כיצואנית המובילה ודחקה ב- 2015  ישראל למקום השני בשוק כלי הטייס הבלתי מאויישים (UAV); ביקושים עולמיים משמעותיים יניעו מכירות של יותר מ- 82 מיליארד דולר בעשור הקרוב; המכירות בשוק אסיה/אוקיאניה יכפילו עצמן ל- 15 מיליארד דולר.

■ דיווח: 43 חברות טכ’ פלסטיניות בגדה המערבית ובעזה מבקשות מ- PayPal ליישם את שירותיה בשני האיזורים; ביומיים האחרונים מתנהל קמפיין ב- Twitter בנושא זה לאחר שפייפל סירבה לפגישה רשמית עימם; טוענים שהחברה מספקת שירותים לישראלים המתגוררים מעבר לקו הירוק.

■ סוכנות הידיעות הטאיוואנית Central News Agency,CNA: יצרנית הסמרטפונים הסינית Xiaomi Technology הזמינה בדיקה של גורם חיצוני כדי לחקור 2 מקרים של התפוצצות הסוללות במכשירים שלה בסין מוקדם יותר החודש; החברה טוענת כי מדובר בתאונות ופיצתה את בעלי המכשירים.

■ וול סטריט ג’ורנל: חב’ Huawei Technologies Co הסינית מתכוונת להתחרות בשחקנים הגדולים הוותיקים (בעיקר חברות מערביות) בתחום מחשוב ענן ולהיכנס לפעילות בתחום זה באירופה, רוסיה ואפריקה.

■ דיווח: מדינות החברות באיחוד האירופי יבקשו מהארגון לקבל נתחים מהכסף שאמורה חב’ Apple להחזיר לשלטונות אירלנד לאחר שהאיחוד קבע כי עליה להחזיר את הטבות המס שקיבלה.

■ לאחר ה- FAA האמריקני, רגולטור התעופה האווירית באירופה [European Aviation Safety Agency] קרא אף הוא לנוסעים שלא להשתמש ב- Samsung Note 7; מספר חב’ תעופה נוספות [ובהן Singapore Airlines] אוסרות אף הן שימוש במכשיר בשל הסוללות המתפוצצות.

■ מחקר של פרופ’Gert Frølund Pedersen  מאוני’ Aakborg בדנמרק: יש הבדלים באיכות הקליטה של הסמרטפונים בהתאם ליד האוחזת במכשיר  (יד ימין או שמאל).

■ רויטרס: משרד המשפטים האמריקני הקים צוות ניתוח איומים לחקור אתגרי ביטחון לאומי פוטנציאליים הנגרמים ממכוניות אוטונומיות, מכשור רפואי ומכשירים אחרים המחוברים לאינטרנט.

■ חב’ הסלולר הניו זילנדית Spark ייבאה למדינה אלף רובוטים כדי שיעמדו בתור בכמה מקומות עבור לקוחותיה במטרה שיקבלו את iPhone 7 שיושק במדינה ב- 16.9.2016.

■ דיווח בצ’כיה: הממשלה דחתה טכנולוגיה של חב’ Huawei הסינית בשל אזהרה ביטחונית שהתקבלה משירותי הביון במדינה לגבי סין.

■ חב’ Cisco Systems אומרת כי ממשלת ארה”ב החליטה שלא לתבוע אותה לגבי טענות כאילו פעילויותיה ברוסיה ובמזרח אירופה הפרו לכאורה את חוק האנטי-שוחד האמריקני.

■ וול סטריט ג’ורנל: חב’ HP תרכוש את עסקי המדפסות של חב’ Samsung תמורת 1.05 מיליארד דולר.

■ דיווח: חברת OpenText תרכוש את חטיבת התוכן הארגוני (Enterprise Content Division, EDC) של Dell EMC תמורת 1.6 מיליארד דולר; העיסקה צפוייה להיסגר סופית בתוך 90-120 יום.

■ בעקבות העימות הפומבי על צנזור תצלום “ילדת הנפאלם”: שריל סנדברג ה- COO של Facebook הודתה ‘באופן אישי’ במייל לראש ממשלת נורבגיה Erna Solberg עבור “העלאה של נושאים חשובים למודעות”; סולברג שיבחה שינוי העמדה של פייסבוק; צפוייה פגישה בין אנשי ראש הממשלה לאנשי פייסבוק לדון בבעייה העקרונית שהועלתה.

■ השלטונות בסעודיה משתמשים בימים אלו ברחפנים (כחלק משורת אמצעי מעקב אלקטרוניים) כדי לפקח על 1.855 מיליון עולים לרגל למקומות הקדושים לקיום מצוות החאג’ במהלך חג הקורבן; אשתקד נהרגו עולים לרגל רבים (400 לדברי השלטונות או 2,000 לפני נתוני מדינות אחרון; 400 מהם איראנים).

■ עובדי חברת Seagate תובעים בתביעה ייצוגית את החברה בבית-משפט בקליפורניה לאחר שזו נפלה קורבן להתקפת פישינג שחשפה נתונים אישיים של העובדים; חב’ האבטחה Sophos: אלפי מכשירי Network-Attached Storage, NAS של סיגייט נדבקו בנוזקת cryptocurrency mining.

■חברת התוכנה 1E: בזבוז תוכנה ארגונית בארה”ב מסתכם ב- 28 מיליארד דולר (247 דולר למשתמש); הבזבוז מתייחס לתוכנה המותקנת במחשב אישי אך אינה כלל בשימוש; בין התוכנות המבוזבזות ביותר: SAP Crystal Reports, תוכנות  Adobe Dreamweaver/InDesign/Illustrator/Photoshop ותוכנות Microsoft Visio/Project Professional .

■ כנקמה על “העמדה “הפוליטית האוסטרית האנטי-תורכית”: האקרים תורכים תקפו אתרי נמל התעופה של וינה והבנק הלאומי של אוסטריה.

■ דו”ח ה- China Current Market Outlook  של Boeing: ב- 20 השנים הבאות יגיעו הביקושים בסין ל- 6,810 מטוסים חדשים בשווי כולל של 1.025 טריליון דולר; בעולם כולו: 39,620 מטוסים חדשים בהיקף של 5.9 טריליון דולר.

■ חברת המחקר IDC : המכירות של מכשירים לבישים הגיעו ברבע השני של 2016 ל- 22.5 מיליון יחידות, גידול בשיעור של 26.1% בהשוואה למכירות ברבע השני של שנת 2015.

■ סוכנות הידיעות Yonhap: חב’ Samsung Electronics  תספק לחנויות בדרום קוריאה יותר מ- 400,000 מכשירי פבלטים Galaxy Note 7 חדשים כדי להחליף את המכשירים בהם קיימת הסוללה הבעייתית; ב- 19.9.2016 סמסונג תספק לחנויות כ- 100,000 מכשירים ולאחר מכן תספק 50,000-60,000 מידי יום; כל הכמות תסופק עד 25.9.

■ דו”ח של Akamai Technologies  לרבע השני של 2016: ירידה של 36%(-) בהיקף התקפות מניעת זירות מבוזרות [Distributed-Denial-of-Service, DDoS]; גידול של 129% במספר ההתקפות.

■ גרטנר: ברבע השני של 2016 חל גידול של 2% במכירות השרתים וירידה של 0.8%(-) בהכנסות מהמכירות; חב’ Dell עלתה למקום הראשון מבחינת כמויות נמכרות ו- HPE שמרה על המקום הראשון בהכנסות מהמכירות.

■ משרד החינוך הפיץ תזכיר חוק זכויות הסטודנט, (הגדרת מכללה טכנולוגית), תשע”ו – 2016; החוק יחול גם עם מכללות להכשרת הנדסאים וטכנאים בפיקוח משרד החינוך  אשר נכללות בחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים; תחולת החוק תהיה גם על הסטודנטים הלומדים במוסדות אלה דבר שיאפשר להם ליהנות מההטבות הקבועות בחוק.

■ דו”ח Intel/McAfee Labs Threat Report: חברות ייצור ורפואה/בריאות בין החברות הכי פחות מוכנות בנושא מניעת אובדן נתונים [preventing data loss]; במחצית הראשונה של 2016 הגיעו תשלומי כופרה [Ransomware] המוכוונים נגד בתי-חולים ל- 100,000 דולר; רשת כופרה אחת סחטה 121 מיליון דולרים במחצית הראשונה השנה; חילוקי דיעות בקרב ההאקרים לגבי תביעות כופרה מבתי-חולים.

■ IBM נכנסת לתחום הרחפנים המסחרי: חב’ Aerialtronics Commercial Drones ההולנדית [יצרנית מערכות תעופה לא מאויישות] תשתמש בפלטפורמת Watson Internet of Things, IoT של יבמ לשירותי פיקוח במגוון תעשיות; ממשקי תכנות אפליקציית זיהוי ויזואלי, מחשוב הענן של יבמ, רחפנים ומצלמות באיכות גבוהה למשימות צפייה ובקרה בנכסים דוגמת טורבינות רוח, אסדות קידוחי נפט ואנטנות סלולריות.

■ Apteligent: בעלי מכשירי Samsung Galaxy Note 7 חדשים מתעלמים מהוראות הבטיחות ומהקריאה היזומה (Recall) להחזרת המכשירים וממשיכים להשתמש בהם למרות הסכנה של הסוללות המתפוצצות.

■ חוקר אבטחה: קו”ח של מתמחים שהגישו מועמדות לעבודה ניתנים לקריאה ללא קושי באתר הקמפיין של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ; עשרות קו”ח מאוחסנים במאגר של Amazon Web Services S3 לא מאובטח.

■ Political Action Committee, PAC מקליפורניה שאוסף תרומות לקמפיין של הילרי קלינטון איחסן פרטי מאות תורמים בגיליון אלקטרוני שנשמר בענן של Amazon; כל הפרטים הללו נחשפו בידי חוקרי אבטחת מידע.

■  גרטנר: ברבע השני של 2016 חל גידול של 2% במכירות השרתים וירידה של 0.8%(-) בהכנסות מהמכירות; חב’ Dell עלתה למקום הראשון מבחינת כמויות נמכרות ו- HPE שמרה על המקום הראשון בהכנסות מהמכירות.

■  גרטנר: שוק שירותי ענן ציבורי בעולם יגדל ב- 17.2% ב- 2016 ל- 208.6 מיליארד דולר לעומת 178 מיליארד דולר ב- 2015.

■ חב’ המחקר IDC: גידול של 3.9% בשוק השעונים החכמים (Smartwatches) ב- 2016 ל- 20.1 מיליון יחידות; ב- 2020 יימכרו 50 מיליון יחידות.

להלן ריכוז המכרזים/הפטורים ממכרזים/בקשות לקבלת מידע שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ וועדת הפטור המרכזית הממשלתית אישרה לרשות המיסים/שע”מ להתקשר בפטור ממכרז עם חב’ נטקום (מקבוצת מלם-תים) לשדרוג  מחשבי המיינפריים בהיקף 14 מיליון ₪ כולל מע”מ; “מחשבי המיינפריים הקיימים בשע”מ הינם מלפני שני דורות טכנולוגיים ולא ניתן להרחיבם ולא לקנות עבורם אביזרים חדשים. לפי תנאי רכישתם נמצאים כיום מחשבים אלו במקסימום עוצמה אפשרי”;  ראש רשות התקשוב הממשלתי יאיר פראנק המליץ להיענות לבקשה.

■ מכרז חדש המתפרסם היום (12.9.2016): מתן שירותי ייעוץ בתחום הכוונה פיקוח ובקרה בנושא הגנת הסייבר במתקני התשתית הפרטיים המפוקחים ע”י משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

■ מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה מעוניין להתקשר עם המרכז האקדמי לב (כספק יחיד) במטרה לממן את הכשרת של משתתפים חרדים וחרדיות במסגרת ההכשרה; המטרה: לקדם תכנית “עילית” עבור משתתפים/ות בוגרי תואר ראשון במקצועות המחשבים וההנדסה בעלי פוטנציאל משמעותי לתרומה לתעשייה במו”פ ובשירותים מתקדמים בתחום הגנת הסייבר.